Det finns färdiga typ wellpappskivor med påklistrade frigolitstavar att köpa för att använda som distans för att bibehålla luftspalten. Har för mig att frigolitdistanserna är 25-30 mm höga.
 
Jaha??? Ja alltid lär man sig något. Får kolla på det. Tack för all hjälpd^_^b
 
Tack noseone, men det blev det "det gamla hederliga" sättet. Alltså läkt+masonit. De hade inte de färdiga skivorna där jag handlar mina grejer och man har ju aldrig tålamod att vänta på saker så därför blev det som det blev. Verkar ju väldigt smidigt annars med allt-i-ett.
 
Mikael_L
Luftspalten brukar ligga på allt mellan 20 och 45mm, typiskt är att använda 25mm läkt.

Det händer att man låter luftspalten mynna ut vid takfoten pbs men inte vid nock.
Då kommer inte värmekonvektion bidra med luftväxlingen utan bara när det blåser ute. Om detta är dåligt vågar jag inte uttala mig om.

Teoretiskt sett är det en liten fördel med nockventilation, då luft med vattenånga i är lättare än torr(are) luft. Men då skillnaden är mindre än 1% så är det nog alltför teoretiskt för att ha någon praktisk betydelse. :)
 
Redigerat:
Så du menar att jag inte behöver ha någon ventilation längst upp bara luften kan passera från takfot till takfot??

Skulle ju vara absolut smidigast eftersom jag måste borra hål i varje takstol annars.
 
Mikael_L
Jag är inte nog bra för att våga råda något.

Men jag vet att nock-vent skippas ibland, det är bara öppet i takfötterna. Men de båda takhalvornas spalter ska alltså ha kontakt med varandra.
Bl.a har en kompis till mig byggt så, och han var övertygad om att det ska funka ... Han har väl frågat någon antar jag ... ;)
 
Martin_B
Fortfarande ingen säker klarhet i detta? Hade varit intressant att veta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.