Thomas59
Polskt skrev:
Ja,men Herrejisses! Det gör ONT att jobba på ackord. Med dina inlägg så vet jag att du aldrig sysslat med kroppsarbete mot betalning. I rest my case...
Jag förstår att du är upprörd men det är lite oklart varför. Då jag läser dina inlägg får jag intrycket att du av misstag argumenterar mot dig själv utan att inse detta. Det är DU som kommer med en massa påståenden avseende förhållandena vid ackordsarbete resp löpande räkning. Ofta påstår du en sak men ger exempel (som man får formoda är avsedda att klargöra din åsikt) som pekar i rakt motsatt riktning.

Ber än en gång att få påpeka att JAG inte kommenterat huruvida man blir lat av löpande räkning alt jobbar hårdare på ackord. Det är DU SJÄLV som trasslat in dig i ett antal märkliga påståenden och exempel och jag har endast påtalat konsekvensen av vad du skriver.

Jag diskuterade något helt annat än det sidospår som du själv lyft fram.

Huruvida jag sysslat med "kroppsarbete" mot betalning eller ej har du ingen aning om. Hur skulle du kunna ha det?

Jag kan iofs ana vad du egentligen vill säga men din argumentation bidrar inte ett skvatt tilll att klargöra din ståndpunkt.
 
Hum... Du argumentar för snackets skull? Hur jag kan veta det? Kan ju vara sociolingvistik eller att jag bara sett din signatur? "TITEL: Total amatör och hempulare! Lita inte på något jag skriver =)"
 
Tyresö
Polskt skrev:
Hum... Du argumentar för snackets skull? Hur jag kan veta det? Kan ju vara sociolingvistik eller att jag bara sett din signatur? "TITEL: Total amatör och hempulare! Lita inte på något jag skriver =)"
Hahaha! Den komentaren kommer nog att leda till att Thomas59 sprätter sönder sitt tangentbord när han ska svara, hahaha
 
Thomas59
Polskt skrev:
Hum... Du argumentar för snackets skull? Hur jag kan veta det? Kan ju vara sociolingvistik eller att jag bara sett din signatur? "TITEL: Total amatör och hempulare! Lita inte på något jag skriver =)"
Ja vad gäller kommentarerna till DINA inlägg så har jag i stort sett inte argumenterat alls, bara påpekat konsekvenserna av vad du själv säger.. Du verkar ju vara både för och emot dina egna åsikter (synbarligen utan att förstå det själv) och det ser man inte varje dag.

Uppenbarligen har du inte en aning om vad sociolingvistik (Språksocioligi) betyder så det är knappast värt en kommentar.

Du får uppfatta min signatur som du vill. Om du tycker att min signatur på någiot sätt ger stöd för DINA åsikter så får det stå för dig.

Jag tycker fortfarande att det är ohederligt att ta betalt för timmar man inte jobbar om man arbetar på löpande räkning. Jag kan inte se att du ens berört detta vilket får mig att stillsamt undra varför du argumenterar om helt andra saker med mig. Det framstår ju som lite märkligt.
 
Thomas59
Tyresö skrev:
Hahaha! Den komentaren kommer nog att leda till att Thomas59 sprätter sönder sitt tangentbord när han ska svara, hahaha
Varför skulle jag sprätta sönder tangentbordet tror du? Kommentar stavas för övrigt med två m men tangenten på ditt tangentbord kanske lossnade innan du hann skriva det andra m:et?

Jag skulle för övrigt föreslå att vi lägger ner denna diskussion. Jag kan inte se att den på något sätt bidrar till att kasta ljus på TS frågeställning. Tyvärr har jag själv bidragit vilket jag beklagar. Är mest lite uttråkad och kunde inte låta bli att kommentera de förvirrade inläggen som din "polare" kom med.
 
Ditt problem kanske är att du inte vet vad ackord är? Du ska göra klart jobbet. Tar det sex timmar så är du snabb och har förtjänat din insats. Tar det 15 så shit pommes fritt.

