Hej,
vi håller på att titta på olika husleverantörer och har
fastnat på Trivselhus Solvik 618. Är det någon som byggd detta och kan berätta för- och nackdelar??
 
Använd "sök på forumet" det finns en hel del
 
beror på var du skall bygga.

jag skulle aldrig bygga med dem i skåne (malmö kontoret). det har stora problem med för många kunder och få säljare...dessutom kan det vid avrop visa sig att det blir betydligt dyrare än vad ni har tänkt er då vissa saker "inte är med" eller som kostar det dubbla jmfrt med andra bolag.

Vi hoppade av efter kontraktet och åkte på 10.000 i avgift. DET VAR VÄRT VARENDA KRONA!!

men som sagt titta på föregående meddelanden i sökfunktionen. där hittar du både ris och ros. (dock vet jag att de har gjort upp med många missnöjda kunder och fått dem att ta bort det negativa från denna hemsida)
 
Jag bygger just det huset, inflyttning till midsommar!

Trivelhus överlag upplever jag har ganska gott rykte, både vad gäller kvalitet, tidplaner m m. Sen så är det ju som de andra skriver ofta en fråga om vilken säljare man hamnar hos. Vår säljare är mycket speciell, och inte speciellt lätt att jobba med (man får dra ur honom information). Han blev en aning bättre när vi väl skrivit på, men han är fortfarande inte den jag allra helst ringer till. Vi köpte tomten via Trivselhus och hade det inte varit för det så hade vi nog gått till en annan fabrikant, tyvärr fanns inte så många andra attraktiva tomter kvar i området så det vara bara att gilla läget. Vi valde alltså tomt och inte husfabrikant kan man väl säga...

Trivselhus som husleverantör har jag bara gott att säga om. De har hållit alla tidplaner, man får mycket information fortlöpande (= i min värld visar på ett seriöst företag) och det känns som om inget lämnas åt slumpen. Det som navgha skriver ovan om siffror som inte stämmer känner jag inte alls igen. Vi har fått varenda krona specad och allt har stämt på öret hittills! Fördyringar av entreprenader har räknats in på en gång, inga konstigheter alls.

Viktigt att komma ihåg är att Trivselhus är en husfabrikant som bygger på delad entreprenad, dvs ett kontrakt med Trivselhus på själva huset (och bara det!), ett med snickaren, ett med grund/markfirman, ett med plattsättaren, ett med målaren, ett med VVS och ett med elektrikern. Många parter inblandade bäddare ju för ruckade tidplaner och det är ju i sådana fall inte Trivselhus fel. Ska du processa så får du alltså förmodligen fler att processa emot. Vi är det tredje sista huset som byggs med våra entreprenörer i ett område på totalt 12 st Trivselhus, i princip alla har varit jättenöjda. Det var referenser nog för oss! Hade det varit okända entrenörer i ett helt nytt område så kanske man hade varit en smula mer tveksam. Dessutom har ju vårt säljkontor i Uppsala rekommenderat dessa entreprenörer, jag är övertygad om att de håller varann om ryggen och säkert får Trivselhus någon typ av provision på att de rekommenderat dessa entreprenörer.
Viktigt är ju att du förstår vad som ingår i dina entreprenader och att du lusläser varenda papper du får och frågar, frågar, frågar.

Hursomhelst så rekommenderar jag Trivselhus, utan tvekan! Man får mycket för pengarna. Så får vi hoppas att du har bättre tur med säljaren i ditt område!

Om Solvik 618 har jag förstås bara gott att säga!! ;D ;D Vi har tagit bort golv/tak mellan botten och övervåning i hallen och satt in ett takfönster ovanför trappen med synliga bjälkar mellan våningsplanen och det blir verkligen supersnyggt. Ljust och luftigt! Det är väl en av de utmärkande sakerna i det här huset, att det är så ljust och luftigt. Vi har de stora vardagsrums/köksfönstrena i västerläge så vi har jättefin eftermiddag och kvällssol i hörnet som så småningom ska bli altan. Vi har gjort om allrummet på övervåningen till föräldrasovrum eftersom vi vill sova på samma våningsplan som barnen samt ritat om så att vi har två lika stora sovrum och ett större badrum på övervåningen. Det blir suveränt fint! Jag är så nöjd och bara längtar tills vi får flytta in! Det enda negativa jag kan säga är att tvättstugan är en smula liten. Den hade jag önskat vore lite större. Annars har jag inget att klaga på, fast jag bor ju inte i huset än så jag kanske borde avvakta med värderingen ett tag!! :-o
 
Jenny_u

grattis till Ert nya hus. Vi väntar själv med spänning på vårt som kommer om tre veckor...

jag uttalade mig endast om malmökontoret och har inga som helst erfarenhet om andra säljare/kontor. Jag tvivlar inte alls på att Trivsel är ett seriös bolag, men det är bara synd att det ska vara så beroende av vad man får för säljare...

