Har idag varit och kollat på en Contura 560T, någon som har någon erfarenhet av denna?
fick ett prisförslag på Kamin, glasskiva, låda istället för vedfack, skorsten till enplanhus, monterat och klart på 48000:- efter rotavdrag. Detta pris inkl bygglovsanmälan och sotaravgiften (besiktningen)

Verkar det som en rimlig summa?
Vad anser ni som har samma kamin?
Vad anser ni som har en likvärdig kamin?

Kaminen är tänkt som mysfaktor, värmetilskott till våran ctc 107 luft/vatten, men samtidigt enligt oss en väldigt vacker möbel.

//Stefan
 
Vi har en och är väldigt väldigt nöjda. Tycker väl inte att den är så där skitsnygg direkt men den är mysig,håller värmen och är helt fantastisk när det är lite kallare ute!

Vi gav 58k för ALLT när vi satte in vår för tre år sedan. Då var det ink. klinkers,bygganmälan, 7.5m skorsten och montering,fläkt och extra täljstensmagasin istället för vedfack.

vi har direkt-el och luft/luft-pump och denna värmer i stort sett hela vårt hus,bortsett från lite stödvärme som behövs i sovrummen längst bort på övre plan. 140kvm 1½planshus har vi..

slå till tycker jag!
 
Blev lite oräker nu när vi kollade i katalogen igen... Vi kommer att ha kaminen i ett hörn, kommer däför knappt att se täljstenen på sidorna. Därför kom vi ganska snabbt in på 655 med täljstenstopp, får då en kamin som ser nästan likadan ut (om man inte sneglar in på sidorna) men 2kw extra.

Fan svårt att köpa kamin, har sån beslutsångest =)
 
lillalillajag: hur länge håller den sig varm efter avslutad eldning? dvs, du stoppar in några klabbar vid 22-23 tiden, varm på morgonen? eller är det bara dom tokdyra kaminerna som fixar det? =)
 
J
Erzon skrev:
lillalillajag: hur länge håller den sig varm efter avslutad eldning? dvs, du stoppar in några klabbar vid 22-23 tiden, varm på morgonen? eller är det bara dom tokdyra kaminerna som fixar det? =)
2 timmar max, sedan är den lite små ljummen i någon timme till.

Den täljstenen är nästan bara till för utseendet.
 
Har också tittat på 560T men funderar på 520T eftersom den ska stå i ett hörn.

Fått offert på montering inkl allt på 48000kr efter rot.

Har ett 1,5 plans hus med nock på lite över 6m.
 
Som jag misstänkte då... Tänkter dock inte lägga pengarna på någon finsk kamin på ett ton för 50k + montering mm.

Beställning är iaf gjord nu på en svart 655 med täljstenstopp, bakugn, låda istället för vedfack, glasskiva på golv, skorsten + instalaltion =) Nu blir det 3-4 veckors lång väntan innan man kan ta en väl balanserad whisky framför brasan =)
 
Tss,vår håller sig varm och fläkten går 6h ungefär,efter det är den fisljummen....

Men ja,man kan ju inte jämföra med dom riktiga täljstenskaminerna det e klart...
 
Har en 520T (fanns redan i huset när jag köpte det, så vet inte vad den kostade...) och är nöjd; jag har inget behov av glas åt sidorna eftersom den står på kortsidan av ett långsmalt rum, då är det snarare en fördel med mer täljsten som kan hålla värmen. Skulle säga att den håller en bra värme iaf 4-5 timmar efter det att man slutat elda. Bra drag i den också, har aldrigt haft problem att det ryker in (beror iofs på andra förutsättningar också som rökkanalens form, tilluft mm).
 
J
lillalillajag skrev:
Tss,vår håller sig varm och fläkten går 6h ungefär,efter det är den fisljummen....

Men ja,man kan ju inte jämföra med dom riktiga täljstenskaminerna det e klart...
I sommarstugan har jag lagt 30-35kg gammal fin täljsten runt kaminröret.

Den sten är ljummen efter 10-12 timmar d^_^b
 
Ljummen hit och dit...Den värmer ju upp blixtsnabbt istället för att måsta elda hela dagen för att få upp temp;)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.