Hej!

Kollade runt på andra trådar i forumet utan att finna nåt riktigt bra svar på mig fråga.
Någon som kan skriva ner formeln el räknesättet för hur man beräknar kvm takyta?
Mina mått är längd 16m, höjd 8m, taklutning 27 grader.
tacksam för svar :)
 
Jag kanske är fel ute men är det inte så enkelt så man mäter längden gånger bredden bara? Taklutningen gör väl inget på ytan eller?
 
Är taket 16m långt, höjden till nocken 8m?
Eller är huset 16m långt och 8m brett?
Lite otydliga måttangivelser för att svara på nåt sätt.
 
Jag gissar att du vet a och b och vill beräkna c och att A är 27 grader.
c är då för dig t.ex = b/cos 27 grader.
trigonometri_formulleri.gif
 
Redigerat:
pinebar skrev:
Jag gissar att du vet a och b och vill beräkna c och att A är 27 grader.
c är då för dig t.ex = b/cos 27 grader.
[bild]
Den uträkningen förstår jag med men jag kan inte få in i skallen riktigt vad det ger om man ska ha ut m2 på ett tak, jag må vara trög men nån kanske kan förklara.
 
En tips är att titta på vindskivbeslagen. Dom brukar vara 2m st. Behöver lite känsla för ögonmått. Annars skall du alltid upp på taket och mäta från nockbrädan till hängrännan.
 
C
Takföretagens beräkningsprogram på nätet brukar räkna ut det där själv om man anger basytan (8x16 meter tillexempel) och takvinkeln (27 grader).
 
Beräkningarna är inte svåra, men man måste veta vilka mått han/hon menar....

Glufsglufs, ytan på taket blir större än b*l, så vet du bara husets yttermått och taklutning kan du beräkna först c, sen c*längden på huset + tassar...
 
JOW skrev:
Beräkningarna är inte svåra, men man måste veta vilka mått han/hon menar....

Glufsglufs, ytan på taket blir större än b*l, så vet du bara husets yttermått och taklutning kan du beräkna först c, sen c*längden på huset + tassar...
Så sant så sant, nu när du säger det så är det ju en självklarhet på det viset. Man stirrar sig gärna blint på en yta på en sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.