Miknii, hoppas jag inte har skrämt iväg dig, det var inte min mening. Solvik 618 är en oerhört fint hus.

en sak som jag håller med Jenny om är att man måste fråga hela tiden och gå igenom allting noggrant. Detta skall helst göras INNAN kontraktet då just dessa säljare har en tendens att försvinna under jorden och blir svåra att nå. Acceptera heller inte argument som "det kostar nog runt 20000kr (om t.ex en verandatak med två pelare) innan kontraktet och sedan till avropet när säljaren har kollat upp det närmare var priset plötsligt 55000kr. Ha klart för dig alla priser och åtaganden för att undvika missförstånd.

 
navgha skrev:
grattis till Ert nya hus. Vi väntar själv med spänning på vårt som kommer om tre veckor...
Vad vart det för hus tillslut då?? :)
 
en identisk kopia av det hus som vi skulle bygga med Trivsel (arkitekternas skiss nr 536, fast lite längre och bredare totalt 220kvm). Vi fick tag på en annan firma som kunde bygga det exakt likadamnt fast med lite bättre kvalité vad gäller tak (råspånt), innerväggar (spånskivor+gips+isolering), trappa (en meter bredd) mm
 
navgha skrev:
en identisk kopia av det hus som vi skulle bygga med Trivsel (arkitekternas skiss nr 536, fast lite längre och bredare totalt 220kvm). Vi fick tag på en annan firma som kunde bygga det exakt likadamnt fast med lite bättre kvalité vad gäller tak (råspånt), innerväggar (spånskivor+gips+isolering), trappa (en meter bredd) mm

Ahhh, jag har varit i ett sådant hus på visning i området vi bygger i, superfint!! Jag gillar speciellt den öppna planlösningen och den lilla klädkammaren i hallen, jätteskönt att bli av med kläderna från hallen... Blev det dyrare att välja annan firma för bygget?
 
nej med tanke på alla tillval som kostade skjortan på Trivsel (ektrappa, Tibrokök, veranda med två vita pelare, Kährs Copehagen parkett (istället för cambridge) mm) så blev inte priset på materialsatsen avsevärt dyrare. Trivsel ville t.ex ha ca 25000kr för råspånt tak, 20.000 för spånskiva i alla väggar som nu är standard. med andra ord hade en identisk standard som vi har nu varit betydligt dyrare med trivsel. Dessutom har vi också valt golvvärme på överplan.

Dock blev entreprenaden dyrare än beräknat pga att Trivsel har bra kontakter med entreprenader. Nu är som sagt inte den biten helt avslutad, men de kontrakt som vi har skrivit på pekar på ungefär 120,000 dyrare än vad vi hade hos trivsel. (då ingår vissa modifieringar so t.ex microlit på väggarna i hela huset, klinker i köket mm. Men då får vi också t.ex erfordlig massa under huset och inte (max 1 ton/kvm) som trivsel hade som standard. (hade nog åkt på en extra faktura där känns det som)
 
Hej! Vi har byggt ett trivselhus i Värmland och är supernöjda. Vi var oroliga för hur bygget skulle fortlöpa men med facit i hand kan jag säga att det har gått toppenbra och jag skulle lugnt kunna tänka mig att bygga trivselhus igen (om nu det skulle bli aktuellt någon dag).

Trots att det är delad entreprenad har vi haft stöd från säljaren under hela byggprocessen. Han var med vid stommonteringen, vi har fått "byggråd" från honom under resans gång, det har inte varit några problem med ev returer samt leveranstider. När vi var osäkra på rörmokarens jobb kom säljaren ut till bygget för att vi skulle få kolla igenom de delar som vi inte var nöjda med. Vi valde de entreprenörer som säljaren rekomenderade och snickarna var samordnare. Med facit i hand så kunde vi valt andra rörmokare. Men men...

Vi var nog väldigt påstridiga och frågvisa gällande kalkylen innan vi skrivit på något. Men det tror jag bara var en fördel (även om man kände sig petig då) för då undanröjdes ev oklarheter och vi visste vad vi fick. Det enda som vi missade i kalkylen var fyllnadsmassorna.

Något som vi reagerade på i början av processen var tiden det tog att få slutliga ritningar från trivselhus men eftersom säljaren var så involverad kunde vi få fasta priser på bygget ändå.

Med andra ord har vi bara bra erfarenheter från trivselhus :D :D :D,
 
Har också hört om många som är missnöjda med med TH där framförallt den delade entreprenaden ställt till problem. Dyra tillägg är också en orsak.
:)
 
Vi har byggt ett nyckelfärdigt Trivselhus i Göteborgsområdet.

Budget och tidsramar höll (sånär på en hydrofor för 6000:- som inte var THs ansvar)

Kan inte tänka mig många byggen där det inte uppstår det minsta frågetecken under resans gång. Med tanke på att vi byggde ett specialritat hus i ett område med restriktiv detaljplan så kom vi nog så nära problemfritt man kan komma.

Fördelen med TH är att företaget är privatägt och enligt min erfarnhet är dom känsliga för kritik. Husföretag som är ägda av megakoncerner har en annan attityd. En missnöjd kund här eller där gör inte så mycket skillnad. Oavsett om det är delad eller total entreprenad.

Viktigt var också att det var lätt att få kontakt med både säljare och entreprenörer under byggtiden. Säljare och snickare som faktiskt ringer tillbaka verkar inte växa på träd. (Vissa läste till och med av sin nummerpresentatör och ringde tillbaka! Skandinavisk Kommunalteknik/avloppspump snubbe)

Visst kostade huset mycket pengar, men det var i vårt tycke inte dyrt.

Berit
 
kire skrev:
Kolla följande artikel i senaste "DN Bostad" (fredag 6/5)

"Husköpare i kläm när entreprenörer missköter sig" (s. 2)
Kataloghus från TrivselHus i Enköping med av TrivselHus rekommenderad entreprenör som inte skötte sig och och de problem med Gar-Bo-försäkring vid delad entreprenad som uppstod.

[länk]
> Bostadsbilagan lördagar
> Välj nummer: fre. 6/5 Bostad 1
Det enda fel jag kan se att Trivselhus gjort här är att de sålt en Garbo försäkring. Som vanligt har Garbo inget ansvar. Såg i ett annat inlägg (i samband med Sverkers program om golvvärme och parkett) att Garbo inte försäkrar golv. Tydligen försäkrar dom inte tak heller. Undrar om dom försäkrar väggar...

Den här diskussionen hör nog egentligen hemma under försäkringar.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.