Håller som bäst på att projektera ett relaxrum i källaren.
Bastun skall (troligtvis) ligga mot en sutterängvägg, dvs. väggens nedersta 40 cm är "yttervägg" och resten av väggen gränsar mot ett annat rum i källaren.
Nu är min fundering hur jag bäst skall konstruera ventilationsspalten mellan bastu och vägg, då fuktbelastningen på de nedersta 40 cm, troligen är ganska hög och det dessutom är "omöjligt att dränera utifrån. Huset byggt -60, med den tidens dränering...
Hade tänkt att köpa något billigt kakel ,som jag sätter utan fogspalt och därigenom "fuktspärrar" väggens insida till 99.9% med oorganiskt material. Därefter den obligatoriska luftspalten (5 cm?) och sedan uppreglad trävägg.
Är jag helt fel ute???

Tacksam för kloka synpunkter!
 
OK.
Men du verkar mer vara inne på att ha kakel inne i bastun. Min tanke är att använda kakel som fuktspärr på källarväggen, för att minimera fuktavdunstningen från väggen.
Detta för att den berömda ventilationsspalten inte skall behöva "jobba så hårt".
Alltså en vanlig träkonstruktion i bastun, som döljer det "billiga" kaklet.
Fler synpunkter på detta tänk??? ::)
 
Jag tänker så här: bastun är bastun, lokalen den står i är något annat. Kakel som fuktspärr funkar inte alls, snarare tvärtom. När man sätter kakel normalt, måste man ha en riktig fuktspärr bakom, en plastemulsion som man målar på. Ibland förstärkt med en gummimassa. När du duschar i ett kakelklätt rum, suger fogarna åt sig vatten som en svamp. Har du inga fogar... Det enda kaklet gör är att fördröja torkningen så att möglet får en jättechans. Lägg ut dina kakelplattor kant i kant på ett träbord, häll över en liter vatten, torka bort allt synligt vatten. Plocka sedan bort plattorna. OK?
 
Kaklet är tänkt att fungera som "fuktbroms" för att minimera avdunstning från källarväggen, som är odränerad på utsidan( nedersta 40 cm). Källarväggen är murad, helt i oorganiskt material, så jag har svårt att se att ev. mögel skall få fäste, även om väggen är drypande blöt bakom kaklet. Tanken med kaklet är alltså inte att hålla källarvägget torr, utan att få ett torrare klimat i källaren. ...vilket leder till att träbastun borde må bättre.

(Vill helst inte blanda in gummimassa mm, utan fortsätta med oorganiska, "klassiska" material, som är garanterat lukt- och mögelfria och inte kan påverkas av ev uppvärmning från bastun)


Finns det risk för kakelsläpp om underlaget (som består av putsad cementhålsten)ständigt är mättat med fukt??
 
Visst kan betong mögla - det luktar ofta gammal källare i hus när även när man har dränering. Om källarväggen verkligen är fuktig genom att vatten vandrar igenom utifrån löser man inget problem genom att stänga in fukten på insidan. Platonmattor m.m. är till för att hålla fukten borta från utsidan. Det är istället viktigt att hålla torrt inne genom bra ventilation. Men det här överstiger nog både ditt och mitt kompetensområde. Jag råder dig att ta kontakt med en erfaren besiktningsman t.ex. från Anticimex som kan komma och titta hos dig, de brukar ha sett det mesta och vet hur man inte skall göra.
 
Det här kan kanske vara ett alternativ.

/Bror

Xypex vattentätningsbruk

Xypex Koncentrat. Torrbruk, främst avsett för invändig applicering på betong- och putsytor, vilka är utsatta för såväl höga som låga vattentryck. Bruken består av: Portlandcement, kiselföreningar samt speciella härdare och katalysatorer som reagerar med kalkhydraterna i betongen till vattentäta och beständiga föreningar som på djupet tätar krympsprickor. Kan tränga in upp till 400 mm i betongkonstruktioner och tätar därför effektivt. Vattenspärren är ej diffusionstät. Tätningsförmåga enligt rapport nr 10/75 A/S Norsk Leca, Laboratoriet. Referenslista över utförda arbeten kan erhållas.

Snabbindande Xypex Ultra-Plug. Torrbruk som blandas med vätskan Quick-Set och knådas i handen till en plugg. Den tätar effektivt i betongkonstruktioner där kraftigt läckage, genomströmmande eller sprutande vatten förekommer.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.