Vi är mitt i köpes processen av ett radhus. I beskrivningen står det att tvättmaskin ingår. Och på visningen ser vi att det finns torktumlare också. På visningen frågar vi mäklaren om alla vitvaror ingår. Och hon svarade att de ska de göra.
Och efter att allt är klart och vi bara väntar på att skriva papper så hör säljaren av sej och vill sälja torktumlaren till oss för 3000.

Nu säger alla olika. Vad är det som gäller?
 
Ni har frågat mäklaren om alla vitvaror ingår, han har sagt att så är fallet. Det är detta ni bjudit på. Nu har läget ändrats, antingen får mäklaren köpa torktumlaren åt er eller så får säljaren efterskänka den. MEN eftersom inget kontrakt är skrivet så kan säljaren göra hur de vill, inget är ju skrivet. Ni kan backa 3000kr på priset och hoppas på att få köpa ändå, den som bjöd under er var nog lägre än så iaf.
 
Som sagt, även om ni har rätt så finns det stor risk att affären går er ur händerna om ni börjar bråka om det innan kontraktet är skrivet.

Jag skulle nog bita ihop och tacka nej till köpet av torktummlaren för 3000. När kontraktet väl är påskrivet så bråkar ni med mäklaren. Säljaren är inte nödvändigtvis bunden av vad mäklaren säger.

Nu vet jag ju inte vad det är för en tumlare, men 3000 låter som ett överpris för en begagnad tumlare.
 
Enligt jordabalken 2:a kapitlet, 2:a paragrafen skall torktumlaren ingå:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Såvida inget annat avtalats skall du alltså förvänta dig att torktumlaren finns på plats på tillträdesdatumet om den fanns där under visningen samt när ni skrev kontrakt (vilket den verkar ha gjort?).
 
Redigerat:
Thomas59
eviljava skrev:
Enligt jordabalken 2:a kapitlet, 2:a paragrafen skall torktumlaren ingå:
[länk]

Såvida inget annat avtalats skall du alltså förvänta dig att torktumlaren finns på plats på tillträdesdatumet om den fanns där under visningen samt när ni skrev kontrakt (vilket den verkar ha gjort?).
Nja det är både rätt och fel. Köp av bostadsrätt regleras INTE i Jordabalken utan likställs i lagen med köp av är lös egendom. Vad som gäller vid en överlåtelse regleras i Bostadsrättslagen.

Vad gäller fel, skicket vid överlåtelsen samt köparens undersökning regleras detta i Köplagen. Vad som ingår i köpet av en bostadsrätt är dock i stort sett detsamma som vid köp av fast egendom så Jordabalkens bestämmelser är i stort sett likadana. Det innebär att det som tillförts av bostadsrättföreningen eller bostadsrättsinnehavaren för stadigvarande bruk ingår i överlåtelsen. Till stadigvarande bruk brukar tex fast installation av tex vitvaror räknas så torktumlaren ska rimligtvis ingå om inte annat är avtalat i kontraktet.

Huruvida det faktum att torktumlaren inte ingår i objektsbeskrivning förändrar detta faktum kan jag inte ge något säkert svar på men det är möjligt. Ni borde ha tagit upp frågan i samband med budgivningen eller senast vid kontraktssrivandet. Mitt råd: Strunta i torktumlaren. 3000 kr är ett ruggigt överpris.
 
Torktumlare är ju ett välkänt gränsfall (i a f vad jag hört av mäklare). Den behöver dels inte vara en fast installation, då det finns stickproppsmodeller med kondensuppsamling. Alltså tveksamt om det är en fast installation ö h t. För det andra så står det i lagen "maskin för tvätt eller mangling", och det kan man ju argumentera både för och emot påståendet att en torktumlare ska ingå i det begreppet.

Personligen så skulle jag dock uppfatta en torktumlare som fast installerad om den: har fast elinstallation och/eller har fast installation för att bli av med kondensluften och/eller inbyggd i vägg/skåp eller liknande. En löst stående torktumlare (på golv eller ovanpå tvättmaskin) med endast 230v stickproppsanslutning skulle jag inte uppfatta som fast inredning.
 
Oj... det verkar inte finnas några raka svar gällande detta. Jag får ta och prata med mäklaren och höra vad han säger. Finns det någon opartisk man kan ringa till? Är det här nått som konsumentrådgivningen kan hjälpa till med?
 
Som jag ser det så är du i en ganska klar situation juridiskt. Iom att kontraktet tydligen inte var skrivet ännu.

Du har tittat på ett hus, där fanns en torktumlare som enl. mäklaren skulle ingå i köpet. Du vann budgivningen, men är ännu inte bunden av ett kontrakt, säljaren är inte heller bunden av kontrakt.

Då framgår det att torktumlaren inte ingår, och att den av säljaren värderas till 3000 kr.

Så långt har ingen begåt några fel, mer än möjligen mäklaren som varit slarvig.

Nu har du som jag ser det 3 möjligheter, antingen går du på, köper tumlaren också för ytterligare 3000, eller så säger du till mäklaren att efterssom tumlaren nu inte längre ingår, som den gjorde när du lade ditt bud så drar du ned ditt bud med 3000, vilket ju är det värde säljaren satt på tumlaren. Eller så betalar du bjudet pris men tackar nej till tumlaren.

