Är det någon som vet vad som brukar krångla i dessa installationer (se bild från tvättstuga)?

Felet yttrar sig så att ibland blir det väldigt varmt i tvättstugan. Torkskåpet har flera gånger slagit ifrån med termosäkringen. Det inträffar väldigt sällan men då luktar det lite brand i tvättstugan. Som tur är huset från 2000-talet så en eventuell brand kommer väl på sin höjd ödelägga tvättstugan och inte lägenheterna som den gränsar till.

Jag funderar på om det är något med fläktstyrningen som inte lirar. En elektriker har varit här och felsökt utan att hitta något fel. Det kanske blir fel var hundrade gång som tvättstugan används vilket gör det hela lite svårt att felsöka...

Fläkten sitter längst till höger som suger ut från två torktumlare och torkskåp. Bredvid röret som går upp från högra torktumlaren sitter nån styrning till fläkten. I centralen sitter lite kontaktorer varav en drar så fort man vrider på torkskåp/torktumlare. Jag misstänker att detta inte fungerar av någon anledning i 1% av gångerna systemet används.
 
  • photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vet inte vad som brukar krångla, men precis som du säger är det logiska felet att fläkten inte alltid startar eller stoppar obefogat när tumlare eller torkskåp går. Bara att kontrollera och säkerställa alla delar för drift och styrning av den gemensamma fläkten. Bör vara rimligt att göra även om inte felet ligger kvar.
 
Tvättade nyss och då fungerade allt bra, så det är ju tämligen svårt att hitta felet nu :rolleyes:

Knäppte ett par bilder till på installationen däremot.
 
  • photo-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en termostat som styr fläkten?
 
Det tror jag inte. Fläkten är väl en vanlig kanalfläkt vad jag kan se.
 
  • IMG_0271.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort reostaten ("vriddimmern" till fläkten) och ersätt med en stegtrafo för att reglera till önskad hastighet. Styrs fläkten via en kontaktor så kan de vara läge att byta den med.. Är den gammal å sliten så kan de bli så att den funkar ibland, inte slår till ibland, hakar upp sig ibland osv..

Kollat så att fläkten snurrar lätt och att det inte är nåt stopp i ventrören?
 
Sitter det inte något filter innan fläkten? Då är den garanterat full av skit! Kör man då med både tumlare och torkskåp så motverkar dom varandra. Egentligen ska man kasta bort alla extrafläktar och köra ut luften direkt med rätt dimensionerade kanaler. Vad har ni för tillluft? Lika mycket luft som blåses ut, ska komma in i tvättstugan...brukar bli många kubik i timmen.
 
Varför har man inte separata utblås för varje maskin på ett hus byggt på 2000-talet?


Jag har varit med om att överhettningsskydd på torktumlare löst ut för att dörrbrytaren pajat så att maskinen försökt köra med öppen lucka. Då blir luftflödet fel och elementet kan överhettas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.