Kan vara kul att höra vad du jobbar med och hur mycket betalt du får för det så att man får en uppfattning av din hederlighet. Eller så kan man ju bara slopa allt vad fast pris och ackord heter? Tror inte att köparna skulle applådera men väl knegarna.

Sedan är det med offerter så som en klok man skrev tidigare att det är bara att ta en lägre offert. Sedan att du anser att människor som sliter extra för att få mer betalt är ohederligt så står det för dig. Kom nu inte och säg att du är utbildad inom retorik får då kan jag misstänka att det är du som är ohederlig.

Nu tycker jag att detta blivit till en chattartad dialog som inte nynnar någon på forumet och lägger därmed ner (än igen)., Hoppas att någon fick ett gott skratt av den och ber om ursäkt till de som tyckte den var dryg.

MVH/Polskt
 
Tyresö
Thomas59 skrev:
Varför skulle jag sprätta sönder tangentbordet tror du? Kommentar stavas för övrigt med två m men tangenten på ditt tangentbord kanske lossnade innan du hann skriva det andra m:et?

Jag skulle för övrigt föreslå att vi lägger ner denna diskussion. Jag kan inte se att den på något sätt bidrar till att kasta ljus på TS frågeställning. Tyvärr har jag själv bidragit vilket jag beklagar. Är mest lite uttråkad och kunde inte låta bli att kommentera de förvirrade inläggen som din "polare" kom med.
Jag stavade komentar med ett "m" pga att jag inte är lika bra på rättstavning som du!
 
P
Polskt skrev:
.............
Nu tycker jag att detta blivit till en chattartad dialog som inte nynnar någon på forumet och lägger därmed ner (än igen)., Hoppas att någon fick ett gott skratt av den och ber om ursäkt till de som tyckte den var dryg........
Det ända den visade var att hantverkare inte vill diskutera utan bara tycker att man har rätt.
 
Ända?
 
Thomas59
Polskt skrev:
Ditt problem kanske är att du inte vet vad ackord är? Du ska göra klart jobbet. Tar det sex timmar så är du snabb och har förtjänat din insats. Tar det 15 så shit pommes fritt.

Kan vara kul att höra vad du jobbar med och hur mycket betalt du får för det så att man får en uppfattning av din hederlighet. Eller så kan man ju bara slopa allt vad fast pris och ackord heter? Tror inte att köparna skulle applådera men väl knegarna.

Sedan är det med offerter så som en klok man skrev tidigare att det är bara att ta en lägre offert. Sedan att du anser att människor som sliter extra för att få mer betalt är ohederligt så står det för dig. Kom nu inte och säg att du är utbildad inom retorik får då kan jag misstänka att det är du som är ohederlig.

Nu tycker jag att detta blivit till en chattartad dialog som inte nynnar någon på forumet och lägger därmed ner (än igen)., Hoppas att någon fick ett gott skratt av den och ber om ursäkt till de som tyckte den var dryg.

MVH/Polskt
Jag vet precis vad ackord är men det är ju helt irrelevant då det inte är ackord vi diskuterar, eller hur. Den enda egentliga synpunkt jag givit uttryck för är att jag ifrågasatte hederligheten i Stringfellows uttalande att det på löpande räkning skulle vara ok att ta betalt för 8h trots att jobbet endast tog 5-6h. Sen började du pracka på mig påståenden om helt andra saker som jag inte haft åsikter om. Det föranledde mig ändå att försöka utröna vad du egentligen menade och framför allt på vilket sätt du tyckte att ditt exempel: "Tror du att folk skulle plocka många litrar jordgubbar med timpeng och tror du inte att hantverkare jobbar snabbare med ackord de med? Vakna!" stödde dina åsikter. Något svar på detta fick jag aldrig och jag kan ana varför.

