Har ett golv i ladan ca 30m2 som består av jord.
Har grävt ur och lagt på ett lager av väggrus 0-16.
Nu skulle jag vilja ha något som binder ihop detta vad är att rekommendera?
Oljegrus, kallasfalt, gjuta eller vad.
// Anders
 
Kan du inte precisera lite mer exakt hur du tänkt använda ladan.
 
Har den som garage till åkgräsklipparen och tänkt som oisolerad verkstad.
Vill kunna köra in med snökedjor till stiga parken utan att riva upp beläggningen.
 
Tyresö
Låter som att du ska gjuta en betongplatta om du vill ha ett beständigt golv. 30 m2 är ju inte större yta än att du klarar jobbet själv. Rekomenderar att du lägger åtminstone ett lager (5 cm - helst 10 cm) dränerande 8-16 kross ovanpå befintliga 0-16. Sen är det bara att lägga 10 - 20 cm frigolit (beroende på hur isolerat du vill ha) och ovanpå det en 10 mm armeringsmatta som hänger på 50 mm markdistanser. För säkerhets skull ska du också dra 2 st 12 mm-armeringsslingor i kantbalkarna. Sen är det bara att gjuta en 10 cm betongplatta. 30 m2 = 3 m3 betong. Meddela betongstationen att du ska köra på betongytan med snökedjor och fråga vad dom har för funderingar om ett lite högre k-värde eller en reducerad 16-27-stensbetong.
 
Köp lite danska sjöstensplattor på blocket och släng in.
 
Frigolitisolering är väl överkurs för ett ouppvärmt ladgolv ...

Det går att armera & gjuta betong direkt på 0-16 gruset.. beror lite på vad som finns under iofs .. Helst skulle du först lagt en markduk gruset.. (Om det inte var berghäll förstås)..Och gärna köra med en komprimator på gruset innan det armeras & gjuts.. Risken man tar är ju att det tjälskjuter någonting underifrån.. (Det kan iofs frigolit skydda en del mot..), men har det varit relativ slät mark därinne förr i tiden lär det fortsätta..

Du kan ju även lägga lösa betongplattor i lite sättsand...Det finns säkert många som har begagnade sådana liggande....
 
Tyresö
PST skrev:
Frigolitisolering är väl överkurs för ett ouppvärmt ladgolv ...

Jag läste frågan lite slarvigt - självklart ska man inte slösa pengar på frigolit om det ska vara ett kallgarage - annat än att man förbereder för ett framtida varmgarage.

Däremot så brukar man ha 8-16 kross (10 cm) under betongplattan.
Jag skulle själv inte riskera att gjuta direkt på en 0-16 bädd, för att slippa markfuktigheten i betongplattan som då ger ett onödigt fuktigt klimat i garaget.
 
Fukt är nog inte ngt problem för TS i en oisolerad lada, 0-16 är nog inte det ideala underlaget men det går..

(Förr gjöt man dålig oarmerad btg dirkekt på det stampade jordgolvet/moränen i ladugårdar etc...inte sällan sprack det & rörde på sig..)

Risken med att inte ha markduk under makadam är att det annars liksom kan sjunka ner i "jorden", med 0/16 är det mindre risk (Innehåller ju redan finfördelat mtrl). Annars är 0/16 något man har som slitlager, på grusvägar eller garageuppfarter etc.. (Komprimerar man det blir det kanska slätt, lite vägsalt på det och det dammar inte heller...)
 
Tyresö
PST skrev:
Fukt är nog inte ngt problem för TS i en oisolerad lada, 0-16 är nog inte det ideala underlaget men det går..

(Förr gjöt man dålig oarmerad btg dirkekt på det stampade jordgolvet/moränen i ladugårdar etc...inte sällan sprack det & rörde på sig..)

Risken med att inte ha markduk under makadam är att det annars liksom kan sjunka ner i "jorden", med 0/16 är det mindre risk (Innehåller ju redan finfördelat mtrl). Annars är 0/16 något man har som slitlager, på grusvägar eller garageuppfarter etc.. (Komprimerar man det blir det kanska slätt, lite vägsalt på det och det dammar inte heller...)
Kostnaden och jobbet för att lägga en singelbädd till 30 m2 är så minimal att det bara är att göra jobbet, så att man har gjort vad man kan för att följa läroboken.

Kostnaden och jobbet är så liten att det är helt onödigt att chansa - bara för att snåla in på några hundralappar extra.
 
Ja gjuta är ju ett förslag, men är det någon som har erfarenhet av kallasfalt
Har fått ett pris på 3´ för hela.
Men jag vet ej hur ytan blir eller håller sig.

// Anders
 
risken med kallasfalt är att överallt där något tyngre står får du gropar...
och det är kanske inte så kul.

Antingen så kanske du kunde ha lite stenmjöl som du packar hårt.
Eller som tidigare förslag med körbara stenplattor skulle bli tjusigt golv. Kanske räcker med vanliga trädgårdsplattor då en åkklippare inte väger så mycket.
Annars är det nog betonggolv som är det bästa.
 
Asfalt för 3 papp eller betong för lite mer, då är valet enkelt till fördel för betongen.
Jag har jobbat i en lokal där en del hade asfalt och det var lite "Hela havet stormar". Lagerhyllorna lutade åt alla håll då benen sjönk ner.

Lokale bilskruvaren rev ut asfalten från sina biluppställningsplatser du det alltid var fuktigt och rostade och gjöt betong.

Protte
 
Ok jag tror att jag blivit övertygad om att det blir betong.

// Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.