Bowman
Det har visat sig att avloppspumpen som är installerad i vårt nyköpte hus inte klarar av varmare vatten än 35° Tvättmaskinen är inkopplad på den. och nu två månader efter husköpet börjar den falla sönder, än så länge bara några ventiler. men den klarar inte tvättmedel och värme i längden. Jag har kollat med tillverkarna.

Är detta ett dolt fel?

Om det är det, skall den bytas helt till förra ägarnas kostnad då?

Ytterst tacksam för svar.
 
Låter som ett ganska konstigt fel, är det en pump som inte är avsedd för avloppsvatten, utan kanske för dagvatten?

Om du skall hävda dolt fel så behöver du troligen få svart på vitt att pumpen inte är ändamålsenlig, eller på vilket sätt det är fel på pumpen.

OM det är så att de installerat en pump som inte är avsedd att användas som avloppspump, då är ju frågan om hur svårt det var för er att undersöka detta vid köpet. Det låter inte rimligt att man som del av sin undersökningsplikt skulle behöva kontrollera att pumpen är ändamålsenlig. Dvs det låter som att detta skulle kunna vara ett ersättningsbart dolt fel.

Beroende på hur gammal pumpen är så kan du inte räkna med att få ersättning för hela kostnaden att byta ut den.

Det finns lite olika sätt att beräkna ersättning, dels kan man utgå från den faktiska kostynaden, och sedna räkna åldersavdrag ungefär som försäkringsbolagen gör vid skador, eller så tittar man på hur mycket billigare huset borde varit om felet vore känt för spekulanterna.

Efterssom det är väldigt svårt att avgöra (och bevisa) hur felet påverkar marknadspriset så går man ofta på principen om kostnad för rättning.

Samtidigt så kan säljaren framförallt när det gäller mindre fel alltid hävda att husets värde inte går ned alls pga. felet, och troligen få rätt. Dvs mindre fel är i princip omöjliga att få ersättning för via domstol.

Mitt förslag: Skaffa dokumentation ex. från tillverkaren som styrker att inte är ändammålsenlig (om det nu är det som är felet), skaffa offert på vad det kostar att byta mot en lämplig pump. Presentera materialet för säljaren och försök förhandla fram en lösning. Ev. kan ni skaffa juridisk rådgivning innan (villaägarförbundet ger gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar). Beroende på hur starkt case ni har så kan man ev. även kosta på sig att låta en advokat skriva ihop ett kravbrev.

Men om jag inte helt missuppfattat vad avloppspumpar kostar (< 50 000?) så skulle jag nog avråda från att faktiskt ta det till domstol. Risken att få betala rättegångskostnaderna om man förlorar gör att det inte är värt en stämmning såvida inte målet är 150% säkert att vinna, eller om det gäller avsevärt större belopp än vad man riskerar att förlora, så kan man kanske nöja sig med 70-80% sannolikhet att vinna (men då pratar vi om ersättningar i miljonklassen).
 
Bowman
Pumpen är inte ändalmålsenlig, jag har pratat med tillverkaren.
Att byta kostar nog mindre än 50.000:- men kan gå på uppåt 30.000:- kanske, kollat på offerter idag.

Tack så jättemycket för detta ingående svar.
Det underlättar verkligen.
Vart skickar jag whiskyn? :)
 
Spar whiskyn till en riktig jurist, du bör betrakta mitt svar med viss försiktighet, min erfarenhet av dolda fel sträcker sig till vad några släktingar och kompisar råkat ut för, både som säljare och köpare.

Men en grundregle när det gäller dolda fel är att det är väldigt svårt att få rätt i domstol som köpare. Enl. en bekant advokat så avgörs bara en handfull mål per år i köparens favör. Däremot så är dte ganska många som får viss kompensation via förhandling och förlikning, ofta för att säljaren inte är medveten om hur liten risk han har att förlora om det skulle gå till domstol.
 
upplysningsvis kostar en saniflo kring 5000 spänn och inga , 50-30 tusen.
mitt råd är att ta upp det med säljaren och för en dialog, kolla hur gammal den är osv.
kan ju gå på hemförsäkringen
 
Bowman
Humm, vet inte var du tittat, men den jag sett kostar från ca 8,5k för en sån som inte klarar tvättvatten.
Jag kommer antingen behöva en ny sån jag har á 12k plus en som klarar tvättmaskinvatten á 8k ca.

Eller en som klarar alla anslutningar, och den verkar kosta ca 30k.

Jag skall räkna vidare på det i nästa vecka när jag får tag på rörmokkare.

Tack för svaret dock!
 
Hur har det gått?
Har funderingar själv på en saniflo till ett ev framtida dusch/bastu/bad bygge i källaren, men skall man även ha möjlighet till att ansluta tvättmaskin så åker man alltså på två pumpar?
Var den stora som klarade allt också från saniflo?
 
Enligt tillverkaren klarar Saniflo Sanitite både diskmaskin och tvättmaskin, även om max driftstemperatur är angiven till 60 grader. Den ligger på lite drygt 7000.
 
Undersökningsplikten tvingar i princip att man anlitar proffs... som hittar alla synliga fel.
Prata med säljaren eller försök taga det på försäkringen.
 
Bowman
Får se vad jag gör, säljaren hade inte för avsikt att göra rätt för sig, precis som jag trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.