Mikael_L
Det låter mycket märkligt att dom ska kunna neka minireningsverk. Det finns sådana som släpper ut vatten i badvattenkvalitet, dvs förmodligen bättre vattenkvalitet än vattnet i sjön dom vill skydda.

Hehe, ju mer vatten du förbrukar och skickar ut till sjön, desto bättre mår den ... :)

Du ska granska deras beslut lite mer i sömmarna. Kolla (eller fråga) vilken lagrum dom stöder sig mot.
Överklaga till nästa instans, eller ta det med politikerna i berörd nämnd. Det är trots allt valår i år. :)
 
RoTe
Fun Living skrev:
Fick idag veta att överklagan inte gick igenom. Det är till och med på G att säga helt nej till avloppslösningar, vilket då innebär att bygget kan skjutas fram. Där hamnar vi inte, men men...
Fy fan! Jag lider med dig!

Ang tank då... Ring RosRen, Ragn sells, Relita och hör exakt hur många kubik deras ekipage tar. Klarar man av att köra in med 24 meter lastbil och släp hos dig? I så fall lastar ekipagen jäkligt mycket.

Jämför vad hämtning med bara lastbil och en mindre tank mot lastbil och släp och en större tank kostar i det tidsspannet du tror du måste göra så här.
 
Blev en 15 kubiks tank som jag grävde ner. Då blir det tömning var 50;e dag cirkus. Inget drömscenario, men vad göra?
 
Den dagen i framtiden då ni eventuellt får koppla på kommunalt avlopp kan ni blåsa rent den och bygga om den till jordkällare ;-)
 
Många kommuner försöker hela tiden tala om vad för typ av system som man godkänner....
Det är ett förfarande som strider mot konkurrenslagstiftningen då det i vissa fall hänvisar byggaren till en eller ett fåtal leverantörer. Enligt min mening så kan en myndighet enbart ställa krav på vad du får släppa ut efter reningen och sen är det upp till dig (med hjälp av leverantören vid ansökan) att visa att anläggningen uppfyller kraven.
Jag vet bland annat att man i min kommun tidigare inte godkände någon tanklösning alls på grund av att folk slog hål i dom men om man ringde Länsstyrelsen så sa dom att det är bara att ansöka hos kommunen och få avslag och sedan överklaga till Länsstyrelsen så godkänner dom det ...

Men ditt fall är det första jag hört där man pratar om att avloppet skulle leda till försurning, annars brukar just övergödningen vara argument.

Bor själv i ett område där det sedan början av 80 talet planerats för kommunal reningsanläggning men för några år sedan gav dom upp och började ge tillstånd till enskilda anläggningar så nu är hela byn fylld av de mest knepiga lösningar.
 
Hej!

Sitter i samma sist som ni gjort. Verkar dock som om vi vet mer exakt datum dock när det blir kommunalt. De tycker det är bäst med en sluten tank och då är ju en stor tank kanon.

Vad köpte ni för märke?

Toni
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Skulle startat egen slamsugarfirma och köpt en tankbil.
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
Här är ett kreativt förslag till lösning: Bygg två system, ett WC-avlopp och ett BDT-avlopp. Låt dem gå ihop på ett ställe på väg ut ur huset så att det ser bra ut för kommungubbarna. Bygg så att du lätt kan bygga om till två system och tillbaka till ett igen när du fått kommunalt.
 
Lyfta ut en tom 3 kubiks septitank av glasfiber ur torpagrunden:

Jag har en knepig fråga och undrar, om ni har några kreativa förslag. Vi "fick" dvs tvingades betala 300.000 kr för kommunalt VA för 7 år sedan och nu står en 3 kubiks sluten septi-tank i inuti torpa-grunden och tar upp plats som behövs till annat.

Den är fräsch, men är inte av "U-båts"-typ, som de flesta. Märket är Trelleborg och är enligt vår rörmokare "septi-tankarnas Rolls-Royce". Efterfrågan av en sådan är obefintlig, sägs det. Vad kan en sådan väga, den är ungefär 3 m x 1 m (jag har inte mätt), kanske runt 200 kg?

Nu har jag fått bygglov till att bygga in altanen ovanför septi-tanken, och det utrymmet används inte alls, eftersom vi har två nya uterum. Eftersom altan-golvet rivs, har frågan om lyftet blivit aktuell. Många av mina grannar äger traktorer, men ingen av dem är intresserad av att lyfta ut tanken med traktorns hjälp. De föreslår istället att såga sönder tanken nere i torpa-grunden, men det blir väldigt dammigt i så fall, korttidsoveraller och andningsmasker på alla och det blir ändå svårt att komma åt att såga ordentligt, om man inte gör ett hål i gaveln och kryper in i tanken och tigersågar inifrån..

Eftersom tanken ligger parallellt och intill husgaveln, på en sandbädd, tänkte jag att den kunde tas ut genom den ena gaveln, där grunden är låg och markytan nära. Torpagrunden är på en betongsula runtom och murade Leca-block runtom. Altantaket vilar på tre stolpar på gavelsidan. Septitanken har ursprungs-lastbanden runt sig, men de kan ha blivit gistna efter 40 år och behöva bytas ut. Sedan har septitanken anslutningar i båda änderna, som man kan fästa ytterligare rep runt.

