Ska göra om köket och vill ha snygga designade vägguttag som helst ligger helt plant med väggen, dvs inget som petar ut. Jag ska även ha dimmer och tryckknappar i samma serie.
Sedan undrar jag om det finns någon som känner till om det finns "kopplingspaneler" för tex ljud och USB som är snygga? I köket ska jag ha en panel där man kan koppla in iPhonen till ljudsystemet snyggt.

Tack på förhand!

//D
 
DarrenB skrev:
Ska göra om köket och vill ha snygga designade vägguttag som helst ligger helt plant med väggen, dvs inget som petar ut. Jag ska även ha dimmer och tryckknappar i samma serie.
//D
Vi renoverar hela huset och har valt att satsa på Elko Plus. De bygger endast 11mm från vägg och kan kombinera på en mängd olika sätt: vita, svarta eller metallfärgade uttag och brytare, glas- eller stenramar, man kan tom lägga in belysning i själva ramarna för att få nattbelysning.

DarrenB skrev:
Sedan undrar jag om det finns någon som känner till om det finns "kopplingspaneler" för tex ljud och USB som är snygga? I köket ska jag ha en panel där man kan koppla in iPhonen till ljudsystemet snyggt.//D
Snygga paneler för ljud är vi också på jakt efter, ska bli spännande att se vad du får för rekommendationer :)
 
Redigerat:
Sätt in plattan bakom en inspektionslucka eller liknande med gångjärn och utlopp för kablar. Då ser du ju inget förän du ska koppla i och ur.
 
Glufsglufs skrev:
Sätt in plattan bakom en inspektionslucka eller liknande med gångjärn och utlopp för kablar. Då ser du ju inget förän du ska koppla i och ur.
Också en bra idé!
Då måste man bara hitta en snygg lucka som matchar resten av kontaktern... d^_^b
 
Kolla in Altavox, kan det vara något? (Produkter/Custom kontaktplattor)
 
DarrenB skrev:
Ska göra om köket och vill ha snygga designade vägguttag som helst ligger helt plant med väggen, dvs inget som petar ut. Jag ska även ha dimmer och tryckknappar i samma serie.
Sedan undrar jag om det finns någon som känner till om det finns "kopplingspaneler" för tex ljud och USB som är snygga? I köket ska jag ha en panel där man kan koppla in iPhonen till ljudsystemet snyggt.

Tack på förhand!

//D
Är det inte bättre du kör ljudet från din Iphone till anläggningen trådlöst?
Så slipper du ha en ful dosa överhuvud taget! :)
 
MaWa71 skrev:
Vi renoverar hela huset och har valt att satsa på Elko Plus. De bygger endast 11mm från vägg och kan kombinera på en mängd olika sätt: vita, svarta eller metallfärgade uttag och brytare, glas- eller stenramar, man kan tom lägga in belysning i själva ramarna för att få nattbelysning.
Har för mig att man behöver "jobbiga" 1 och 1/2 apparatdosor för elkopluss väguttag om man vill att dom ska bli slimmade om man inte kör 1poliga såklart. Men om man gör allt nytt är det inget problem att byta apparatdosor. Finns också en påbyggnadsram för vanliga dosor.
 
Svetla skrev:
Har för mig att man behöver "jobbiga" 1 och 1/2 apparatdosor för elkopluss väguttag om man vill att dom ska bli slimmade om man inte kör 1poliga såklart. Men om man gör allt nytt är det inget problem att byta apparatdosor. Finns också en påbyggnadsram för vanliga dosor.
Helt sant att man måste ha Elko Plus 1,5 apparatdosor för att få plats med dubbla jordade uttag som bara bygger 11mm. Orkade inte riktigt stå emot elektrikern i de första rummen som vi renoverade varför det blev påbyggnadsram för de bef dosorna. Det kommer inte att bli så i resterande rum... :)
 
Det ska ju inte vara så att en kund ska behöva stå på sig mot elektrikern för att få en 1,5 dosa. Jag lovar här med att förbättra min attityd till 1,5 dosan.

Fast handen på hjärtat så är den krångligare att jobba med, men det är inget som ska behöva gå ut över kundens önskemål. Men det kan ju vara bra att veta att den tar mera tid att montera för både elektriker och snickaren som skall dubbla väggen.
 
Svetla skrev:
Det ska ju inte vara så att en kund ska behöva stå på sig mot elektrikern för att få en 1,5 dosa. Jag lovar här med att förbättra min attityd till 1,5 dosan.

Fast handen på hjärtat så är den krångligare att jobba med, men det är inget som ska behöva gå ut över kundens önskemål. Men det kan ju vara bra att veta att den tar mera tid att montera för både elektriker och snickaren som skall dubbla väggen.
My misstake! Jag uttryckte mig nog lite klumpigt... :blushing:

Elektrikern var inte emot att byta de befintliga dosorna men han sa att det var relativt arbetskrävande och jag var sugen på att få det färdigt så snart som möjligt.

När det blir dags för kommande rum kommer jag själv att ta upp väggarna för att montera 1,5-dosorna så att det blir enklare för elektrikern att dra om elen och montera de nya Plusuttagen. De är SÅ mycket snyggare utan påbyggnadsram d^_^b

Men Svetla. Hur menar du "snickaren som ska dubbla väggen"? 1,5-dosorna bygger inte på djupet utan på höjden. Alltså, de går ju inte längre in i väggen utan de är något högre än en standarddosa... :rolleyes:
 
Uttryckte mig på arbetsslang av bara farten.

Det jag menar men "dubbla väggar" är om man har en innervägg sätter man bara gips på ena sidan och har det öppet för att kunna isolera och dra el osv.

Elektrikern borrar hålen på den sidan som gipsen sitter och sätter in uttag. På andra sidan där det fortfarande är öppet sätter han bara dosor. Det är sen snickaren som tar upp hålen som passar med elektrikerns dosor när han "dubblar väggen" = sätter upp skivan på den sidan som lämnades öppen.
 
Att det behövs 1.5-dosa till Elko plus var bra att veta. Det har jag inte vetat (kanske eftersom att jag aldrig monterat Elko plus), men i framtiden om man ska sätta dosor för Elko plus så kan det vara bra att veta så att man inte gör bort sig. :p

Och när det talas om 1.5-dosa. Eljo Trend trevägsuttag infällt. Hur vanligt förekommande är de? Vet någon om att de finns? Jag tror inte att jag har sett dem på Solar någon gång, i.o.f. har jag inte letat efter dem heller, men...
Blir de vanligare i framtiden, tror ni?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.