Jag är en av dessa bygga-självare.d^_^b Har gjort precis allt själv (lite hjälp av sambon då och då) under 1års tid. Senaste 6mån har jag snittat minst 20-25tim i veckan. Utöver det har jag lagt all semester på bygget.

Framför mig har jag ett garage samt ett hus. Roligt men ett betydligt större projekt.
Hur orkar ni som gör det mesta själv? Vad har ni för tidsplaner och hur ofta går de åt pipan?d^_^b
 
Jag har inte byggt själv, men jag har renoverat (typ ytrenovering och nya golv) själv sen mitten på juli förra året, med en total renovering av min gillestuga de senaste 4-5 månaderna ( fukt och röta ). Jag har själv funderat på hur och vad det är som gör att man orkar. En sak är väl att se hur bra det blir som gör att man vill fortsätta... .en annan är öl... mycket öl.... förutom när man grejar med el och vatten.... :-D
 
Sätta mål och hitta små milstolpar. Mina har tex varit. Röjt och rivit färdigt tomten/hus. Markarbeten/dränering klart. Plattan/gjutning klar. Stomresning hus. Taket klart. Helt färdig utvändig. Garage stomrest. Ja och där är jag nu. Nästa stolpe är. taket garaget klart. Jobbar mot det just nu. Gäller att hitta små mål och inse att man inte har något liv närmaste året... Och tycker man inte det är roligt att jobba skiten ur kroppen ska man inte göra det. Och när man får göra om något, försöka se det som att allt blir bättre andra gången man gör det.
 
När vi köpte vårt hus så jobbade jag konstant i 1,5 år (alla kvällar och helger). Numera tar jag det lite lugnare, men tycker det är kul att hålla på. En grej jag märkt att man imellanåt hamnar i en sits där man har massa smågrejor att göra. Någon list här, lite justeringar där.... Jag gör då en lista på allt som skall göras, och när man kommer igång så betar man ju snabbt av den. Känns skönt att inte ha alla "dåliga samveten" runt om i huset...
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Man får ta ett stort eller ett par mindre projekt per år. Förra året byggde vi altan. I år fick det bli ett dubbelgarage. Nästa år ett mindre badrum. Man måste ju även umgås med familjen och ha det bra tillsammans. Bäst är ju också ifall man inte behöver stressa för att få en viss del klar utan kan ta det lugnt. Men också bli helt klar med ett projekt innan man börjar med nästa.
 
Små projektmål och njuta på vägen gör jag. Har det stora målet framför mig och det är klart och tydligt.
Känner att mitt projekt är inte så stort jämfört med vissa. De som lösvirkesbygger hur + garage själva. Jag kommer köpa stomrest och har iordningställt hela tomten och bara göra grund och invändigt själv. Och invändigt kommer jag ha några hundra timmar snickarhjälp resten själv.

Imponerande hur vissa orkar. Verkar som många har bra hjälp på bygget det tror jag gör stor skillnad. Att kunna vara 3pers som kör hårt i några dagar.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ett knep som jag tycker hjälper mig i perioder när det känns lite tyngre är att lämna något roligt eller lätt kvar att göra när man avbryter för dagen, så det blir lite lättare och mindre gruvsamt att komma igång nästa arbetsdag.

För mig är det oftast segast just att starta, när väl verktygen och jag börjat jobba går det lite mer av sig själv, typ.

Ett annat problem jag stöter på är när jag hamnar i bryderier över hur jag ska fortsätta. Åtminstone jag har lätt för att fastna i "sökandet" efter bästa lösningen osv.
Då brukar jag tänka "Vet jag inte vad jag ska göra härnäst kan jag i alla fall göra något som behöver göras". Dvs fortsätt med något annat då, låt inte allt stanna upp pga obeslutsamhet.
 
Också självbyggare och har gjort i princip allt på egen hand förutom stomresning där jag hade lite släkt och vänner på plats i 3-4 dagar. Men mestadels är det helt på egen hand och förutom 8 veckor i somras så är det nu varje helg och från och med idag ska jag försöka få in två kvällar i veckan också för att komma framåt. Jag tycker fortfarande det är kul, men om det är något som "tär" på orken så är det ju dels att familjen blir lidande iochmed att när frugan kommer hem så får hon ta vår son (Jag är föräldraledig just nu) och jag slänger på mig arbetskläderna och försvinner...sen är det frustrerande att bara jobba helger eftersom det går så markant mycket långsammare framåt än när man jobbar koncentrerat i en vecka eller två.
Det som håller motivationen uppe är ju dels att det trots allt är kul, att man har ett positivt mål/slutvision och att varje gång man avslutar ett moment så känns det ****** gott.

Sen är det ju så att har man tagit Fan i båten får man ro honom iland också, det går ju liksom inte att sluta mitt i:) Elektrikern kostade dessutom dubbelt mot vad vi hade budgeterat för, så eventuella tankar på att leja in någon snickare några dagar får defintivt vänta ett tag:)
 
Hej.

Vi försöker att ha som mål att inte ha mer än tre olika saker igång samtidigt, dvs se till att göra klart innan man börjar på nästa. Det är förbaskat svårt och segt ibland men samtidigt väldigt skönt att se saker bli klara!