1) Lastpallsmetoden: Om man drar tanken närmare den låga änden och lyfter upp den andra änden på en lastpall och sedan den andra och fortsätter, tills tankens undersida är på samma nivå som Leca-murens ovansida i husgrunden. Sedan staplar man lastpallar eller liknande på utsidan för att få samma höjd på båda sidorna och till sist kan tanken dras ut ovanför de murade Leca-blocken.

2) Lyftöglor fästa runt takstolen: Panelen ovanför altanen är förstörd ändå, så man kan göra hål där för rep och fästa lyftöglor där och hissa upp septitanken en bit i luften och dra till gaveln och sänka ner utanför husgrunden.

3) Byggnadsställning: Det står en nästan ny byggnadsställning på vår parkering och byggfirman som äger den kan anlitas för jobbet, om det funkar. Man kan placera delar av byggnadsställningen såväl på insidan som på utsidan och få till en "ränna", som flyter fritt över Leca-grunden, och septi-tanken kan dras ut genom gaveln och ut på backen utanför.

Om någon har ett ytterligare förslag, berätta gärna för mig.
 
Är det inte bättre att starta en egen tråd med en ny fråga än att återanvända en nästan tio år gammal tråd i ett annat ämne?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte bättre att starta en egen tråd med en ny fråga än att återanvända en nästan tio år gammal tråd i ett annat ämne?
Jag är ganska ny på den här sajten, så jag visste inte hur man startar en ny tråd. Jag såg att tråden var gammal, men det var rätt mycket septitank-snack i den här tråden.

Förresten var det en stor befrielse att slippa slamsugningarna och slippa hålla koll på om "trafikljuset" lyste grönt, gult eller rött. Väntetiderna blev allt längre på slutet, t o m 4 veckor, när kommunen tvingade även BDT-vattnet till septitanken.

En gång "sket det sig rejält" för slamsugaren och det uppstod något tekniskt fel eller så kom bajsgubben åt fel knapp av misstag. Så det sprutade in avloppsvatten i mitt badrum och vi var inte hemma (tur att man inte satt på "brusefåtöljen" just då). Slamsugaren sprang till grannen och bankade på dörren "jag måste få komma in i det där huset omedelbart" hade han skrikit. Grannen visste att mitt ex jobbade som busschaufför och genom trafikradion fick han tag i exet, som inte kunde komma ifrån jobbet och ringde till mitt jobb. Som tur var så var badrumsdörren stängd.

Det var små bitar av toapapper överallt och urinpölar och det stank jättemycket. Den enda turen i oturen var att slamsugaren hade haft bara en kund innan och det kunde man se på färgen på toapappret, som satt fast överallt. Tyvärr fanns det ingen golvbrunn annat än i dusch-hörnan och där var det en kant, så jag fick skyffla allt urin i golvbrunnen i duschen. Jag grät när jag städade och exet hjälpte inte till ett dugg utan var jättearg, eftersom hans morsa + andra tanter skulle komma till oss för att fira trettonhelg.

Efter helgen kom försäkringsbolagets man för att kolla läget. Rörsystemet besiktigas av en rörmokare, ifall den kraftiga tryckstöten hade fått rörkopplingar att släppa. Det hade sprutat en hel del skit upp i trossbotten och den ganska rymliga torpa-grunden hade också fått ta emot en del av skiten, eftersom en ventil hade farit iväg från septitanken. En saneringsfirma med ett par trevliga tjejer skopade ihop den bajs- och urin-dränkta sanden i sopsäckar. Slamsugarfirman tyckte inte att det var någonting att klaga över, utan erbjöd sig att "bjuda på" slamsugningen, men vi var inte nöjda med det. Ett nytt badrums-element blev det dock, eftersom det hade runnit skitvatten in i den.

Så om du beställer slamsugning, tänk på att stänga badrumsdörren och sitt inte på muggen när du hör slamsugaren backa in på din tomt. Stå inte i duschen, heller. Idag är vi helt befriade från "septitanks-ångesten", men hjärtat bultar fortfarande hårt, när jag ser en slamsugar-bil. Så nu gläds jag varje dag över lyckan att ha raka rör till stamledningen under vägen.

Många av mina grannar har fått ett riktigt "skitavlopp", som kallas "villapumpstation" eller "tampong-tuggen". Varje gång som min granne får stopp i sin skärande pump i plastbaljan utanför huset, måste han ringa efter en slamsugarbil och hålla sig, tills slamsugarbilen har hunnit fram och ömsom sugit och spolat i pumpsumpen. Eller rättare sagt två bilar, den andra har spolvatten med sig. Kostnad per tampong-utdragning: 4.500 kr och det har redan hänt ett par gånger. Ofta är det gästerna, som står för tampongerna och inte det egna folket, men ibland även de egna barnen som leker.

Lite skitsnack, med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.