Är i planeringstadiet av en rätt omfattande renovering/utbyggnad där vi vill ta ner en vägg för att öppna upp mellan kök och matrum. Jag antar att väggen är bärande och då måste vi ju upp med en balk av något slag. Hur fäster man en limträ? Antar att man måste ha stolpar ner i golvet eller?
 
Ingen som vet?
 
Det är en ganska komplicerad process som man inte skall ge sig på om man inte har nödvändig kunskap. Det behövs hållfasthetsberäkningar för detta. Ta kontakt med en dokumenterat kunnig leverantör och begär in en offert, är mitt råd.
 
Ska absolut inte göra detta själv, det jag undrar är bara om man måste ha en stolpe ner i golvet typ, då vi planerar ett kök där väggen (helst) ska bort. Behövs det stolpas så ställer ju detta till det en del och vi får planera om lite... Det rör sig om ca 4 meter, ett trähus byggt -21 och detta är på undervåningen... Ytterväggen där vi helst slipper att det stolpas är liggande timmer ca 100 tjockt.
 
Är det timmer i väggen så tar man upp ett lämpligt hål i timmerväggen och sticker in limträbalken.
Då måste man ha ett upplag i andra änden där man få lägga in balken "från sidan".

Om det är timmer i huset så är det bättre att limträt ligger i timret och följer timmerväggens ev rörelse, en stolpe rör sig mycket mindre och då rör sig skarven mellan taket och väggen.

Det var väl ett positivt svar

Protte
 
petersson79 skrev:
Behövs det stolpas så ställer ju detta till det en del och vi får planera om lite... Det rör sig om ca 4 meter, ett trähus byggt -21 och detta är på undervåningen... Ytterväggen där vi helst slipper att det stolpas är liggande timmer ca 100 tjockt.
Om öppningen är 4m borde det gå utan stolpning, men det hela beror på hur det ser ut runt omkring rent hållfasthetsmässigt. Be att få ett förhandsbesked från den som skall göra jobbet så vet du med säkerhet.
 
Börja med att ta reda på om väggen ÄR bärande.
I ett timmerhus bör det ju sedan gå att lägga upp balken i stommen, men det ska en snickare lätt kunna tala om.

I vårt 70-talshus blev det till att lägga upp den på varsin stolpe, allt är sedan målat med panelvitt, vilket ser utmärkt ut här, men förmodligen lite märkligt i ett gammalt timmerhus. Att väggen var bärande var lite osäkert, ritningarna är tvetydiga, men eftersom mittpelaren nöp fast direkt när vi sågade av den fick vi ju veta att den var bärande. Den bärande pinnen var en vanlig tunn regel med hur mycket spik som helst i, medan det vi trodde var det som var bärande bara var kraftigare för att fylla ut, vi insåg när vi fick bort allt gips att den inte nådde ända ner till golvet ens.

Såna överraskningar lär ni ju slippa iallafall :)
 
Raceman skrev:
Om öppningen är 4m borde det gå utan stolpning, men det hela beror på hur det ser ut runt omkring rent hållfasthetsmässigt. Be att få ett förhandsbesked från den som skall göra jobbet så vet du med säkerhet.
Låter genast mycket bättre. Ska ta dit snickare för att kolla på det så fort vi får lite andra ritningar vi väntar på. Måste man sätta balken på det ställe där väggen står idag eller går det att förskjuta den en meter tro? Skulle rigga bättre med köksbygget i min mening...
 
petersson79 skrev:
Låter genast mycket bättre. Ska ta dit snickare för att kolla på det så fort vi får lite andra ritningar vi väntar på. Måste man sätta balken på det ställe där väggen står idag eller går det att förskjuta den en meter tro? Skulle rigga bättre med köksbygget i min mening...
Omöjligt att svara på en sådan fråga här i forumet, det hela beror på hur konstruktionen ser ut i sin helhet.
Du säger att du ska ta dit en snickare? Är du säker på att han kan göra en hållfasthetsberäkning? Det brukar krävas särskild kompetens och kunskap för detta.
 
Ska börja med honom iaf, säger han att jag får ta dit någon annan så får jag göra det. Han är gammal i gamet och vet vad han håller på med. Vem vänder man sig till för sådant i såna fall?
 
Du vänder dig till en byggnadsingengörsbyrå / byggkonsult / byggkonstruktör.
Branschorganisationen hjälper dig nog att söka efter de som har specialkompetens. Länk: http://www.bygging.se/
Du kan ju också via Eniro se om det finns någon i närheten där du bor.
 
Mitt hus från 2008 har en bärande innervägg (ungefär på mitten) med en större öppning.

Limträbalken vilar på 3x95 mm reglar i vardera änden.

MEN huset bor på en cementplatta som är pålad. 2 av pålarna står precis under 3x95 reglarna.

Vet ej hur din grund ser ut,o resten av huset:)
 
Har källare under, med en meter tjocka stenväggar. Är ett gammalt hus, byggt 1921 så det är riktigt byggt med riktigt virke... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.