Ripley skrev:
Jo, vi hade mer eller mer mindre bestämt oss för Ikea, men efter att ha klämt på luckor och slamrat med dörrar och lådor var det svårt att tänka sig ett Ikea kök, det är en helt annan känsla, men det är ju bara min personliga åsikt. Sen inger inte Ikeas spånskivor något förtroende hos mig, de jag har skruvat i hittills har varit otroligt porösa.

/C
De är väldigt porösa...
Trots att de har tjockare stommar än de flesta andra på marknaden som "bara" har 16mm stommar så är densiteten i Ikeas spån sämre vilket gör att man får vara försiktig när man skruvar ihop skåp o.d eftersom skruven gärna sticker in lätt.
 
Jag har egen erfarenhet fr Epoq som hade väldigt snygga ekluckor o sedan beställde vi granitskivan fr Granitgrossen, som tar hem skivorna fr Thailand. Mkt snyggt resultat!!
Givetvis måste man va lite händig själv men köket kostade under 45 inklusive massiva ekluckor, 4 m svart granit samt ho o kran.
 
Köp dyrt som du får behålla läääänge... för länge!

Eller köp ett billigare från t.ex. IKEA och byt inom 10 år. Man behöver inte byta allt men att bara byta luckor, bänkskiva, kakel och lite belysning så känns det som nytt och kostar inte mycket på IKEA.
För efter 10 år så känns köket riktigt gammalt och alla små finesser som du har betalat dyrt för är inte mycket värt.

Jag har valt det billigare och får flera nya kök under min tid i huset som kommer kännas modernt flera gånger utan att jag blir ruinerad!
 
Yrrol skrev:
Mjo, nu betvivlar jag inte att deras stommar är dåliga, luckorna är säkert helt okej de också.. Bara att den modellen jag sett kanske inte var 100% det jag sökte.. men får duga..


Denna sortens lucka med utfrästa spår måste väl bli en smutsfälla?
[bild]

denna har jag funderat på men ogillar de där "hakarna" i ramen... det dyra köket var också ram men utan hakar..
[bild]
Monterade in just dessa luckor + stommar från ikea och visst samlas det smuts där nere men tar man dammsugaren med liten borste så går det mesta bort alt. en smutsig trasa. Köket har hållt sig riktigt fräscht sen vi monterade det 2003. Dessa luckor är ju dessutom massiv ek :)
 
En egen reflektion:

Efter att ha bytt kök till IKEA vid två tillfällen (Olika lägenheter) valde jag att själv köpa ett kök från Puustelli. Dyrt? Ja, slutnotan till Puustelli inklusive vitvaror och laminatskiva var ganska precis 136.000:- Totalt med golv, kakel, el, färg, lister och dyl ca168.000:- och då gjorde jag allt utom VA själv.
Värt att notera att detta monterades i en 2'a på 54kvm. :cool:

Spontant - Såå mycket mer!

Fördelarna är många i mitt tycke:
-Stabilare stommar (Kommer färdigmonterade, hemlevererade)
-Bättre kvalitet på luckor
-Bättre service
-Större utbud (Stommar i 10cm steg från 20cm till 100cm)
-Specialstommar/luckor vid behov
-Socklar i fullängd så man slipper skarva
-Långa täcksidor så man slipper skarva
-Special passbitar vid behov
-Säljaren kom ut och mätte, ritade och fixade allt på plats

Nämnde jag ypperlig service? d^_^b

Var jag nöjd? Absolut!
Kommer jag att köpa ett kök från IKEA nästa gång - Nej!

Fast det är ju helt vad man är ute efter, visst jag spräckte min budget ganska kraftigt men det är det absolut bästa, vackraste kök jag någonsin haft. Det köket är enda som gör att jag ångrar att jag någonsin sålde lägenheten. :S
 
Redigerat:
Med en smula tur, kolla på Blocket över "demokök" eller "utställningskök". Jag köpte ett brittiskt lyxkök med i vitt högblankt av märket Crown som kostat 78.000 men jag fick köpa det för 19.000. Och då ingick bänkskivor. Skicket på alla skåp och luckar var närmaste nyskick. Bara att torka bort lite damm och smuts och så var det klart.

