Vi har äntligen grundmålat huset (med alcro bestå grund). I färghandeln sa de att man måste få upp täckfärgen så fort grunden har torkat och att den inte kan stå till våren. Är det så? Det är ju ingen bra säsong att måla nu, men ska vi se till och få upp täckfärgen eller kan man vänta till våren? Vilket skadar minst/mest, måla eller inte?
 
Fråga i färgaffären alternativt ring Alcro för rakt besked!
Under 5grader hade jag inte målat utomhus...
 
Jag tror nog att det håller - men du lär ju få tvätta huset igen innan du börjar måla igen. När jag målade med bestå på sommaren torkade färgen väldigt fort, nu precis innan hösten var den fortfarande klibbig på morgonen. Tänk på att det nu kan vara minusgrader på natten och det kan inte vara bra för färg som inte är torr.

Ring alcro - det är inte säkert din färghandlare vet allt och det är dyrt att misslyckas i både $$$ och tid.
 
C
Under +7 ska man inte måla med Alcro Bestå eller andra vattenbaserade färger, och under +10 är det inte rekommenderat. Årets målarsäsong är med andra ord slut i hela landet.

Sen vet jag inte varför inte grundfärgen skulle överleva till nästa år..?
 
De kanske menade att grundfärgen på huset tar skada av att inte ha någon täckfärg. Täckfärgen skall väl skydda mot yttre anverkan, såsom regn och rusk. Grundfärgen har väl inte samma skyddsmöjlighet kanske?
 
Som jag har förstått det skyddar grundfärgen för vatten/fukt - täckfärgen för uv och mekanisk påverkan. Det är klart att grundfärgen kommer att ta skada, den kommer utsättas för uv, bli smutsig och slitas mekaniskt men vattnet bör inte vara en faktor så länge den inte släpper.
 
J
cheetah1 skrev:
Under +7 ska man inte måla med Alcro Bestå eller andra vattenbaserade färger, och under +10 är det inte rekommenderat. Årets målarsäsong är med andra ord slut i hela landet.

Sen vet jag inte varför inte grundfärgen skulle överleva till nästa år..?
Öhh vet inte vart du bor men vi har då över +7 de flesta nätter ännu.

För du talar väl om nattemperaturen?
 
Dalbotös skrev:
De kanske menade att grundfärgen på huset tar skada av att inte ha någon täckfärg. Täckfärgen skall väl skydda mot yttre anverkan, såsom regn och rusk. Grundfärgen har väl inte samma skyddsmöjlighet kanske?
Yup. Grundfärgen är en systemdel, den har en specifik uppgift och är inte gjord för att agera slitskikt. Låter ni fasaden stå enbart grundmålad till våren så tycker jag att ni tvättar av den och kompletterar med ytterligare en tunn strykning grundfärg innan ni täckmålar.
 
Du bör inte måla under 10 graders värme, däremot kan grundfärgen stå tills våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.