Y
Ja det är ändrat i planerna så kommer ha luckor med utdragbara hyllplan istället så slipper man att fronten lossnar en vacker dag.

Jag var och kollade på två andra lucksäljare, ena var jag inte nöjd med men kökscentrum hade väl en som kändes ok så ska kolla närmare på priser. De hade ställt ut hos en stenhuggare så tog en diskussion med honom om råd och priser.

Någon tipsade mig om att ha mattlackad skiva vilket stenhuggaren avrådde, allt matt innebär att den har porer och då kommer den suga åt sig elände... så blank obehandlad var det som tålde allt..
-Han räknade lite vad det skulle kosta via honom, och då var det mer detaljer än första offerten, såsom lade han till rundning utav vissa hörn så man inte får lika ont när man springer in i det etc..
Första offerten låg väl på 32 och stenhuggarens på 24... sisådär 5000 per kvadrat meter eller något sådant..

Han berättade lite om ikeas stenskivor som var motsvarighet till spånskivornas uppbyggnad... sammapressad bröte, sen är inte hela skivan sten utan de har träskiva under som snabbt lär ta skada vid fukt.. som grädde på moset så räknar dom priset på annat vis, så folk köper den i tro om att ikea är billigast men i själva verket är priset något mer än äkta/massiv stenskiva..

så kul var denna dagens åktur..stannade på ikea igen men nu känns det inget roligt längre, deras ek ser mysko ut, lite plastig.. vet inte vad men något känns fel iaf..
 
Hej Yrrol!

Blev mycket nyfiken på vem leverantören av det andra köket är - om du vill berätta? Ser onekligen gedignare ut än IKEA-skåpen, ffa. snyggare med träfärgade stommar istället för vita. Priset verkar ju också helt ok.

Zuzza
 
Y
Hej. Nu ska man nog inte luras utav tecknade bilder.

Ikea var det först, andra tecknade bilden med 52tusen köket var Ballingslöv (de ritade bilden)
-försökte få dem att räkna utan stommar osv men de hävda att det inte vore lönsamt (troligen inte lönsamt för de själva...)

Jag har inte fått ur tummen ännu och tagit offert ifrån 'kökscentrum' vars luckor såg ut i klass med ballingslöv.



Jag söker alltså enkla diskreta ekluckor modell: "ram" och retar mig på ljusa "bristningar" som man kan se på ikeas luckor, samt att de har gjort synliga "hakar/kilar" vilket inte är lika diskret. Ikeas ser helt ok ut på bilder men när man väl står där och tittar så blir jag skeptisk...
 
Yrrol skrev:
Någon tipsade mig om att ha mattlackad skiva vilket stenhuggaren avrådde, allt matt innebär att den har porer och då kommer den suga åt sig elände... så blank obehandlad var det som tålde allt..
Om stenskivan är mattslipad (inte mattlackad) och permanent impregnerad från fabrik så finns det inget tåligare på marknaden.
Ytan är lika tät som den blankpolerade men man slipper blänket från belysning från spottar och takbelysning. Skivan är samtidigt lättare att hålla ren.
Många små stenfirmor har inte maskiner och kunskap att tillverka detta tyvärr.

Impregneringen går in i skivan och är livsmedelsgodkänd.

Blankpolerad yta bör också impregneras för att hålla stenskivan fri frå fläckar.
Rödvin och andra starkt färgande vätskor går lätt in i stenen och kan vara svåra att få bort om de torkar in.

Sök på Google "impregnerad stenbänk"

Stenbänkskivor med en rak slipad framkant, 600-620 mm djup kostar 2000 - 3000 Kr / löpmetern beroende på material.
 
Aha, det är på CG Karlssons Stenhuggeri du jobbar Tessok?
 
Glöm inte att försöka jämföra äpplen med äpplen så långt det går. Tänker exempelvis på lådskenor där Ikea (om de inte nyligen bytt) testar sina för betydligt lägre lastvikt än exempelvis Marbodal, HTH, Myresjö etc.

Skulle man tex jämföra ikea med HTHs platta koncept och väga in kvalitetsskillnader så är jag säker på att HTH är mer kök för pengarna. i ditt fall fungerar det väl tyvärr inte med HTH då de inte har platta paket för sin kvadratiska eklucka.

