Hejsan

Nu har turen kommit till källaren.
Skall ha golvvärme på ca 60kvm.
Huset är från 1977 så det finns isolering under källargolvet, hur bra och hur mycket är en annan fråga.

Planen är att lägga golvvärmeslingorna på rosa markisoleringsskivor och sedan flytspackla in allt.

Sätter fast skivorna med tandad skrapa och kakelfix direkt på betongen, det borde ge lite luft under. Siktar på 5cm skivor. Bygger även upp kanterna längs väggarna några cm upp. Detta för att golvvärmen skall ligga i en "låda" av frigolit utan kontakt alls med källarväggar eller golv.

Golvvärmeslingorna tänkte jag sätta fast 30cc med clips.

Flytspackla över rubbet och på med klinkers eller foam + ångspärr + parkett.

Kan man göra såhär? Jag ser inga direkta skillnader mot spårad frigolit och så länge det inte finns någon kontakt med yttre golv och väggar så borde det vara lugnt?

Synpunkter, idéer?
 
har ingen aning om det funkar - men jag såg att någon tillverkare har borrat hål med jämna mellanrum i sina frigolit skivor - för att kunna släppa upp fukt - kan vara smart att göra så även i din lösning.
 
Det hjälper nog inte med hål eftersom jag kommer att flytspackla uppepå, då blir ju hålen täta.
Ingen som vet om detta kommer att fungera?
Vart köper man rosa markisoleringsskivor billigast?
 
Flytspackel blir förbannat dyrt och är väl inte optimalt. Du behöver säkerligen 5 cm tjockt och med en åtgång på 17kg/cm/m2 blir det 5100 kg spackel/204 säckar a ca 200 kr = över 40 000...

Hade kört med betong. Tar dock lite längre tid innan det är klart för golvläggning.
 
Finns det någon flytspackeltillverkare som ens rekomenderar att man flytspacklar direkt på isolering? Tänker på ev risk för fukt mot isoleringen och hur flytspackel reagerar på det. Sökte på ett par tillverkares hemsidor utan att se någon sådan rekomenderad lösning.
 
Man flyter ju uppepå de spårade golvvärmeskivorna utan problem så detta borde inte vara någon skillnad förutom att slangen ligger uppepå skivorna istället för nedsänkt i förfrästa spår.

Har dock funderat vidare på detta.. har efter provborrning sett att jag har ca 20 cm betongplatta, under den är ett ca 10 cm tjockt isodränskikt eller liknande, under detta är det singel. Funderar på om jag ens behöver de rosa skivorna, kan nog räcka med att nita fast slangen i betonggolvet och ta hit en betongbil och gjuta in slingorna. i en ca 3-4 cm tjock betongkaka.
 
spackla inte på cellplast!!!!
gör så här istället!
1:lägg golvvärme slangarna
2:rull ur fiberduk på hela golvet, gör ett uppvik på 10cm utmed väggarna. tejpa alla skarvar så det blir tätt
(det blir som en liten bassäng...)
3:armera hela golvet
4:flytspackla minst 25mm med ett fiberarmerat spackel tex.weber 4320 eller höganäs fb6000
5: lägg vilket ytskikt du vill på detta!

Nu har du ett flytande golv som är självbärande och som även inte bygger så mycket på höjden!
lycka till!
 
Ahaa..Det var ett nytt sätt.. Måste bara fråga vad är meningen med duken? varför inte spackla in slangarna direkt? Slangarna hamnar då alltså under fiberduken? Eller ska slangarna ligga i "bassängen"?

Hur står sig flytspacklet jämfört med att köra betong? Är det likvärdigt sånär som priset?
 
Holpers skrev:
Man flyter ju uppepå de spårade golvvärmeskivorna utan problem så detta borde inte vara någon skillnad förutom att slangen ligger uppepå skivorna istället för nedsänkt i förfrästa spår.

Har dock funderat vidare på detta.. har efter provborrning sett att jag har ca 20 cm betongplatta, under den är ett ca 10 cm tjockt isodränskikt eller liknande, under detta är det singel. Funderar på om jag ens behöver de rosa skivorna, kan nog räcka med att nita fast slangen i betonggolvet och ta hit en betongbil och gjuta in slingorna. i en ca 3-4 cm tjock betongkaka.
Jag kanske var lite oklar men det jag syftade på var att flytspackla direkt på markisolering som förmodligen ligger på en bädd grus/singel eller något annat material man använder vid grundläggning. Merparten av de konstruktioner som beskrivs med spårad skriva bygger på att du lägger din spårade skiva antingen på ett bärande undergolv eller ett regelverk. Att köra flytspackel på markisolering direkt tycker jag ger helt annorlunda belastning än att köra det på ett bärande undergolv då flytspackelkakan måste ta upp alla krafter själv. Skulle vara intressant att veta vilken tjocklek på flytspackelkaka som en tillverkare rekomenderar här då vid betong man ofta hamnar på 7-8 cm tjocklek.
 
man använder duken för att inte få någon vidhäftning vid underlaget alltså ett flytande golv..
om man inte har duken kan spacklet fastna på några ställen och några inte vilket kan föranleda sprickbildning. om det är spårade skivor med plåt på så får du inte spackla på dom pga.att plåten rör sig med kyla och värme vilket också föranleder "bom"
om du ska utföra arbetet på detta sätt behöver du inte limma fast skivorna på betonggolvet.
 
om du ska gjuta istället så krävs det ett mycket tjockare skikt med betong hur tjockt vet jag inte riktigt..
 
gjuter du med betong får du inte lägga klinker förrän minst 3 månader pga krympningar i betongen...
om du spacklar med ex weber 4320 så får du lägga inom ett par dagar tom lägga tätskikt efter 3 dagar om du skulle villja ha det..
det blir nog billigare med betong, fast det är inte ofta du får ett så plant golv genom gjutning så du slipper flyta lite på det ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.