Vad menar du med bedrövligt?

Första gången jag fräste så såg det snett och vint ut men det berodde på att jag frifräste utan att rigga. Dessutom var jag för skakis första gången.

Kör med ett enkelt stål. 8mm notfräs kanske. Kör med anslag på fri hand. Undvik profilstål som avrundningsfräsar eftersom det syns direkt om man vickat på fräsen. Speciellt om avrundningen är eliptisk och stålet är brett.

Kör aldrig "med" materialet med frihand!!! Fräset skall alltid skära mot matningsriktningen.

Det finns så mycket att tänka på så att jag inte har tid att notera alla saker. Andra kan säkert komplettera.

Fast öva så mycket du kan innan du sätter igång med något som skall bli nåt.
 
Det är nog bara att köra det, övning ger färdighet eller nåt ;)

Testa att köra i olika material, kör också åt olika håll för att lära dig hur det kan flisa eller tugga om du kör åt "fel" håll.

MDF och massivt trä beter sig lite olika, prova också mjukt trä typ gran/furu och jämför med ex ek.

Testa också att dra fräsen olika snabbt.

 
Att Bosch har mage att skicka ut sånt. Man förutsätter ju att en bra tillverkare som Bosch skulle kunna producera en vettig video.

På din beskrivning så låter det som om min första erfarenhet med fräs gav bättre resultat.  ;D
 
Hej Hammarn!

Det finns inga genvägar, förkovran kräver intresse och övning och lite studier av skrivna anvisningar. Och det finns massor av information i bygga hus.se.

Sedan finns det hjälpmedel i form av bord och styrskenor och använd gärna dessa så når Du hyggligt resultat snabbare. Frihandsfräsning ligger sist i utbildningen.

per
 
Alldeles rätt. Det första jag gjorde var ett par dörrar till ett badrumsskåp med fyllning och tappa hörn. Inte rätt verktyg till alla momenten men jag fick lära mig använda fräsen och där det var tvunget att ge ett visst resultat. Och det gick nog åt mera virke än jag skulle förbruka idag ;)
 
Hej,

Sitter i samma sits som dig...köpte en Festool-fräs alldeles nyligen. Eftersom jag är en av få personer i världen som tycker om att läsa manualer/instruktioner så tänker jag beställa hem lite böcker i ämnet från www.amazon.co.uk . Välj först gruppen "Books" och leta sedan på "router" så får du en himla massa träffar.

Må Godis

Ole
 
Lägger mig i lite...

1. Skaffa eller bygg ett bord, det underlättar.
2. Kör efter linjaler eller jiggar.
3. Minska skärdjup, detta kanske borde vara först eftersom det är här det går fel. Man tar för mycket.
4. Skyddsglas förstås så man ser vad man gör och inte riskerar synen
5. Hörselskydd så man hör när maten är klar, och kanske det viktigaste av allt för en arg fru kan orsaka betydligt värre skador än vilken maskin som helst *ler*

/Kent

 
Snickarboden skrev:
Lägger mig i lite...

1. Skaffa eller bygg ett bord, det underlättar.
2. Kör efter linjaler eller jiggar.
3. Minska skärdjup, detta kanske borde vara först eftersom det är här det går fel. Man tar för mycket.
4. Skyddsglas förstås så man ser vad man gör och inte riskerar synen
5. Hörselskydd så man hör när maten är klar, och kanske det viktigaste av allt för en arg fru kan orsaka betydligt värre skador än vilken maskin som helst *ler*

/Kent
6 en damsugare så man slipper på astma när man fräser i t.ex MDF :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.