Spelar det någon roll om det finns sprickor i kakelfogar?

Vi flyttade nyligen in i ett upprenoeverat 50-talshus med en kaklad dusch i källaren. Kaklet är ca 10 år gammalt och på ytterväggen finns en del sprickor, framförallt runt ett källarfönster. Vår besikningsman sade sig höra att några kakelplattor på den väggen satt löst.

Är det här något som måste åtgärdas? Har tittat runt på forumet och fått intrycket att kakelfogar ändå inte är täta mot vatten - och då kan det väl inte spela någon roll om det kommer in vatten genom några sprickor? Eller tänker jag fel?
 
I mina ögon tänker du fel. Tätskikten som användes för 10 år sedan är t ex inte godkända med dagens regler. Dessutom har man troligtvis inte använt sig av elastisk fog vilket man ska i våtutrymmen. Sedan kan du ju oxå fråga dig hur kul det är med lösa klinker. :)

Edit: Missade att det var i källaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidi Bull-Simonsem
  • Laddar…
Hade badrummet varit i huset och inte i källaren så hade du nog behövt varit mer orolig men eftersom detta är i en källare och om badrummet är mot betongväggar så är det ingen fara på taket.
Gör man ett badrum idag i en källare med betongväggar så använder man inget tätskikt mer än i duschområdet och runt golvbrunnar.
 
Polskt & Betz:
Menar ni att ett tio år gammalt tätskikt inte står emot den extra väta som blir med sprickor i fogarna, men att det inte spelar någon roll om det bara är betong bakom?

Dushen är i ett hörn där ena sidan är mot yttervägg (betong) och den andra är mot en tillbyggd innervägg som jag är rätt säker innehåller träreglar (den är del av en bastu som besiktningsmannen rådde oss att riva ut så småningom, eftersom det var träkonstruktion mot betong).
Sprickor finns bara i kaklet mot ytterväggen, men fukten kanske vandrar till träkonstruktionen?

Skulle det vara någon vits att foga om på de ställen där det finns sprickor?
 
Njae, jag menar att om det nu vore tätskikt bakom kaklet så är nog risken att även det spruckit så det blir läckage till bakomvarande material. Bastu ska men egentligen inte ha mot ytterväg i en källare för då ökar fuktvandringen när väggen värms upp och sen svalnar + träreglar i källare är inte optimalt.
Är det bara betong bakom så tar ju inte det samma sak som trä om det nu inte är tätskikt bakom då det inte är fuktkänsligt i den bemärkelsen.

Enklaste åtgärden är nog att riva lite inifrån bastun för att kolla hur innerväggen ser ut om ni inte vill göra om allt nu. Ser det bra ut så kan ni ju foga om och kanske använda en s.k flexfog som tål lite mer rörelser.
Kanske är så att kaklet ligger ända emot fönstret och när temperatur och fuktighet varierar så rör sig träet i fönstret så fogarna spricker men det är bara en teori.
Du får gärna ta ett kort så kanske det är lättare att bedöma.
 
Betz, jag tycker att din gissning att fönstret orsakar sprickorna låter mycket rimlig.

Här är några bilder på hur det ser ut, den första är för att få lite hum om var sprickorna är i förhållande till fönster och dusch. (textrutorna blev visst lite små, den nedersta ringen hör ihop med första detaljbilden, mittersta ringen med detaljbild 2 och översta ringen är detaljbild tre)

Törs man hacka bort gammal fog? Är inte risken att man skadar tätskiktet (ännu mer)? Eller kan man bara trycka i ny flexfog i sprickorna?
 
  • översiktsbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.