Hejsan. jag håller på att bygga ett stenhus med maxits block rex ( 10cm leca 30 cm isolering 10 cm leca) de kommer bli ett välisolerat hus. hur ska man värma upp de på ett billigt och bra sätt?
 
solvärme +pellets?
 
Vedpanna och STOR tank.
 
I alla fall en centralt bra placerad kamin ;)
 
PX-21 skrev:
I alla fall en centralt bra placerad kamin ;)

Inga fel det heller.d^_^b
 
pellets hade jag tänkt mig. att ha solvärme också kopplat till värmesystemet verkar ju va bra. någon som har något sånt system?
 
C
Det är inte så märkvärdigt, koppla pelletspannan till en bunt acktankar med solslinga i, klart och färdigt. Du får försöka trolla ihop nåt så du inte laddar alla tankarna med pelletsen bara, för dom vill du ha så kalla som möjligt när solen kommer upp så du får i så mycket gratis energi i dom som möjligt.
 
Solvärme + pellets har jag... kärlek
 
C
Annars är bergvärme inte så dåligt heller.. *låtsas som det regnar*
 
Då du bygger nytt bör väl ändå jordvärme va de bästa alt.

En riktig vedanläggning+sol/pellets+sol blir dyrare än jordvärme, jordvärme har även lägre driftskostnad än pellets+sol..
Har du någon beräkning vad dit hus kommer ha för energiförbrukning?
Säg att det kommer behövas 20000 kWh/år då kommer du behöva 4-4,5 ton med solfångare vilket gör 11-12000:-/år för pellets sen tillkommer sotning o brandskyddskontroll (ca 1000:-/år) medans jordvärme som är rätt dimesionerad kommer göra att du ska klara uppvärmeningen med ca 5000 kWh/år om du kommer ha golvvärme alt stora radiatorer..
Så jordvärmen kommer knappt hälften av kostnaden för pellets+sol samt billigare installation..

Sen så följer pellets pris ökningarna på el, Här har priset på pellets ökat 65% på 5,5 år
 
om man har jordvärme. för att få varmvatten måste man då ha en värmvattenberedare som går på el som åsså tar en massa ström.
jag kommer få gott om plats i garaget till pelletseldning och acc tankar. sen hade ja ju tänkt lite solfångare på garagetaket med. låeter de inte som en bra ide? i huset blir de golvvärme på både entreplan och ovanvåningen.
 
C
Va? En markvärmepump (den kombinerade termen för jord/berg/sjö/grundvatten) kan producera så mycket varmvatten du vill. Visst kostar det lite el när den gör det, men den elen är högst troligt billigare än pelletsen till pelletspannan. Den använder alltså inte direktverkande el, utan värmepumpen gör varmvattnet, precis på samma sätt som den värmer huset. Du leder bara in värmen i en tank istället. Vanligen är den tanken, varmvattenberedaren, inbyggd i själva värmepumpen. Du kan tillochmed välja att docka värmepumpen till en varmvattenberedare med solslinga, även om det inte blir så effektivt (för liten tank). CTC tror jag bestämt har nån lösning för att kombinera bergvärme och sol också, sen finns det om jag inte minns fel ett företag som heter eviheat som gör nåt liknande.

Du får för övrigt inte ha en pelletspanna i garaget, såvida den inte står i ett eget rum med luftsluss (minst 2 dörrar) och inga andra ventilationsöppningar eller annat in till själva platsen du har bilen. En värmepump går däremot bra. (Ingenting som använder öppen låga, dvs inte ved/olja/pellets/gas.)
 
Jag tror inte så mycket på jordvärme i skåne. Har man dock fuktig grund, kan det vara ok. Frågan är återbetalningstiden. Dessutom: murar man väggar med block U-0.07 bygger man i princip ett passiv hus. Eller har den möjligheten beroende på fönsterna, golv och takkonstruktion.
En bra FTX, vattenmantlat kamin (ved eller pellets), solslinga till vv och det bör räcka för ett så bra isolerat hus.
 
cheetah1 skrev:
Va? En markvärmepump (den kombinerade termen för jord/berg/sjö/grundvatten) kan producera så mycket varmvatten du vill. Visst kostar det lite el när den gör det, men den elen är högst troligt billigare än pelletsen till pelletspannan. Den använder alltså inte direktverkande el, utan värmepumpen gör varmvattnet, precis på samma sätt som den värmer huset. Du leder bara in värmen i en tank istället. Vanligen är den tanken, varmvattenberedaren, inbyggd i själva värmepumpen. Du kan tillochmed välja att docka värmepumpen till en varmvattenberedare med solslinga, även om det inte blir så effektivt (för liten tank). CTC tror jag bestämt har nån lösning för att kombinera bergvärme och sol också, sen finns det om jag inte minns fel ett företag som heter eviheat som gör nåt liknande.

Du får för övrigt inte ha en pelletspanna i garaget, såvida den inte står i ett eget rum med luftsluss (minst 2 dörrar) och inga andra ventilationsöppningar eller annat in till själva platsen du har bilen. En värmepump går däremot bra. (Ingenting som använder öppen låga, dvs inte ved/olja/pellets/gas.)
ja man får ju bygga ettt speciellt rum till att ha sin panna och ankar i. Ja de E ju skitsvårt att bestämma sig vad man ska ha för värme!
 
Värmeväxlare alt. frånluftsvärmepump, kökspanna och möjlighet till elpatron till vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.