Måste man använda kvistlack om man skall måla en träpanel vit om panelen i fråga har runt 25 år på nacken? Kanske en dum fråga men jag är helt grön på detta område!
 
I somras slipade jag vår 100 år gamla trappa trären och målade den. I den trappan fanns det fortfarande kvistar som "blödde". Jag kvistlackade hela trappan. Trä är ett material som verkar leva i evighet. För min egen del shellackar jag alla trärena kvistar oavsett hur gammalt träet är. Det är en billig investering istället för att efteråt behöva fixa till kvistar som blöder igenom färgen.
 
Tack för snabbt svar!
 
Grunda upp panelen med Beckers Panelgrund efter kvistlacken. Paneler kan orsaka genomblödningar inte bara via kvistar utan även via träämnen som löses ut i färgskiktet. Detta gäller framförallt gamla mörknade paneler.
 
jag håller på att måla lite drygt 30 år gammal träpanel i taket med alcros panelgrund (bör vara exakt samma som beckers?). har nu målat två varv och det har gulnat rejält till och från förutom på kvistarna som lackades, där är det vita fläckar nu. ska måla ett tredje varv nu så får se om det räcker....
 
Emman skrev:
jag håller på att måla lite drygt 30 år gammal träpanel i taket med alcros panelgrund (bör vara exakt samma som beckers?). har nu målat två varv och det har gulnat rejält till och från förutom på kvistarna som lackades, där är det vita fläckar nu. ska måla ett tredje varv nu så får se om det räcker....
Har du låtit panelgrunden torka ordentligt innan du gått på med nästa lager? Det är VÄLDIGT viktigt att låta strykningarna torka riktigt minst den tid som står på burken, gärna längre för att säkerställa att det är genomtorrt.
Låter man det inte torka så följer blödningarna med till nästa lager, osv... För att den isolerande effekten ska märkas ska man låta det torka så det blir genomtorrt.
 
jag har målat enligt konstens alla regler och låtit färgen torka i 4 dagar mellan varven. jag har nu (efter att varv två torkat i en vecka) målat ett tredje lager och peppar peppar så verkar det som att det blir bra den här gången!
 
Jag beställde 1kg blekta schellackflingor från Tyskland för 300:-, blandade med 4L etanol och har hittills använt detta för att täckförsegla 25kvm paneltak (ja, det är klabbigt), men jag har fortfarande hälften kvar, verkar ha ganska bra hållbarhetstid. Målade ett andra skikt med oljegrund men fick ingen genomblödning alls, så jag skippade detta helt i nästa rum.
 
Emman skrev:
jag har målat enligt konstens alla regler och låtit färgen torka i 4 dagar mellan varven. jag har nu (efter att varv två torkat i en vecka) målat ett tredje lager och peppar peppar så verkar det som att det blir bra den här gången!
Nice, hoppas det håller sig!

När man målar med t.ex. panelgrund måste man även hålla koll på åtgången - lyckas du använda 3 liter till 30 kvm tak så stryks den ut för tunt :p
 
det där med åtgång har jag inte försökt beräkna efter utan jag har målat på så mycket det går utan att bli gägg av alltsammans. taken jag målar är uppskattningsvis ca 35 kvadrat och jag har nu målat nästan 2,5 varv på 10 liter. det ger drygt 8 kvadrat per liter och på burken står det tydligen 6-8 kvadrat på liter. de tycker alltså jag varit snål med färg men har jag på mer med rollern (först på med färgen med roller, sen efterstryka med pensel) så droppar det bara ner ;)
 
Jag kör konsekvent med vit spärrfärg på våra gamla paneltak och panelväggar efter att ha sett grannens kvistlackade (vita kvistar, resten gult) och vårt kökstak som på inrådan av färgaffären inte fick kvistlack elerl spärrfärg och därför behövde 5 färglager.

Spärrfärgen blir gul, men när den torkat minst 24 timmar har den härdat och låser in det gula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.