Hej!

Har 3 st "outgrävda" rum i källaren. Det är just nu grus eller stenar som ligger där. Dom är ca 1 - 3cm stora stenar. Vet ej vad som ligger under detta men borde vara jord.

Golven i rummen ser ut att vara plana, inga ojämnheter eller lutningar. Men bara varit in och kollat snabbt då vi ännu inte fått tillgång till huset ännu.

Så nu till min fråga går det att gjuta platta på detta och vad bör man göra för att förbereda? Måste man lägga plast och annat material eller dyl?

Samt är det någon som vet vad det kan tänkas att kosta Utan rotavdrag inkl material?

Varje rum är mellan 15 - 20kvm stora.

Ritning (ej skalenlig) 1b142010546599ce0.jpg
 
  • Gilla
Paul1040
  • Laddar…
Tyresö
Vad är den nuvarande takhöjden? Jag blir lite fundersam när du skriver "outgrävda".......
 
Det är 2.40m som i övriga källaren som är inredd. Dock endast betong och puts samt gjuten platta. Så egentligen är det utgrävda rum som bara behöver platta och puts på väggarna. Men dom kallade det outgrävt när jag frågade..
 
Tyresö
Beroende på vilken takhöjd du vill ha och hur mycket "slavjobb" du vill lägga ner på att köra spade och skottkärra, så ser en ett gjutet betonggolv ut så här:

10 cm betong med en ingjuten 10 mm armeringsmatta
10 - 20 cm frigolit (ok med 10 cm om du bara ska ha +15 grader - om inte, använd 20 cm)
10 cm 8-16 kross.

Om du inte har 8 tummar i varje hand, så klarar du göra jobbet själv - men läs in kunskap på www.betongbanken.com innan betongbilen är på plats. Du kommer definitivt fundera dom tankarna när du fått in några offerter och inser hur många tiotusenlappar du kan ha att lägga på annat.
 
Så jag bör ha 10cm kross först, sen 20cm frigolit och sen betong right? Eller missuppfattade jag dig där?

Utgrävning lär inte vara några problem. Sen armeringen bör jag kunna ta hjälp av några bekanta. Däremot är jag lite skeptisk mot att fixa själva gjutningen med betongen själv? Är det jobbigt att göra eller bör man leja bort det och vad skulle det kunna kosta?
 
Tyresö
Du förstod helt rätt!
Själva betonggjutningen kostar ca: 70 - 100 kr/m2, men med en minimiavgift på 6 - 7000 kr. Ovanpå det priset får du lägga till ytterligare 25 % (moms) så att även Svenska staten ska bli nöjd.

Om du hyr en höjdlaser (med gjutplatta), sloda (för att gunga till en ljämn betongyta på den rätt lagda höjden). Någon vibbra behöver du inte om du beställer det här betongreceptet på betongstationen: C28/35 0-8 blöt,s5. Be dom blanda i 3 timmar Retarder, så har du gott om tid på dej att gjuta.
Lägg ut betongen och använd höjdlasern, jobba med 1 m2 i taget - rätt höjd - gå vidare till nästa m2. När hela golvytan/rum är gjuten i rätt höjd, så gungar du ytan med slodan för att få en slät och ljämn yta. Glättningsjobbet är inte så svårt om du hyr en 60 cm glättningsmaskin.

Våga åtminstone prova på att gjuta ett rum - jobbar du metodiskt och är noggran med varje moment, så är jag övertygad att du klarar av det. Jag pumpar betong flera ggr/vecka (speciellt på vintern) i privatkunders källare, och nästan ingen har ens sett färsk flytande betong men när jag förklarar hur dom ska göra så blir det ett superbra bra resultat - och kunden kan sen ta åt sej hela äran när han skryter inför grannar och vänner. Nöjd kund gör mej glad.
 
Tyresö
Förresten.....Om du inte ska belasta golvet med ett enormt akvarium etc, utan bara belasta det med vanliga möbler och garderober, så räcker det om du armerar med en 6 eller 8 mm armeringsmatta. Jag är lite disträ, för jag är så inne i en fas med många villaplattor. Din källargolvsplatta ska ju bara vara självbärande.
 
ah ok :) Blir att gräva ut gruset när man får nycklarna nästa månad. Och sen börja fixa och dona. Får se hur mycket man klarar själv, i värsta fall får man ta in expterthjälp :)

Tack för snabba och smidiga svar.
 
Tyresö
Det är ett slavgöra att gräva ur, men det underlättar att tänka så här: Ett inlejt företag som gräver med spade och skottkärra, gräver inte snabbare/mantimme än du - däremot får du betala ca: 360 kr + moms = 450 kr/timme för varje inlejd "gubbe" som gräver!
8 timmar x 450 kr = 3600 kr/dag. 5 dagar x 3600 = 18000 kr !

Det blir inte lika jobbigt att gräva om man tänker så.....
 
hehe det är så jag tänker också. Grävningen får ta den tid den tar helt enkelt. Jag är inte rädd att ta i när det behövs, och när det i slutändan väntar något gott så ger det en rejäl morot :)

Jag kommer nog däremot göra rum för rum i olika etapper just för att slippa låna för att fixa samt för att inte ta på mig alltför stort jobb själv på en gång.

För borde väl gå att sätta igen "dörrarn" nere i källaren och bara gjuta platta rum för rum sen, går det "skarva" eller gjuta ihop med tidigare gjuten platta? Eller bör/måste jag gjuta alla 3 samtidigt om jag ska ha golv i alla 3 rummen där nere?
 
Tyresö
Helt rätt tänkt - gör ett rum i taget! Åtminstone urgrävning och gjutning, om du ska göra allt själv. Du kan valfritt: Armera ihop alla rummen och gjuta ett rum i taget, med en "avstängare" för betongen, innan du gjuter nästa rum. Eller så armerar och gjuter du ett rum i taget utan att dubba i dom andra plattorna, och då räknas den plattan som en egen konstruktion och lever sitt eget liv, något att tänka på om du klinkar golvet.....
 
Är det några stora nackdelar att dela upp det rum för rum? Hur gör man när man gjuter t ex rum nr2 är det bara gjuta direkt mot det första rummets golv eller ska man fixa något emellan då?
 
Tyresö
gjut direkt mot mot plattan som finns i rum nr 1 ! Den enda fördelen med att gjuta alla rum samtidigt är om du ska klinka alla rummen utan skarvar. Ska du lägga parkett eller något annat "flytande" golv, så kan du gjuta en platta i taget. Själv skulle jag göra ett rum i taget, eftersom under byggtiden hinner du då få nya idéer på inredning och ytbeklädnad (kakel, klinker, tapeter, panel etc.). Ovanpå det är det väldigt lätt att det blir ett för stort ensamprojekt att göra allt samtidigt. Utgår ifrån att du har en fru, och utgår ifrån att hon är som alla andra kvinnor: Dom tycker inte om att bo på en dammig och stökig byggarbetsplats, och det dröjer bara några byggdagar innan tjatet börjar.....

Gäller alla andra kvinnor, utom min............inte!
 
Ja men då blir det rum för rum helt enkelt. Kan ju alltid gjuta golvet i varje rum i etapper och sedan lägga golvet sist så slipper man skarvar. Eller så får man leva med det helt enkelt. Är nog ett ganska litet problem i sammanhanget :)

Frugan är nog som alla andra skulle jag tro. Eller hon har mer inställningen att hon inte gillar att renovera, det får jag sköta själv. Men bäst är ju att det blir så snabbt och smidigt som möjligt att få till ett rum. Tycker ju även jag :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.