Jag fick för cirka 10 månader sedan en ny uppsättning vitvaror installerade. Det var en del problem (de ville ha 14 000 för att koppla in två nya väggurtag och ta bort två gamla, samt dra två meter kabel, dessutom så glömde de koppla in diskbänksavloppet efter att de kopplat in diskmaskinen, så när man spolade i diskbänken så rann det rätt ut i vaskskåpet). Dessa problem fixades dock.

Nu fick jag markvärme indraget, och i samband med det så såg vi att de även klantat sig då de kopplat in tvättmaskinen. Slangen för inkommande vatten hade inte skruvats på korrekt, utan hade kommit snett på gängan, så det droppade ungefär en droppe i sekunden. Tvättmaskinen står i ett förrådsutrymme där jag sällan är, det är mycket prylar där och vattnet hade runnit bakåt, så jag hade inte uppmärksammat problemet. Golvlisten var genomsur, det är märken på väggen och golvlist och vägg på andra sidan väggen har varit blöta.

Elfirman som gjort jobbet har fixat läckan och erkänt att de gjort fel. Nu börjar det krångliga.

Mitt försäkringsbolag, Folksam, säger att det är elfirmans försäkringsbolag, Länsförsäkringar, som ska ta det. De, i sin tur, tycker att Folksam ska ta det. Jag ringde då Folksam igen, som stog fast vid att det var Länsförsäkringar som skulle ta det. Jag ringde elfirman och gav dem namn och nummer till kontaktpersonen på Folksam så att de och Länsförsäkringar skulle få slåss om det direkt. Tio minuter senare ringer Folksam mig och säger att elfirman ringt honom och vägrat betala något, så Folksam tar det. Folksam kommer sedan att driva in pengarna från elfirman, med kronofogden om så behövs.

Hur tolkar man det? Jag tolkar det som att de inte har den påstådda ansvarsförsäkringen, och försöker slingra sig.

Så, vad kommer att hända här? Jag antar att det blir jag som får betala självrisk (på 4000kr om jag minns rätt), oavsett om Folksam får pengar från elfirman eller inte. Kan jag kräva ersättning för det från elfirman (vilket antagligen kräver en rättsprocess), och hur ser i så fall mina odds ut?

Tips, tankar, råd (bortsett från att aldrig anlita den elfirman igen och att smäda dem vid varje tillfälle)?
 
Det de försöker slingra sig ur är troligen att deras självrisk är hög. Självrisken på ansvarsförsäkringar kan ligga i klassen 50 - 100 000. Eller så gäller den inte när elfirman kopplar vatten, de kanske borde kallat på en rörläggare för den delen.

Vad gäller självrisken så antar jag som du att du får stå för den, men du borde kunna stämma elfirman på den, frågan är om det är värt det. Om Folksam stämmer firman så kanske du kan få med ditt skadestånd för självrisken samtidigt, prata med handläggaren på Folksam. Det är dock inte helt självklart att Folksam väljer att stämma firman.
 
Vad gäller självrisken så antar jag som du att du får stå för den, men du borde kunna stämma elfirman på den, frågan är om det är värt det.
Tja, som du kan se av de tidigare problemen jag haft med dem så finns det andra bonusar också med att klämma åt dem...
 
Trist att höra men man blir ju smått nyfiken...
Är det en firma som ligger sjukt nära ditt hus, som gjort jobbet?
Eller närmre nån av de 3 som ligger närmre stan i närheten av MAX?
 
Det är elfirrman som ligger ganska nära och vars namn börjar med samma fyra bokstäver som populärnamnet på min fastighet. Vill du ha fler ledtrådar så får vi ta det via PM.

Nu har Folksams besiktningsman varit på besök och bekräftat skadan. De täcker den, men självrisken hamnar på mig och golvet täcks bara till 20% pga åldersavdrag. De kommer dock först att försöka resonera med elfirman, i hopp om att de ska inse att de i slutänden ändå kommer att driva in pengarna från dem, så jag hoppas på det.

Om de misslyckas så hamnar jag i ett läge där jag måste driva kraven mot elfirman för min självrisk och för de återstående 80% av golvet. Yay...

Jag funderar dock på att försöka förhandla lite med golvet. De är beredda att byta hela golvet så långt som samma golv sträcker sig. Grejen är att det sträcker sig över cirka 235 m2, utan trösklar (handikappanpassning). De är beredda att byta allt det, men då får jag ta 80% av kostnaden. Jag tänkte då istället föreslå att de gör en mindre insats och sätter lister i dörrskarvarna, en insats som blir cirka 35 m2, och istället tar hela kostnaden. De tjänar på det, jag tjänar på det (och slipper flytta ett biljardbord!), alla är glada. Kan det funka?
 
När det gäller ditt krav mot elfirman så tror jag inte att du kan kräva dem på åldersavdraget för golvet. Även om du hade haft en skadeståndstalan utan inblandade försäkringsbolag så tillämpar man åldersavdrag för skadeståndsbeloppet.

Kolla med bolaget om du inte kan få din självrisk inkluderad i den stämmning som de gör (om de driver den).
 
När det gäller ditt krav mot elfirman så tror jag inte att du kan kräva dem på åldersavdraget för golvet. Även om du hade haft en skadeståndstalan utan inblandade försäkringsbolag så tillämpar man åldersavdrag för skadeståndsbeloppet.
OK. Man kan väl i alla fall börja med den utgångspunkten, så har man lite prutmån?

Kolla med bolaget om du inte kan få din självrisk inkluderad i den stämmning som de gör (om de driver den).
Will do, om det går så långt.
 
det är bara att gå till en advokat,stäm företaget för det är dom som är vållande och i detta fall ska du hållas skadeslös.
du har rätt till rätts hjälp i din hemförsäkring.
men börja med en advokat,eller så ringer du elfirman och påtalar din planering.
det blir billigare ifall du får dessa 4000 av dom direkt + dom kostnader du får tack vare dom.
påtala även att du kommer kotakta plus om inget händer,det brukar få dom flesta att reagera.f
 
Vi hade massor med strul med vår entreprenör och anlitade en advokat som skrev ett enkelt brev till entreprenören och det hade effekt. Det kostade bra mycket mindre än 4000:- som är självrisken i TS fall är så det kan vara en kalkylerad risk för att slippa kostnaden. Det är helt uppenbart så att ett krav från en advokat har större effekt än en "gnällig" privatperson som det ofta tydligen är ganska enkelt att bortse från.
 
Har snokat lite mer i pappren, och det verkar som om självrisken är 1500, plus att jag har en försäkring som jag nyligen sagt upp, men som borde gälla ett par veckor till, som ska täcka självrisken. Då är den kostnaden borta. Återstår att få täckning för 80% av golv och väggkostnaderna...
 
Troberg skrev:
Har snokat lite mer i pappren, och det verkar som om självrisken är 1500, plus att jag har en försäkring som jag nyligen sagt upp, men som borde gälla ett par veckor till, som ska täcka självrisken. Då är den kostnaden borta. Återstår att få täckning för 80% av golv och väggkostnaderna...
du kan åberopa den försäkring som gällde för skade tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.