Hej!

Har en brytare idag som slår på en lampa i mitt uterum, 1-polig brytare, bara två sladdar där in i dagens brytrare. Såg att det finns kontrollströmställare med signallampa som lyser när strömställaren är "till". Det vore praktiskt så jag ser innefrån ifall lampan lyser där ute. Men denna var 2-polig. Kommer det att fungera att koppla så jag får både lyse ute och signal inne då om jag köper hem en sådan?
 
Redigerat:
Nej, den brytaren kräver nolla för att kontrollampan ska kunna lysa, du behöver inte bryta nollan till lampan ute.

Protte
 
Tack för snabbt svar! Tråkig nyhet då. Men det går två kablar till förbi inne i dosan, varav den ena är "jordfärgad/grön-gul byter ifrån röd)", kan den andra va nolla, svart då kanske.
 
Redigerat:
Det är lika säkert som att spela roulett.

Protte
 
Det skulle väl fungera att använda någon sorts glimlampa parallellt över strömbrytaren. Men då kanske lampan där ute glimmar lite också..

Min tanka är som i trapphus med trappautomater och glimlampor.....
 
Det är klart nu satt dit en eljo renova kontrollbrytare idag. Nollan gick förbi i dosan så jag kopplade in den enligt ett kopplingsschema jag hittade på schneders hemsida, funkade kanon :)

Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.