Hej,

Ska byta till en TV med inbyggd box.
Har idag kopplat enligt bilden för att kunna spela in.

Kan jag använda nedanstående RF-modulator för att skicka vidare TV-signalen
om jag byter till en ny TV med inbyggd box?

www.kjell.com
RF-modulator
lev. med Scart-kabel (39-239)


mvh
 
  • digital-TV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på tv du köper, om den har signal ut från den inbyggda boxen på scarten som du isåfall kopplar till modulatorn, men då måste tv vara påslagen på den kanalen du vill spela in ! =ingen bra lösning, byt dvd till en med inbyggd box om du bara ser på frikanalerna
annars är det bättre o satsa på en ny inspelningsbar box till den nya tv o skippa den inbyggda i tv
 
tomlan skrev:
Det beror på tv du köper, om den har signal ut från den inbyggda boxen på scarten som du isåfall kopplar till modulatorn, men då måste tv vara påslagen på den kanalen du vill spela in ! =ingen bra lösning, byt dvd till en med inbyggd box om du bara ser på frikanalerna
annars är det bättre o satsa på en ny inspelningsbar box till den nya tv o skippa den inbyggda i tv
Tack för ditt svar.

Har inte alla TV signal ut, till exempelvis en DVD?

Att teven måste stå på är egentligen inget stort problem
då boxen måste stå på på rätt kanal idag.

Jag har tvillingkort till Boxer och vill kunna se alla kanaler och spela in alla kanaler.
Denna lösning har funkat okej, men är ju kanske inte helt optimal.
(det var lättare förr)

mvh
 
Har du tvillingkort så tycker jag helt klart att det är en bättre lösning med en inspelningsbar box istället för den inbyggda,

1. kan se på en kanal o spela in en annan

2. slipper ställa tv påslagen på rätt kanal(onödig strömförbrukning,någon i familj byter kanal..mm)

3. kan spela in olika kanaler på timer när du inte är hemma

4.lika bra bildkvalitet på inspelat som direktsänt
 
tomlan skrev:
Har du tvillingkort så tycker jag helt klart att det är en bättre lösning med en inspelningsbar box istället för den inbyggda,

1. kan se på en kanal o spela in en annan

2. slipper ställa tv påslagen på rätt kanal(onödig strömförbrukning,någon i familj byter kanal..mm)

3. kan spela in olika kanaler på timer när du inte är hemma

4.lika bra bildkvalitet på inspelat som direktsänt
Ja, jag får kanske fundera på det.

Tack!
 
Ett enkelt sätt att testa:

Du behöver inte köpa en RF-modulator. Vilken gammal VHS-spelare som helst funkar utmärkt som RF--modulator. Jacka in insignalen på en SCART-ingång, välj kanal, sedan har du RF-modulerad signal på antenn ut.
 
Troberg skrev:
Ett enkelt sätt att testa:

Du behöver inte köpa en RF-modulator. Vilken gammal VHS-spelare som helst funkar utmärkt som RF--modulator. Jacka in insignalen på en SCART-ingång, välj kanal, sedan har du RF-modulerad signal på antenn ut.
Med en viss reservation för att det var ganska vanligt i slutet av 90-talet (och VHS-bandarnas storhetstid) att skippa RF-modulatorn på utsidan för att spara några kronor i tillverkningskostnad.

Kjell har några varianter som inte är så blodigt dyra, men för TS bruk så vore nog en PVR med dubbla tuners vara att föredra.
 
jag har själv använt kjells rf-modulator (den modell som hanterar stereoljud) http://www.kjell.com/?item=57134
Använde den för att skicka ljud och bild från datorn till alla tv-apparater i huset, men tyvärr är detta ett minne blott då jag inte kan använda tv-ut som jag vill längre med nyare windows.
Problemet som jag upplevt med alla dessa är däremot att de har problem med ljudnivån. Om det kommer en kraftig skillnad i amplitud på signalen så sänks volymen helt. Inte direkt helt optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.