Vi har tagit bort gammal uppspikad tapet och under den fanns plankvägg som på bilden. Taket är på samma form. Vi tänkte måla allt vitt. Det finns spikhuvuden och kvistar. Antar att oljebaserad färg är att föredra för att undvika att spikarna rostar igenom färgen. Vill inte kvistlacka. Träet är från 20-talet. Det finns fönster åt sydväst och nordväst.

Vilken typ av färg ska vi använda?

IMG_0333.jpg

(Träet är egentligen ljust och friskt. Bilden är behandlad för att ge den där mörka, dystra och spöklika känslan man gärna vill ha på sina renoveringsbilder.)
 
Finns ju panellack som är gjort för just obehandlat, kvistigt trä. Googla på det så får du ett antal förslag.

/John
 
Kvistarna borde inte släppa.

Men försäkerhetsskull, köra oljebaserat! Brukar bli lite bättre lyster i oljefärg på större ytor då du har mer tid att rätta till ev. misstag! Vattenburet torkar på direkten...
 
Tack för svaren. Jag har nu köpt linoljefärg (kulturhantverkarna, grundfärg och vanlig vit). Hälften av det som ska målas är hyvlat, resten grovt och sågat. Är det vansinne att ge sig på sågat virke med linoljefärg, någon som provat?
 
Om du vill spara lite pengar (linoljefärg är ju dyrt). Så tror jag att du kan måla med rå linolja först, så går det inte åt så mycket färg sedan. Sågat virke kan suga ganska mycket. Kan någon kunnigare bekräfta?
 
linoljefärg är den svåraste färgen att bemästra fullt ut.
 
Ja, färgen kostar på, men hittills känns den bra. Vi har bara målat ett lager på prov med grundfärgen. Och den tar lååång tid på sig att torka. Det påpekas att man ska måla väldigt tunt och det är svårt när det är ohyvlat virke.

Vad blir det för skillnad om man mättar träet med linolja innan man går på med grundfärg? Det jag upplever nu när jag målat med grundfärgen direkt på det torra träet är att det tar lång tid att torka. Skulle jag grunda med ren linolja så borde det ta ännu längre tid eller? Men färgen kanske räcker längre?

IMG_4293.jpg
(Det är den dåliga kameran ger färgtoningarna, det är vitt i verkligheten)
 
linoljefärg tar lång tid att torka, speciellt grundfärgen.
 
har precis målat vårt råsponttak.

var på färghandeln o pratade med dem där och köpte primer och vit takfärg.

2 lager primer och sedan 2 lager takfärg. blev kanon (iof inte suttit där så länge, men ser bra ut i alla fall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.