Hittade några gamla fönster som verkar ha handblåsta rutor. Storlek inkl ram ca 40x45 cm

Om jag förstått det hela rätt finns det folk som gärna betalar en slant för sådana fönster.

Vad är sådana fönster värda egentligen ?

Är det någon idé att sälja dom eller ska vi använda dom till drivbänkar för grönsaker ?
 
Hoppsan, det var inte lite de begär för gammalt skräp :surprised:
 
Har läst nånstans på forumet att det finns nytillverkade fönster som är dragna på ett sätt att det ser ut som gamla fönster (alltså den är dragiga, ojämna effekten) från t.ex. Polen...nån som vet något om detta? Ska tydligen vara betydlgit billigare än att köpa gammalt, begagnat glas
 
Bara för tydlighetens skull… ;)

Det är skillnad på dragna glas och blåsta glas. Dragna glas är utvalsade glas och gjordes fram till 50 talet, mycket vanliga. De är trevliga men inbringar inte speciellt högt andrahandsvärde. Blåsta glas just munblåsta och är äldre och innehåller ofta blåser och ojämnheter. Tjocklek, storlek, kvalité, efterfrågan och färg avgör priset. Kan inbringa lite pengar.

mvh plexi
 
Maskindraget glas finns att köpa nya tex här: http://www.ringstrom.se/

Det kostar ungefär dubbelt så mycket som vanligt float men det passar in mycket bättre på ett hus där de andra fönstren har gammalt maskindraget glas.
 
pleximaster skrev:
Bara för tydlighetens skull… ;)

Det är skillnad på dragna glas och blåsta glas. Dragna glas är utvalsade glas och gjordes fram till 50 talet, mycket vanliga. De är trevliga men inbringar inte speciellt högt andrahandsvärde. Blåsta glas just munblåsta och är äldre och innehåller ofta blåser och ojämnheter. Tjocklek, storlek, kvalité, efterfrågan och färg avgör priset. Kan inbringa lite pengar.

mvh plexi
Kan det finnas luftblåsor även i "dragna glas" ?

Som helt okunnig på området är det kanske inte helt lätt att se skillnaden?

Även jag ser en ganska stor skillnad mellan ett gammalt fönster jag har bredvid mig inne och ett fönster på ett uthus. Båda är ojämna (syns när ljuset speglar sig i glaset) och har några luftblåsor, men det som sitter på uthuset är betydligt mer ojämnt.
 
Det kan finnas bubblor i dragnaglas men det är mer ovanligt. Handblåsta, eller munblåsta som det bör heta (vem blåser med handen…?) kan variera mycket beroende på vem som gjort dem. Det är detta som gör dem unika, levande och vackra. Om dom är ojämt ojämna med blåsor (om du förstår, valsade fönster blir ojämna, vågiga på ett regelbundet sätt) så är det nog munblåsta glas du har.

plexi
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Ubbe
"Hoppsan, det var inte lite de begär för gammalt skräp"

Tro just att de begär ganska mycket för att de inte är gammalt skräp utan bra fönster i prima virke som inte går att få tag i längre.
-Åke
 
topmount skrev:
Ubbe
"Hoppsan, det var inte lite de begär för gammalt skräp"

Tro just att de begär ganska mycket för att de inte är gammalt skräp utan bra fönster i prima virke som inte går att få tag i längre.
-Åke  
Det är säkert bra fönster, men tyvärr har de som finns hos mig behandlats som just "gammal skräp" :'(

I vedboden hittade jag 2 fina fönsterbågar som använts som "mellanväggar"...
 
Lyfter upp en gammal tråd.

Finns det en marknad för endast glaset? Jag har massor av gamla bågar och fönster men i princip allt trä är dåligt eller till stor del uppätet av insekter. Frågan är om man kan plocka ut glasen och få något för dem?
 
MrElliott skrev:
Lyfter upp en gammal tråd.

Finns det en marknad för endast glaset? Jag har massor av gamla bågar och fönster men i princip allt trä är dåligt eller till stor del uppätet av insekter. Frågan är om man kan plocka ut glasen och få något för dem?
Om det är handblåst kan du få mycket bra betalt men är det valsat är väl priset inte lika högt. Just handblåst glas görs inte längre i Sverige, men gysinge.com importerar sådant glas och säljer det dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.