Vi har ett "hål" på 1400mm och vill installera en pardörr.
Har hittat 15,3 och 13,3 i modulmått.

Kan man på något sätt installera 2 st 7x21 dörrar istället? Alltså 2 st singelfdörr så att dom öppnas som en pardörr?

Vilka problem uppstår förutom låsmekanismen såklart...
 
2 st 7x21 blir 13,3. Ett 7x21 dörrblad är 63 cm, så 63+63+2 karmsidor=13,3 i modulmått. Sök hos någon mindre bygghandlare så har du kanske tur, för tidigare så fanns det pardörrar med modulmått 14. Eller så tar du en med modulmått 7 och en 8 det blir 14,3. Öppningen går kanske att öka 3 cm. sen är det ju lite trix att fixa till lås mm.
 
Jag fattar ingenting av vad ni skriver.... i ett 1400mm brett hål passar ju en 14 dörr som är i verkligheten ca 1380-1385 (beroende på tillverkare.
Allan andra mått än modulmått anges i millimeter. Det finns inget som heter 15,3 modulmått.
För att få en pardörrsfunktion kan man inte sätta två dörrar då blir det ju två stora stolpar i dörröppningen ! (Kan o kan förresten. Kan kan man ju men resultatet blir ju heltokigt.)
 
Glöm föregående inlägg såg först nu att det gällde innedörrar !! :)
 
Jag vet inte om du får fler problem än hålet för låsmekanismen. men tänk på att en dörr med modulmått 7 blir en ganska trång öppning, dvs du kommer troligen att vilja öppna båda dörrarna hela tiden.

En mer vanlig lösning vid 13,3 modulmåttet är en bred dörr och en smal, som man då bara öppnar vid behov.

Vi har en sådan dörr, med glas i övre halvan. Vi köpte av GK door som även tillverkar udda mått på beställning. Inte billiga men en otrolig kvalitetskänsla.
 
Hempularen, precis dörren kommer vara trång men samtdigt så vill vi ha pardörr för utseendets skull. Dörrarna kommer vara öppna för jämnan iallfall...i princip.

Har kollat in GK door och pga av priset så ställer jag frågan: Kan jag köpa 2 st 7x21 singeldörr för 659kr på Bauhaus?

karmen runt dörrarna måste ju byggas ihop på nått sätt= såga limma spackla ihop snyggt?
Låsmekanismen måste en låssmed kunna ordna fram en lösning på så att dörrarna låses ihop när man stänger dörrarna.
Sen måste man ha nåt slags stopp uppe och nere (mtt på mellan dörrarna) vid karmen så att det inte blir svängdörrar.

Hajjar ni ?
 
Visst kan du köpa 2 st 7x21 dörrar på Bauhaus och gör om dem till en pardörr, men som jag skrev tidigare så får du då en dörr med modulmått 13,3. Inte modulmått 14. Tar du en 7 + 8 singeldörr får du en pardörr med mått 14,3.
 
Swedoor tx. har pardörrar med modulmått 13 och 15. I en modul 13 är dörrbladen 825 + 398 mm. Om du hos en välvillig bygghandlare får byta ut 825-bladet mot ett som är 925 så har du en pardörr med modulmått 14.
 
Tack Bror. Bra tips
 
Bror! Om jag minskar modulmåttet (alltså hålet) med 70mm så blir det väl perfekt med 2st 7x21 dörrar?
 
Japp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.