Vad gäller sten så behöver det inte vara dyrare på en köksbutik än direkt från stenhuggeriet, det fungerar ju inte så att köksbutiken får samma pris som slutkunden från stenhuggeriet och sedan lägger på en vinst utan köksbutikerna har ju avtal med stenhuggeriet och får en viss procent. Finns möjligheter även för köksbutiken att lämna bra pris på sten, särskilt i samband med köp av kök...
 
Ikea´s kvalitet är bra tycker jag. Sen är ju frågan hur länge köket behöver hålla. Måste det hålla i 30-40 år?
Tröttnar man på sin 15-20 tusen kronors soffa efter 10 år så lär man väl tröttna på köket efter 10-20 år och då kan ju ett ikea kök kännas som en roligare sak att kasta ut. Bättre med 30 än 70 tusen då. Med ett ikea kök så kommer man ju att ha råd att byta ut det ibland. Tycker jag i alla fall.
 
Y
skit också, jag hade hoppats på kökcentrum men de hade inte 80bredd att erbjuda trots att de marknadsför sig att göra luckor som matchar ikeastommarna..

fast börjar acceptera ödet att de får bli de där ikea-luckorna ändå, ska jag ha råd med allt annat så..
 
Raceman skrev:
Yrrol, har du kollat med Sentens kök från Elektrolux?
Länk: [länk]
Gård vit har vi precis fått en första offert på av Home... På de skåp vi har valt så är de ungefär 25-30000 dyrare än IKEA fast då är en måttbeställd diskbänk från Franke med i priset...
 
petersson79 skrev:
Gård vit har vi precis fått en första offert på av Home... På de skåp vi har valt så är de ungefär 25-30000 dyrare än IKEA fast då är en måttbeställd diskbänk från Franke med i priset...
Om det är en heltäckande bänk om 3 m går den på ca 25 000:-
 
Raceman skrev:
Om det är en heltäckande bänk om 3 m går den på ca 25 000:-
Nej, den är på 1,6 m, tyvärr står inga priser på ingående delar i offerten utan bara ett totalpris utan vitvaror.

Hur pass mycket dyrare är en bänksiva av laminat som är 900 bred istället för standardbredd 600?
 
Vi har just beställt Sentens från Electrolux, inklusive en heltäckande diskbänk som är 1,85 från Stala. Diskbänken kostar ca 5000, det fick vi specat. Vi hamnade också någonstans runt 30' dyrare än Ikeakök, men då är det här ekluckor i stället för målad mdf.

/C
 
Redigerat:
petersson79 skrev:
Nej, den är på 1,6 m, tyvärr står inga priser på ingående delar i offerten utan bara ett totalpris utan vitvaror.

Hur pass mycket dyrare är en bänksiva av laminat som är 900 bred istället för standardbredd 600?
Oftast brukar det röra sig om dubbla priset ungefär.


Ripley skrev:
Vi har just beställt Sentens från Electrolux, inklusive en heltäckande diskbänk som är 1,85 från Stala. Diskbänken kostar ca 5000, det fick vi specat. Vi hamnade också någonstans runt 30' dyrare än Ikeakök, men då är det här ekluckor i stället för målad mdf.

/C
Ja det är ju ganska viktigt att jämföra äpplen med äpplen ;)

Hade en kund för några år sedan som ville ha ett vitt högblankt kök och jag ordnade fram ett pris på riktiga laminatluckor i vitt högblankt men han tyckte 20000:- mer än Ikeas pris var grisigt så han köpte på Ikea istället...
Till saken hör ju bara att Ikeas är folierade och det är ju en avsevärd skillnad mot riktig högtryckslaminat som är betydligt mer stryktåligt. ;)

Hans kommentar var ovanpå alltihopa att han fick ett likadant kök på Ikea för 20000:- mindre... :rolleyes:
Likadant... :x
 
Jo, vi hade mer eller mer mindre bestämt oss för Ikea, men efter att ha klämt på luckor och slamrat med dörrar och lådor var det svårt att tänka sig ett Ikea kök, det är en helt annan känsla, men det är ju bara min personliga åsikt. Sen inger inte Ikeas spånskivor något förtroende hos mig, de jag har skruvat i hittills har varit otroligt porösa.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.