Har precis flyttat in i ett helt nytt hus med FLVP och golvvärme. Har väldigt kallt inne på mornarna och funderar på hur lång tid det tar att "värma plattan" innan man får bra värme i golven.
 
Det är den största nackdelen med golvvärme att det tar tid för golvet att anpassa sig vid snabba temperatur förändringar, och största svängningarna har vi på vår/höst med kalla nätter och tex som nu sol på dagarna och hyfsat varmt.

Och ibland blir det att man känner det som du säger på morgnar eller så... hur lång tid det ska ta har med hur tjock /stor grund volym på slingor m.m Men iaf det kan ta flera timmar...
 
Tre dygn nu. Golven är inte kalla men inga 24 grader...
 
  • Gilla
Rorstrandsgatan
  • Laddar…
Då hade det varit lämpligare med snabb golvvärme. Dvs slingor isolerade från golvplattan. Eller tung stenhus.
 
molarin skrev:
Tre dygn nu. Golven är inte kalla men inga 24 grader...


När sattes varmen igång?


kom att tänka på....

Det är inte så att pannan är inställd på "tork läge"? vissa pannor har s.k program för att hjälpa till att torka grunden efter gjutning m.m då den sakta sakta ökar värmen... så det inte är så att den står kvar i det lägget... Då tar det flera dagar för dem att komma upp i värme.... eller är jag helt ute och cyklar?
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Då hade det varit lämpligare med snabb golvvärme. Dvs slingor isolerade från golvplattan. Eller tung stenhus.
Det är just det jag har... :D gjuten platta upp på plattan... fungerar fin fint! och snabb!
 
_chrille_ skrev:
Det är just det jag har... :D gjuten platta upp på plattan... fungerar fin fint! och snabb!
Oj: Jag vill veta mer. Hur är det uppbyggt?
 
kamilenski skrev:
Oj: Jag vill veta mer. Hur är det uppbyggt?


Nja så spännande är det inte... Ett gammalt hus som renoverats och slängt ut alla golv och elradiatorer och lagt platon, isolering och ingjuten golvvärme så det blir en platta ovan på befintlig platta :D men snabbt är det iaf...d^_^b
 
_chrille_ skrev:
Nja så spännande är det inte... Ett gammalt hus som renoverats och slängt ut alla golv och elradiatorer och lagt platon, isolering och ingjuten golvvärme så det blir en platta ovan på befintlig platta :D men snabbt är det iaf...d^_^b
Hur tjock är plattan då?
 
Har gv ingjuten i platta på ca 20cm djup, det tar 4-6 timmar från det att man ändrar rumsgivaren till det att man märker en skillnad i inomhustemp. Stora problem höst/vår, hinner inte bli varmt på kvällen, morgon efter frost =ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.