Hej!

Vi har köpt en högspolande WC och installerat denna med hjälp av en VVS firma. Nu när WC:n är installerat har vi hittat ett fel på den, det finns en spricka i det hål där toalettsitsen ska monteras fast. Ur denna spricka läker det vatten när vi spolar. Säljaren har sagt att han troligtvis kan ersätta WC:n med en ny fungerande WC. Vi vet att vi har rätt till en ny enligt Konsumentköplagen och känner oss trygg med att vi kommer att få en ny. Men avinstallationen av den felande WC:n och installationen av den nya WC:n kommer att innebära merkostnader som vi av principskäl inte vill betala. Dessa merkostnader kommer att uppstå på grund av att säljaren sålt en felande vara till oss.

Finns det ngn här på forumet som hört talas om att säljare betalat liknande merkostnader och hur gör vi för att få rätt i denna fråga?

Mvh Carina och Mattias

Se närbilden nedan på den fina sprickan!

spricka-156.jpg
 
Tuffa bud, men då får du nog ha kvar den spruckna toaletten.
 
Ni får konsultera konsumentköpslagen, men jag betvivlar att ni får ersättning för ominstallationen av stolen. Märkte inte firman sprickan när ni satte dit den?

Hur länge dröjde det mellan det att ni köpte stolen och ni märkte sprickan? är det inom ett halvår från inköp så är det butikens skyldighet att visa att det är ni som har hanterat produkten felaktigt (i princip omöjligt...), är det efter ett halvår är det er skyldighet att bevisa att felet har funnits där från början (i princip också omöjligt).

Reklamera stolen får du ju såklart göra, det kan säljaren inte säga någonting om, så länge du har ett kvitto på inköpet. Det är ju tyvärr så att det du har köpt av säljaren är ju en toalettstol och inte installationen... Det du får är väl en ny mugg, och det är väl huvudsaken.
 
Ni har rätt i att det är tuffa bud men en tuff brud har nu med hjälp av konsumentköplagen fått igenom en ny wc stol samt att leverantören betalar alla omkostnader, dvs avinstallation och installation :)

Vi är mycket nöjda och glada!!!
 
Grattis!
 
Vad säger konsumentköplagen?
Hur är det tillämpligt?
 
Thomas59
GREGOLINA skrev:
Ni har rätt i att det är tuffa bud men en tuff brud har nu med hjälp av konsumentköplagen fått igenom en ny wc stol samt att leverantören betalar alla omkostnader, dvs avinstallation och installation :)

Vi är mycket nöjda och glada!!!
Bra jobbat GREGOLINAd^_^bd^_^bd^_^b
 
magnu skrev:
Vad säger konsumentköplagen?
Hur är det tillämpligt?
Att kunden i princip skall hållas skadeslös vid fel på en vara. Påvisbara extrakostnader direkt relaterade till den felaktiga varan är näringsidkaren som sålt varan också ersättningsskyldig till.

Saknas något i en IKEA-byggsats och du måste åka in till varuhuset en extra vända, är det t ex faktiskt mer regel än undantag att du också får ersättning för bensinkostnaden för att åka in denna extra vända om du begär det.

I TS fall är väl förhoppningsvis samma firma som monterade in toastolen delaktig i anskaffandet av den också. Om inte, så blir det inte lika solklart längre.
Men om sprickan å andra sidan var synlig redan när den skulle installeras (om man tittade noga) så finns en passus i Konsumenttjänstlagen att de skall avråda installation/uppdraget om de som "kunniga inom området" anser att det inte kommer bli bra eller orimligt dyrt o.s.v. I praktiken skall de alltså syna prylarna de installerar, utifrån sina fackkunskaper.

KKL och KTL är faktiskt väldigt långtgående i sina krav på företaget/skydd för konsumenten, men det gäller alltså bara verifierbara extrakostnader.
Som kuriosa kan nämnas att vårt grannland Norge nog har europas tuffaste KKL, med fem års reklamationsrätt mot fabrikationsfel och att bevisbördan till stor del ligger på företaget. Tyvärr har de ingen "Allmänna Reklamationsnämnd" (det närmaste är nog Forbrukarrådet), så tröskeln för att få en första bedömning och press på företaget är ganska hög (rätten) och därmed är lagen mer tandlös än i t ex Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.