Håller på och skissa ett projekt där jag behöver få fram över 250 st skivor enligt bilden nedan. Tanken är att jag skaffar limträ, 200x200 mm, längden beror på vad högsta möjliga är. Och sedan kapar 30 mm tunna skivor ur den. Vet dock inte om det är bästa sättet men eftersom jag behöver synliga ändträ på plattan, och att de är över 250 st känns det enklast att kapa småbitar ur ett långt limmat trä.

Har haft tillgång till Felder men den fixar inte 200 i höjd så frågan är om ni har några idéer på hur jag ska gå tillväga?

 
Du glömde bilden, men spontant säger jag motorsåg för att kapa upp limträt till klotsar på ca 40 cm och sedan en större bandsåg för brödskivningen. Så skulle nog jag göra
 
Hm ingen bild? Konstigt för jag ser bilden... men okej, jag bifogar igen.
Motorsåg är för grovt... Ytan måste bli fin. Visst kan man sitta och slipa efteråt men det är tidsödande med tanke på hur många de är...
 
  • klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken med motorsågen var säkert att få balken i hanterbar storlek. Jag hade också satsat på en rejäl bandsåg och mycket tålamod. Lite slipning efteråt (kanske i en bandputs) kommer du inte ifrån.
 
Redigerat:
Varför måste de va utav en limträbalk? Varför inte köpa en billig typ bänkskiva, dom brukar finnas i 30mm tjocklek. Bara och kapa med cirkelsåg och med färdigt fin yta på.
 
Met ett bra blad i bandsågen kan det nog bli en OK yta. De motorsågade snitten får bli spill. Kanske skulle det gå med en vadkapmaskin med stor hårdmetallklinga? De billiga vedkapklingorna i legerat stål ger en för grov yta. Men jag är skeptisk.
 
En vedkap hade varit nåt. :)


Äsch, mattiasp var snabbare!
 
Redigerat:
Okej då är jag med. Lite efterbearbetning är inräknat. Ska ju sedan lackeras till högglans så att det blir helt slät.
 
danbanan2 skrev:
Varför måste de va utav en limträbalk? Varför inte köpa en billig typ bänkskiva, dom brukar finnas i 30mm tjocklek. Bara och kapa med cirkelsåg och med färdigt fin yta på.
För jag vill ha synliga ändträ utåt i den kapade sidan. En bänkskiva är limmat i träets riktning.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Met ett bra blad i bandsågen kan det nog bli en OK yta. De motorsågade snitten får bli spill. Kanske skulle det gå med en vadkapmaskin med stor hårdmetallklinga? De billiga vedkapklingorna i legerat stål ger en för grov yta. Men jag är skeptisk.
Hehe, tänkte på vedkap också men det nog är ingen precisionsmaskin? Har dock aldrig provat själv så jag vet inte riktigt hur exakt snittet blir. Ska ju vara skivor på exakt 30 mm, högst 31 mm som får slipas bort sedan. Men med tanke på tjockleken kanske ni lärda vet om det är bandsåg eller vedkap som ger bästa resultatet?
 
Det är 10 kvadratmeter, det låter som om det skall bli ett golv. Finns det färdiga golv enligt "butcher block" modellen? Om inte, bör man ställa sig frågan varför? Kan det finnas några skäl till att man inte hittar den typen av material i golv?
 
mattiasp skrev:
Det är 10 kvadratmeter, det låter som om det skall bli ett golv. Finns det färdiga golv enligt "butcher block" modellen? Om inte, bör man ställa sig frågan varför? Kan det finnas några skäl till att man inte hittar den typen av material i golv?
Det finns ett sådant golv lagt på Dunkers Kulturhus (tror jag det var) i Helsingborg. Riktigt snyggt, men det har naturligtvis torkat isär på en hel del ställen.
 
mattiasp skrev:
Det är 10 kvadratmeter, det låter som om det skall bli ett golv. Finns det färdiga golv enligt "butcher block" modellen? Om inte, bör man ställa sig frågan varför? Kan det finnas några skäl till att man inte hittar den typen av material i golv?
Hehe nej det ska bli staket. Jag får väl bifoga bild för att stilla nyfikenheten.
Om det är värt eller inte vet jag inte, är förmodligen yrkesskadad i och med att jag är en arkitekt utan gränser...
 
  • Staket_03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går den in i gapet på en stor (12") kap/gersåg så är det ju bara att köra samma teknik som när man kapar 95 stolpar i en 8" såg.
(Man vänder o sågar från 2 eller helst 3 håll)
 
Stående trä, kan vi kalla det används främst som huggblock. Men..... Förr användes det ute fast under tak som ljuddämpande underlag för att minska oväsen och klang. Hästskor på sten låter en del, men samma sko på trä... så e det så mycket mjukare och snyggare oxå.
Liggande trä slits så mycket fortare......

Snyggt designat för övrigt.... Fritt att kopiera?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.