Jag har funderingar på att köpa på mig lite fjärrbrytare bl.a. för trädgårdsbelysningen ifrån Nexa. Bland annat deras skymningsrelä för att trigga igång belysningen.
Men nu såg jag att fabrikatet Anslut har kampanj på Jula med just fjärrbrytare av olika slag precis som Nexa. På affären testade jag att fjärrkontrollen från Anslut-fabrikatet faktiskt fungerade tillsammans med Nexas brytare. Båda systemen är s.k självlärande system.

Någon som vet om alla produkter hos Nexa är kompatibla mot Anslut-produkterna ?
Skulle t.ex. Nexas skymningsrelä fungera med Ansluts brytare.
Använder dom samma standard eller är det rent av samma produkter med olika logotyp på?

/Valle
 
Kolla Telldus forum. www.telldus.se/forum.
Där brukar man kunna få hjälp om det är "dött" här! Lycka till!
 
Har själv stött på problem med Nexa kontra Proove (och med handen på hjärtat, även med Nexa mot Nexa), så helt säkert är det inte. Däremot har jag än så länge inte haft några problem med det nya självlärande systemet där man skippar huskoderna helt och håller, det har strulat lite när man mixar de två systemen.
 
Ja, jag har faktiskt provat lite själv nu. Det fungerar lite sisådär.... men det kanske är detsamma med nexas egna produkter också.
Satte upp ett Nexa skymningsrelä utomhus.
Programmerade 2st Anslut inomhus fjärrbrytare mot Nexa skymningsreläet.
Skymn.Reläet slår av och på fjärrbrytarna såsom ska vid programmeringen.
Skymningsreläet slår sedan av och på de 2 fjärrbrytarna när det mörknar och ljusnar.
MEN TYVÄRR inte alltid båda brytarna.
Första kvällen slog båda brytarna till...
Morgonen efter slog bara en av dom av....
Andra kvällen slog bara 1 brytare till....
Får se hur det går imorgon...
 
Anslut helt kasst. Har i dag NEXA vilket fungerar ok. Eftersom Jula hade extrapris så köte jag 2 paket dvs 3 mottagare 2 sändare +"Digital fjärrkontroll".

1. Det gick inte att programmera Anslut med Nexasändaren
2. En Anslutmottagare hade räckvitt på 3 meter
3. Om jag programmerade med den enkla medföljande Anslutfjärren så gick det sedan inte att styra med den digitala Anslutfjärren.

Jag hade täkt så här:
Använd den enkla fjärren för snabb till från.
Låt den digitala fjärren ligga i "bakgrunden" och styra med timerfunktion, vilket inte fungerade.
Var tvungen att programmera med den digitala fjärren och sedan endast använda den vilket är helt kass eftersom man måste ha ljus för att se vilken kanal som man skall styra (på displayen).
Dessutom var batterina slut i den digitala fjärren (såg detta först när jag packade upp)
Hade också hoppats att systemen var kompatibla.

Snål spar faan tar.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.