Har köpt mig en badtunna med en "skorsten" på 30cm med dimensionen 150mm, rekommendationen är att man ska använda spirorör som skorsten till detta. Problemet är att spirorören är 160mm breda, hur får man detta tätt? Det är ju 10mm för bred i diameter på spirorören, går det med 2-3 slangklämmor?
 
Nej det går inte med slangklämmor, spiroröret deformeras endast motvilligt. Jag undrar om det verkligen måste vara tätt? När skorstenen är varm kommer du få ett drag upp ur skorstenen så jag tror inte det spelar någon roll om det är tätt eller inte. Har dock inte provat själv....
 
Tack för snabbt svar, det var min första tanke att det inte behöver vara helt tätt men olika "proffstyckare" menar att det måste vara tätt, men borde lärt mig vid det här laget att "proffstyckare" ofta har fel. Får helt enkelt prov elda och se hur det artar sig.
 
Som amatörtyckare har jag också fel ibland, bäst är ju att prova själv så vet man..... :)
 
alltså, tätt behöver det ju inte vara men det kan nog bli knepigt med så stor skillnad i diam. Vår tunna hade spirorör, men där var anslutningen mot kamin samma diameter med en skarvfläns mellan. Gummipackningen brann ju upp på en gång men sen höll det tillräckligt tätt. Jag tror risken att skorstenen rasar omkull på er är större än risken med att det blir otätt. röret blir extremt varmt.
 
Eldade igår och det blev ett jädra drag i kaminen, halvmeters jetlåga ut ur toppen. Så jag behöver inte oroa mig över att det inte är tätt :). Tack för hjälpen
 
Tänk på att varmförzinkade spirorör (galvade) inte brukar klara värmen speciellt bra och dessutom avsöndrar de zinkångor när de blir varma som kan ge förgiftning och illamående, sk galvfrossa. Vet inte hur påverkad man blir utomhus men inomhus är det inget bra iallafall...

/Ingenjören
 
Det går att beställa rostfria spirorör från lindab. Även i 150mm om man har lust att betala extra. Annars så finns det övergångar mellan 150-160
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.