Vidare har vi, jag och ett par kompisar i samma sits, bytt dagar med varandra. Som någon skrev tidigare är det mycket roligare och effektivare om man är ett par stycken. Det brukar bli mer gjort på tre olika ställen som man jobbar en helg på varje med tre gubbar än att var och en går tre helger hemma hos sig. Sedan kan man passa på att fixa käk osv samtidigt. Det funkar kalas för oss och våra polare.

Jag ser även till att ha material och verktyg hemma, hatar att komma halvvägs för att upptäcka att det saknas material eller verktyg. Bättre att lämna tillbaka än att köra efter mer!!! Har blivit tjenis med gubbarna på närmaste hyresstället;-)

Ser även till att sätta av tid med familjen då vi försöker att inte ens prata om jobbet på huset utan bara ser till att göra andra saker.

acceptera att det tar mycket längre tid än man trodde! Framförallt om man har en medhjälpare på 3 år som ska köra skottkärran etc men det ingår väl i konceptet antar jag;-)

Har säkert glömt en massa.

Jovisst, ekonomin gör att man orkar. Efter att ha dränerat själv kom vi fram till att vi sparat ca 80-100 tusen på att göra det själva. Det motiverar en hel del och gör även att man tycker att vi är värda vissa saker, typ en resa.
 
Sailorman:
Håller med om ekonomin där! Jag (Smålänning som man är från börden) blir lika själaglad varje gång jag lyckats hålla ner kostnaderna genom att dels göra grejer själv och dels hittat material/verktyg till bästa pris.... exempelvis när jag tog med mig Bauhaus-bladet till Byggmax och fick cellplast-skivor 22% under Byggmax-priset pga deras prisgaranti:)

En annan sak som håller igång mig är att även om jag kanske inte är lika snabb eller skicklig som en yrkessnickare så är jag iallafall noggrann där det gäller och jag vet att allt i huset är gjort "by the book"..och man kan som självbyggare unna sig att göra de där extra grejerna som hantverkare tycker "Det behöver man inte göra...". Som t.ex att nästan varje regel i huset är skruvade och limmade:)
 
När jag lägger tidplan för mitt kommande bygge räknar jag att jag sitter 40 t/vecka framför datorn. Tror inte jag har ont av att halvera det...
 
Forbo skrev:
En annan sak som håller igång mig är att även om jag kanske inte är lika snabb eller skicklig som en yrkessnickare så är jag iallafall noggrann där det gäller och jag vet att allt i huset är gjort "by the book"..och man kan som självbyggare unna sig att göra de där extra grejerna som hantverkare tycker "Det behöver man inte göra...". Som t.ex att nästan varje regel i huset är skruvade och limmade:)
Där sa du något! Ligger mycket i det för mig också.
Man gör mycket för det kan vara bra att ha, tar i lite extra och tänker för framtiden när man gör något.
9 fall av 10 är det helt överdrivet och kommer inte behövas men det känns otroligt skönt att ha marginaler och veta att det är gjort så bra det bara går. Svårt för någon du anlitar att tänka samma sak åt dig.

Jag har lärt mig mycket av en gammal räv i entreprenadsvängen om kvalitet på 110 rör och att den elaka avloppsfen kommer och stryper dig i sömnen om du använder en 90 böj när du lägger 110 rör :wow:

Det är kul att slita själv men ibland är det extremt tungtd^_^b
 
Mmm..jag gjorde ett drygt kvällspass igår och fumlade med en smyg för ett runt fönster på loftet...3 försök innan jag fick till det någorlunda och ändå inte 100 nöjd...då förbannar man sig själv för att inte ha folk till att göra det..och för att frun inte lyssnade på mina varningar om att runda fönster är knepiga..:)
Å andra sidan hittade jag öppningsbara runda fönster som var felbeställda och fick dom därför för 1900:- st...vilket blev billigare än de fyrkantiga..rätt nöjd med den besparingen:)
 
Forbo skrev:
Mmm..jag gjorde ett drygt kvällspass igår och fumlade med en smyg för ett runt fönster på loftet...3 försök innan jag fick till det någorlunda och ändå inte 100 nöjd...då förbannar man sig själv för att inte ha folk till att göra det..och för att frun inte lyssnade på mina varningar om att runda fönster är knepiga..:)
Å andra sidan hittade jag öppningsbara runda fönster som var felbeställda och fick dom därför för 1900:- st...vilket blev billigare än de fyrkantiga..rätt nöjd med den besparingen:)
Japp det viktiga är att man sparar i inköp. Sen att det blir ett par gånger krångligare och tar mycket längre tid att få till glömmer en gör-det-självare över en rejäl fredagsfylla d^_^b

Ett helvete när frun har rätt till råga på allt.:D
 
Så här tänker jag, men det gäller renoveringar och inte nybyggen:
Jag fullkomligt och bokstavligt hatar att bli stående pga av struntsaker som kunde ha undvikits med lite bättre planering! Därför försöker jag vänta tills jag kan göra allt på en gång, spara ihop pengar som behövs, köp in det som behövs och se till att ha tillräckligt med tid i ett kör, t ex. en semestervecka.
Detta eftersom jag hellre bor i ett hus med en ful och ofunktionell sextiotals hall än i ett hus med en halvfärdig och därmed totalt obrukbar hall. Av precis samma anledning försöker jag ta en sak i taget, och slutföra den. Påbörjar man allting på en gång så blir det lätt halvfärdigt och man börjar använda rummet ändå, och då blir det väldigt svårt att slutföra någonting.
Så funkar det för mig åtminstonde, men det passar ju inte alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.