Läste här på forumet att de fått en räkning på 20.000 kr för sand och makadam till älvsbyhus grundplintar, jag blir helt galen, vad är detta?det stod ju pris för hus inkl komplett standard grund, ska man sedan punga ut med yttligare 20.000!!!!!!! >:( >:( :pJag vill gärna veta om det är fler som betalat så här mycket till älvsbyhus för detta?Detta är något man borde ta upp med konsumentverket! >:( :surprised:
 
Det står i papperna från Älvsbyhus att deta debiteras dig! Även i det kontrakt på markentreprenad som vi inte köpte.

Vi beställde det själva när Älvsbyhus gjorde vår grund. Dom sa sig behöva 10 ton, men använde bara hälften. För 10 ton betalade jag 1500:-.
Det som blev kvar kommer vi använda till dräneringen runt huset, men kommer nog behöva bestäla 10-20 ton till för att fylla upp i kryputrymmet med.

Så totalt ca 5000:- om du beställt det själv.
 
Hej och tack för ditt svar!När jag hörde mig för så sa han tillslut att det kanske gick åt ca 10 last men hur många ton är det då? era 10 ton ,hur många lass blev det då, vet du hur de räknar?och beställde ni 10 ton sand eller makadam?
 
Om jag räknar rätt (någon annan får bekräfta den specifika vikten för sand/makadam) så blir det rätt många ton i tio lass.

Såhär räknar jag.

1,6ton / kubik * 8 kubik (vad som ryms på ett lass) * 10 lass = 128 ton
 
jag blir helt förvirrad nu!Hur är det möjligt att vi ska behöva ca 128 ton till vårt och sen klarar sig andra på 10 ton till samma sorts hus?
 
Om du min beräkning stämmer så kan jag anta att det beror på hur markförhållandena är där du bygger. Vissa behöver inte mycket stenmassor, vissa väldigt mycket.

Det är i sig inte konstigt.
 
Låter rimligt med 10 lass, 1 lass räcker inte långt, gör en beräkning på jehanders hemsida www.jehander.se , gjorde vi när vi beräknade den ungefära åtgången.
 
grellan skrev:
jag blir helt förvirrad nu!Hur är det möjligt att vi ska behöva ca 128 ton till vårt och sen klarar sig andra på 10 ton till samma sorts hus?
Det var makadam 8-16 vi beställde.

Vi har de absolut bästa tänkbara förhållandena på vår tomt! 4 cm prima matjord på toppen och under det ligger det meter av primaste grusen.

Det gick bara åt 5 ton till att ha under plintarna, och de resterande 5 tonnen och kanske 20 till ska vi ha som dränering inne i grunden och runt grunden.

Vi räknar med ett lass 8-16 makadam är 10 ton, det var vad han vi beställde av sa, men eftersom vi känner honom så kanske han bjud på de sista 3 tonnen i lasset, vad vet jag... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.