Vitvaror köpte jag från Gränsbygden i Markaryd, de är billiga och har snabb leverans.
 
slacker skrev:
En egen reflektion:

Efter att ha bytt kök till IKEA vid två tillfällen (Olika lägenheter) valde jag att själv köpa ett kök från Puustelli. Dyrt? Ja, slutnotan till Puustelli inklusive vitvaror och laminatskiva var ganska precis 136.000:-
Värt att notera att detta monterades i en 2'a på 54kvm. :cool:

Spontant - Såå mycket mer!

Fördelarna är många i mitt tycke:
-Stabilare stommar (Kommer färdigmonterade, hemlevererade)
-Bättre kvalitet på luckor
-Bättre service
-Större utbud (Stommar i 10cm steg från 20cm till 100cm)
-Specialstommar/luckor vid behov
-Socklar i fullängd så man slipper skarva
-Långa täcksidor så man slipper skarva
-Special passbitar vid behov
-Säljaren kom ut och mätte, ritade och fixade allt på plats

Nämnde jag ypperlig service? d^_^b

Var jag nöjd? Absolut!
Kommer jag att köpa ett kök från IKEA nästa gång - Nej!

Fast det är ju helt vad man är ute efter, visst jag spräckte min budget ganska kraftigt men det är det absolut bästa, vackraste kök jag någonsin haft. Det köket är enda som gör att jag ångrar att jag någonsin sålde lägenheten. :S
Men ärligt... "Stabilare stommar" har du tänkt att använda dom till något annat än att förvara köks artiklar?
 
Har själv haft erfarenhet av både ikea och dyrare kök.
Vårt förra hus hade precis renoverats och satts in ikea kök. Helt ok, tills man tittar närmare. Kvalitetskänslan finns inte där på samma sätt som ett dyrare. Deras köksskåp mm är funktionella och ok, men deras vitvaror hatade jag. Whirpool. Skitkasst. ugnenn tog evigheter att värma, ojämn värme mm, samma sak m hällen.
Nya huset vi byggde satte vi Ballingslöv kök och vitvaror fr Husqvarna. Snacka om skillnad. Jag är matlagningsfreak och jag vill laga mat på bra grejor. Inte som i gamla huset där man fick ha full värme på den första halvtimmen minst när man skulle steka pannkakor. Räckte att man hade lite tjockare botten på pannan. Ikeas lösningar med induktion har också varit snåla, en eller två plattor.... Vet inte hur det är nu dock.

Plus att förut var det svårt att passa in vitvaror som inte kom från Ikea i deras skåp pga att de har helt andra mått än standard. Behövs mycket passbitar.
 
Tja, om man bortser från att IKEAs luckor eventuellt inte håller samma ytfinish som dyrare alternativ
så skulle jag vilja påstå att mycket hänger på hur köket monteras ihop.
Om man ändå tänker sig att montera själv så avgör man nog mest själv hur slutresultatet blir.
Är man själv skapligt händig och noggrann med ett IKEA-kök tror jag nog att det kan kännas minst lika bra som ett dyrare kök som nån klåpare till snickare satt ihop "en vanlig dag på jobbet".

Jag var nog själv mer nöjd med mitt egenskruvade IKEA-kök i gamla lägenheten än vad jag är med nya Kvänumköket i huset, men det beror till största delen på snickarn som skruvade ihop det än på kökdetaljerna i sig.

Vad det gäller ytfinish och livslängd på detaljnivå är det nog så att man får vad man betalar för.

Sen är det ju inte fel att ta in specialkompetens på svåra moment som t.ex stenbänkskivor och glas
där det blir för dyrt att göra fel själv.
 
Stabilare stommar så avsåg jag montering och inget annat - Montera IKEA stommar och ställa dem på plats innebär alltid massa fippel för att få dem raka på alla ledder i min tycke. Dom är flamsiga - För att inte tala om högskåpen som knappt håller ihop.
Puustelli stommarna är stabilare initialt vilket gör dem en dröm att montera och att få raka.

Vad gäller att hålla köksartiklar instängda så fyller nog även IKEA samma standard.
 
När vi renoverade tittade vi på IKEA men hittade inga luckor vi gillade. Det hela slutade med att vi behöll några underskåp men bytte det mesta mot IKEA stommar. Sedan "beställde vi hem" en kille från ett luckföretag. Han hade med ett antal exempel på luckmodeller och vi kunde helt fritt välja färg (angav bara färgkod). Han gick runt och mätade, antecknade, kliade sig i huvudet och mätade lite till.

