Hej!
har surfat runt lite idag och kollat in diverse trådar om detta med jord- och främst bergvärme som avhandlats här..
Flyttade nyligen till en villa som idag använder olja som primär uppvärmningsmetod. Det känns ju lite stenåldersaktigt och jag funderar på att byta detta till nästa år.
Frågan är då vilken typ som passar bäst, och om det överhuvudtaget är genomförbart som jag vill göra det.

Har idag alltså en centralt i huset monterad "kombipanna" av äldre modell. I dagsläget eldar jag med olja, men det finns också en elpatron, samt möjlighet till att elda med ved.
Enligt uppgift från tidigare ägare ska uppvärmningen gå på runt 15-20k per år i olja för en person i huset. Det är en 1880-tals kåk, som verkar välisolerad, treglas på nedervåningen, och 1/2-plan på totalt ca 98 kvm.
Det jag vill göra är att riva ur kombipannan, som står mitt i huset, och sätta in pumpar och dylikt i ett litet rum som idag är oisolerat och rymmer oljetanken. rummet får man naturligtvis isolera och så vidare..
Har en ganska stor gräsmatta som vore lämplig för jordvärme om jag förstått det hela rätt. Jordvärme är också det som de innan mig funderade på, iom den stora gräsmattan, och enligt lösa beräkningar skulle rör för det gå lös på runt 40k.
Egen brunn som är borrad 66 meter, betyder det att det måste till ca 70 meter med foderrör, eller tänker jag fel..?

För- gentemot nackdelar när det gäller jord- eller bergvärme som uppvärmning, eller är skillnaden försvinnande liten..?

Hoppas ni förstår nåt vad jag funderar på.. ;)
 
Du behöver förhoppningsvis inte 70m foder ;)
Man borrar väl en brunn till ett visst djup eller tills x antal liter kommer fram eller liknande, inte bara ner till berget?
40000:- + pump menar du va? Både jord och bergvärme får väl anses som i de närmaste underhållsfria, åverkan blir ju större där jordvärmen läggs ner, men samtidigt minskar kostnaden jämfört med ett borrhål.
 
Du är i samma situatrion som pappa för några år sedan. Han hade då kombipanna med olja och ved och en elpanna bredvid. Nu är oljebrännaren och oljetanken borta, liksom elpannan, men kombipannan står kvar som vedpanna och så har de satt in bergvärme. Efter lite inledande bekymmer funkar det jättebra, han använder rätt mycket ved till varmvatten, särskilt på sommaren, men det är mest för att han älskar att hugga ved.

Eftersom din panna tydligen står i vägen kan det ju vara lite smart att utnyttja murstocken till en trevlig kamin istället?
 
40k plus pump ja. Åverkan på gräsmattan kan jag leva med. Gräs kommer alltid tillbaka. Det är dessutom sand i marken under jordlagret..
Ja, det är just det jag tänkt att höra. Stoppa in en kamin i vad som då blir en stor hall..
Men räcker ett jordvärmesystem till att värma upp huset plus vattenberedare..? Det finns väl pumpar med vattentankar så man har allt-i-ett så att säga...
 
Hur det påverkar med sand kan jag inte svara på, men vet att det värms större hus än 98m2 med jordvärme.
Så nog ska det fungera, om inte sanden påverkar negativt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.