Trots att jag påpekat det för dig ett flertal gånger fortsätter du glatt att pådyvla mig åsikter jag inte har. Nu senast:"du anser att människor som sliter extra för att få mer betalt är ohederligt". Faktum är ju tyvärr, för dig, att jag givit uttryck för precis motsatt åsikt än den du påstår. För vilken gång i ordningen vet jag inte men jag ifrågasätter ju varför man ska ha BETALT NÄR MAN INTE ARBETAR vilket är diametralt motsatt mot vad du påstår att jag tycker.

Vad skulle mitt yrke och inkomst förresten ha att göra med detta om jag får fråga? eller huruvida jag är hederlig eller inte. Du kan ju läsa vad jag skriver. Ponera att jag skulle vara ohederlig (?). På vilket sätt menar du att det skulle påverka diskussionen? Slutligen betackar jag mig för den typ av PM med oförskämdheter som jag nyss fick från dig.

Jag förstår att du inte inser vilket märkligt resonemang du för så jag föreslår att vi lägger ner denna diskussion. Vi kan säga att du vann om det får dig att må bättre.
 
Thomas59
Och för att avsluta diskussionen (för min del i alla fall) så får jag nog be om offentlig ursäkt för att den här diskussionen hamnade i tråden. Jag inser att det inte på något sätt har bidragit till att bringa klarhet i TS fråeställning. Tyvärr kan jag tydligen inte avhålla mig från att påpeka märkligheter i vissa hantverkares resonemang kring prissättning och andra affärsetiska frågor.
 
Thomas59 skrev:
Och för att avsluta diskussionen (för min del i alla fall) så får jag nog be om offentlig ursäkt för att den här diskussionen hamnade i tråden. Jag inser att det inte på något sätt har bidragit till att bringa klarhet i TS fråeställning. Tyvärr kan jag tydligen inte avhålla mig från att påpeka märkligheter i vissa hantverkares resonemang kring prissättning och andra affärsetiska frågor.
Jag tyckte att diskussionen var underhållande iaf. :D

Förutom underhållningsvärdet tror jag även att jag har fått en rimlig förklaring till vissa av mina hantverkares märkliga prismodeller? :rolleyes:
 
Polskt skrev:
Hur kan man gnälla på att en hantverkare tar 6000 för det arbetet (för momsen är inte hans). Det är ju inga svartjobbare och då ska egenavgifter, försäkringar, verktyg (otroligt stor kostnad för ett byggföretag(, bilar etc etc betalas.

Ni som tycker att det var hutlöst bör starta företag. Att man sedan får 3500 av farbror staten för att sätta upp sin vägg är en annan sak och vem gör det administrativa arbetet? Jo, företagaren.

Köp material själv och montera det.
Klockrent uttalande måste jag säga: Citatet är en lysande sammanfattning på varför det finns en stor misstro mot hantverkare. d^_^b

Inte konstigt att många är tveksamma till prisuppgifter de får om det finns hantverkare som har den inställningen.

/K
 
Tyresö
Det har nämnts i sammanhanget: Ackord, men i den här specifika offerten så skulle jag föredra att använda ordet: Beting, eftersom ackord är ett pris på varje moment och beting är ett pris på hela jobbet.

Någon som har en åsikt om val av ord?
 
Thomas59
Tyresö skrev:
Det har nämnts i sammanhanget: Ackord, men i den här specifika offerten så skulle jag föredra att använda ordet: Beting, eftersom ackord är ett pris på varje moment och beting är ett pris på hela jobbet.

Någon som har en åsikt om val av ord?
I dagligt tal jämställs nog ofta ackord och beting men i princip har du rätt.

Är man intresserad av svensk industrihistoria rekommenderar jag boken "Människor i Scania under 100 år (1991)" av professor Eric Giertz som idag är vice rektor på KTH i Stockholm. Boken är inte bara en berättelse om Scanias historia utan också en detaljerad beskrivning av industrins framväxt samt fack- och arbetsgivarorganisationernas utveckling. I boken avhandlas också tidmätningens (MTM=Metod Tid Mätning) bakgrund och framväxt och där kan man lära sig allt man behöver veta om ackord och beting. En bra bok framför brasan under mörka höstkvällar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.