Ca fyra veckor senare kom leveransen. Allt pasade otroligt nog perfekt och gick lätt att montera för den normalhändige. Billigt var det också. Har för mig att vi betalade runt 15 tkr (för luckorna) till ett ganska normalstort U-kök i en lägenhet.
 
Vi byggde ett nytt hus i sommar och jag var helt inne på ett Ikea-kök för jag gillar idén att byta ut luckorna till en vettig peng med jämna mellanrum. Vi har även ett Ikea-kök som vi monterat själva tidigare så jag hade bara positiva erfarenheter. Men jag upptäckte att Ikea har dragit ner på antalet mått så när jag skulle försöka få ihop skåpen till vårt standardiserade L-formade kök så blev det otaliga passbitar och täckskivor för att få det att se vettigt ut. När vi jämförde offerterna från HTH och Ikea så var de förstnämnda 20.000 kr dyrare.

Så är det värt 20 tkr? Tja, i det stora hela när vi hade lagt samman alla kostnader (slutade på ca 200 tkr) för vitvaror, granitskivor o.s.v. så kändes 20 tkr som en liten skillnad då HTHs stommar kommer färdigmonterade och det ingår frakt. Dessutom fick vi ju stommar som passade våra mått utan att det blev ett lapptäcke. Så jag skulle säga att så länge du får ihop det med Ikeas mått så kör på det, men börja inte försöka fibbla med speciallösningar, då är det bättre att ta det dyrare alternativet. Och precis som någon skrev tidigare, det är ganska stor skillnad på detaljer som t.ex belysning mellan Ikeas kök och de lite dyrare.

Lycka till! :)
 
Satte in nytt kök för ett år sedan.

Anledningen till bytet var att vi totalt tröttnat på gångjärnsskruvar som äter sönder stommar, lådstopp som trillat bort och - naturligtvis - gammal design och standard med bänkskåp med fasta hyllor.

Vi jämförde IKEA, Marbodal, HTH och Ballingslöv i butik.

Finishen skiljde det en del på. Framförallt IKEAs var påtagligt sämre. Det skiljde mycket på nyansen mellan olika luckor och fanns även fula kvistar i en del. De övriga var OK och ganska jämbördiga.

Kvaliteten på sikt är alltid svårt att veta. Kände dock en extrem skillnad på stabilitet i beslag mellan IKEA och Ballingslöv (som var rejälast). IKEAs svajade redan vid lådutdrag i de tomma utställningsskåpen. Vill inte tänka på hur de skulle kännas fullastade med tunga specerier som mjöl, socker etc.

Specialfunktioner och måttanpassning skiljer, som tidigare diskuterats, också.

Så här ett år senare är vi mycket nöjda med valet av Ballingslöv. Kvaliteten och finish känns bra på plats och i tungt dagligt bruk (5 pers med 3 tonåringar ger en del påfrestningar). Men det stora nöjet är specialarna som gjorde köket optimalt funktionellt.

Jag skulle rekommendera att inte snåla. Du tillbringar många timmar i köket och icke-fungerande detaljer blir du dagligen påmind om. Att välja ett billigare alternativ för att du får råd att byta inom 10 år är inget argument jag köper. Köksbytet var ett påfrestande projekt som jag gärna väntar länge med.

Dessutom kommer du säkert, som vi, att plågas några år av dörrar på trekvart och lådor som trillar ut - innan du gör slag i saken och byter nästa gång. Det vill vi slippa.
 
Hej!

Jag har ett tips som kanske intresserar dig. Det finns en firma som heter Järfälla Kök och lackering. De gör luckor till IKEA kök. Vi köpte luckor därifrån. de håller mycket hög kvalitet. Slutpriset för luckorna blev billigare än om vi handlat dem på IKEA!
 
jensax1: Vad är det för självändamål att köket måste kännas modernt? Jag har hellre ett klassiskt kök som inte behöver moderniseras hela tiden. Om köket kostar 20-30k mer än Ikea, men har en livslängd på 5-10 år längre, så är det inte heller någon prisskillnad att prata om.
Byta luckor gör man ju helt enkelt inte, däremot kan man såklart lacka om dom när färgen börjar ge med sig.
Bänkskivan lär du absolut inte byta om du köper kvalitet. Finns det något charmigare än åldrad träskiva eller sten för den delen? Men visst, kör på laminat så kan du byta den varje vecka om du vill :)
Kakel och belysning har ju inte så mycket med IKEA eller någon annan att göra, det kan du köpa varifrån som helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.