Jag har hamnat i den trevliga situationen att jag har en påse pengar och tittar på olika sätt att tömma den.

I nuläget bor jag i hyresrätt, så en investering i boende ligger nära till hands, särskilt som vi gärna skulle vilja ha tomt. Jag studerar i tre år framåt, och min sambo beräknas inte heller ha några betydande inkomster i närtid. Väl färdigutbildad kommer jag inte att ha hög inkomst. Vi har tidigare ägt ett (mycket billigt gammalt) hus. Slutligen är jag lite anstruken av miljömupperi. Detta är förutsättningarna!

Erfarenheterna av husägande säger oss att vi inte vill ha för stor bostad eller tomt, vi är lite för lata för det. Träfasad går nog också bort. Vi tänker oss att vara utan bil, så läget är av central betydelse. Vi bor i mindre stad i Skåne. Jag är inte överdrivet bygg-händig.

Pengarna som finns är ca 2 miljoner. Det finns många olika sätt att förfara. Ska jag strunta i studielån till exempel och lägga en halv miljon på det? Ska man strunta i bolån också? Det finns något väldigt tilltalande i det tycker jag. Hur mycket ska man lägga ner på ett modernt värmesystem, det funderar jag mycket på! Först tänkte jag att solfångare+pellets var teh shit, nu har jag kommit på att vp + vindkraftsandelar kunde vara fint.

En modell är att hitta ett tegelhus på runt 100+100 kvadrat med <1000 m2 tomt för under miljonen (det är realistiskt), och satsa 100' eller så på värmesystem. Och inte låna något.

Ett helt annat alternativ är att ta studielånet, ett lagom lågt bolån, och investera en dryg miljon på medelriskabla aktier...

Eller så nöjer vi oss med någon slags lägenhet ett par år till!

Ja, det snurrar i huvudet. Synpunkter? :rolleyes:
 
för att köpa ett hus bör man först vara säker att man kan få jobb inom rimlig pendlingsavstånd. Vill du inte ha bil så är ju bekväma tåg,bus förbindelser till framtida arbetsplatser viktiga. Det är kanske klokt att vänta och se innan man bosätter sej för gott? Minska studielån är inte fel.
 
Jag blir förskollärare, enligt prognos bör jag få jobb mest var som helst :)
 
Att köpa ett mindre hus utan större renoveringsbehov och därigenom minska boendekostnaden och följdaktligen också behovet av studielån låter för mig som en attraktiv lösning. När ni pluggat färdigt kan bostaden förhoppningsvis säljas till ett bättre pris, och har då varit en god investering.
 
Ja. Boendekostnaden ja, det är lite knepigt att räkna på det också, de faktiska kostnaderna. Det finns dock inget som på förhand talar för att vi skulle vilja flytta efter studierna, ett litet hus borde räcka även framöver. Boendekostnaderna alltså; om det inte blir räntor eller amorteringar kvarstår driftskostnader och underhåll+renovering. Denna sista post riskerar att dra iväg i hus... halva nöjet är väl på sätt och vis att kunna fixa, förbättra och planera om!

Jag skulle vilja se fler kalkyler som tar detta på allvar...
 
Jag tycker absolut att ni ska köpa ett litet hus utan lån+strunta i studielånen..renovering kostar absolut men det kan man ta i sinom takt...Ni kommer ju ha två löner sen att bara "sätta sprätt" på när ni inte har varken bolån eller studielån...Slå till!
 
Därav rådet att köpa ett hus där inget är akut att fixa (utom möjligen lite tapeter/målning)

Vi köpte vårt hus 1995, i skicket "inte 100% vår smak, men inget som måste fixas närmaste tiden". Våra renoveringskostnader var i det närmaste noll de första fem åren. Målade om sovrummet efter ett år, och tapetserade vardagsrummet efter fem år. Senaste fem åren Har vi dock gjort "allt", börjar nog närma oss halvmiljonen i värde om eget arbete räknas in också: fasad, stenläggning, garagetak, vitvaror, värmepump, två nya sovrum, kök, ny trappa inne, bubbelbad, osv. Ett helt medvetet val, för att maximera värdet OM vi flyttar, och maximera trivseln, om vi bor kvar.

Lån hade vi ca 450 000 från början, de är nere på 250 000 nu, dvs vi har inte behövs låna något till renoveringarna, tack vare att vi kunnat ta det pö om pö, och har låga boendekostnader, ca 3000 i månaden i driftkostnad tror jag.

Detaljerade kalkyler får nån annan bistå med, jag har ingen aning om hur husmarknaden ser ut i er landsända, mer än att den väl är rätt het ;-)
 
Akut att fixa går ju bra det också, i och för sig, då får man bara räkna in det... hus för 700' med renoveringsbehov för 100' eller hus för 800' utan särskilt akuta behov till exempel. Men vad jag var ute efter är hur låg boendekostnaden blir ändå, trots att kapitalkostnaderna är ute ur leken, i långa loppet! Vi har resonabel hyra nu, det tillkommer knappt något utöver den. Det är bekvämt och läget är utmärkt. Om vi skaffar hus kommer vi automatiskt att lägga mer pengar på hemmet i form av inredning och förbättringar, det är jag övertygad om. I hyresrätt är dels ytan begränsad, tomt saknas, och man varken vill eller får dessutom göra några betydande ingrepp i bostaden.

Vi kommer att bo billigt för att bo i eget hus om vi betalar utan att låna, det är klart, och det är klart att det är trevligt att kunna bo i sin investering också. Jag funderar bara över det slutliga kassaflödet så att säga, jämfört med andra boendeformer. Men jag kanske tänker lite för mycket, haha.

Jag tycker att det är trevligt att bolla med er i alla fall.

Om man säger så här då: för att täcka normalt underhåll och lite därtill, dvs fixa mer än det helt akuta men inte kräva att allt fort (eller någonsin) blir toppmodernt, - vad är rimligt att sätta som månadskostnad för detta? Jag inser att det beror på husets skick och vår ambition, men ändå :p räcker 2000 kr? Drift, knappast under 2500 kr? Tv & data, 500? Hur ser mina siffror ut?
 
Jag vågar inte spekulera i vad dina boendekostnader kommer att hamna på men vi har ett mindre hus från början av sextiotalet som värms upp med direktverkande el (rörlig) och en kakelugn under vinterhalvåret. Våra boendekostnader landar på drygt 2700:- i månaden. Då är allt utom lånet inräknat, el, avlopp, sotning, telefon, bredband osv...
Lycka till med ditt eventuella hus! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.