Alt. 2 är det helt klart mest korrekta, tycker jag. Använd pengarna som grundplåt till en ny tumlare. Risken med det budet är om säljaren väljer att sälja till någon annan, det kan säljaren göra ända till kontraktet är skrivet.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Som jag ser det så är du i en ganska klar situation juridiskt. Iom att kontraktet tydligen inte var skrivet ännu.

Du har tittat på ett hus, där fanns en torktumlare som enl. mäklaren skulle ingå i köpet. Du vann budgivningen, men är ännu inte bunden av ett kontrakt, säljaren är inte heller bunden av kontrakt.

Då framgår det att torktumlaren inte ingår, och att den av säljaren värderas till 3000 kr.

Så långt har ingen begåt några fel, mer än möjligen mäklaren som varit slarvig.

Nu har du som jag ser det 3 möjligheter, antingen går du på, köper tumlaren också för ytterligare 3000, eller så säger du till mäklaren att efterssom tumlaren nu inte längre ingår, som den gjorde när du lade ditt bud så drar du ned ditt bud med 3000, vilket ju är det värde säljaren satt på tumlaren. Eller så betalar du bjudet pris men tackar nej till tumlaren.

Alt. 2 är det helt klart mest korrekta, tycker jag. Använd pengarna som grundplåt till en ny tumlare. Risken med det budet är om säljaren väljer att sälja till någon annan, det kan säljaren göra ända till kontraktet är skrivet.
Instämmer med Hempularen. Om det är så att ditt bud är lagt på basis av den info mäklaren givit (dvs torktumlaren ingår) bör du mot bakgrund av den nya information (dvs torktumlaren ingår inte och värderas till 3000 kr) sänka ditt bud med 3000 kr. Visst finns risken att säljaren går till någon annan men som någon redan skrivit så lär det ju troligen skilja mer än 3000 kr till den näst högsta budgivaren så säljaren ska ju vara bra k--kad om han/hon pga detta väljer att sälja till någon annan.
 
Det beror väl lite på hur säljaren reagerar- Om säljaren är fullt informerad om bakgrunden till sänkningen av budet så borde han reagera rationellt och åtminstonde förhandla.

Men om säljaren inte känner bakgrunden (mäklaren kanske inte direkt frivilligt berättar att han lovat bort tumlaren) så kan säljaren se det som ett omotiverat prutningsförsök efter avslutad budgivning och då kanske hellre tar en liten ytterligare förlust än att sälja till någon som inte står för sitt bud.
 
Jag tycker du skall ta alternativ 3, dvs be säljaren ta med sig torktumlaren. Anledningen är ju främst skadeglädjen att se den snåla säljaren hyra ett släpp, ta med bärhjälp och bära iväg torktumlaren, sen finns det kanske till salu på Blocket för några hundralappar....
 
alt 3 tycker jag oxå.
 
Kollade snabbt privata Blocket annonser för torktumlare i Stockholm, de flesta ligger under 1500:-. Så om denna tumlare inte är en nästan ny supertumlare så är det alternativ 3 som gäller i mitt tycke.
 
Thomas59 skrev:
Nja det är både rätt och fel. Köp av bostadsrätt regleras INTE i Jordabalken utan likställs i lagen med köp av är lös egendom. Vad som gäller vid en överlåtelse regleras i Bostadsrättslagen.

Vad gäller fel, skicket vid överlåtelsen samt köparens undersökning regleras detta i Köplagen. Vad som ingår i köpet av en bostadsrätt är dock i stort sett detsamma som vid köp av fast egendom så Jordabalkens bestämmelser är i stort sett likadana. Det innebär att det som tillförts av bostadsrättföreningen eller bostadsrättsinnehavaren för stadigvarande bruk ingår i överlåtelsen. Till stadigvarande bruk brukar tex fast installation av tex vitvaror räknas så torktumlaren ska rimligtvis ingå om inte annat är avtalat i kontraktet.
Det är jordabalken som styr frågan om vissa saker tillhör lägenheten (fastigheten egentligen) eller om de inte tillhör lägenheten och därmed kan vara föremål för diskussion.

2 kapitlet jordabalken reglerar frågan om vad som är tillbehör till fast egendom. Det som är tillbehör till fast egendom ägs egentligen av bostadsrättsföreningen även om bostadsrättshavaren har långtgående skyldigheter och rättigheter att förvalta och förändra saker inom lägenheten.

I 2 kap. 4 § ser man att det en nyttjanderättshavare (dvs bostadsrättshavaren) tillför fastigheten inte är fast egendom så länge det tillförda inte hamnar i fastighetsägarens hand. Utgångspunkten är alltså att bostadsrättshavaren får ta med sig allt som denne tillför lägenheten eftersom det tillförda ägs av nyttjanderättshavaren.

I praxis har dock HD skruvat ihop en princip innebärande ungefär det du nämner. Dvs att det som annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten - och som är ägnat för stadigvarande bruk och som ej kan tas bort utan att fastigheten skadas - blir fastighetstillbehör ändå. HD har dessutom kommit fram till att man i sådana fall kan inläsa en gåvoavsikt hos den som tillför saken på fastigheten... annars skulle ju inte resonemanget hänga ihop.

Det blev lite extra kuriosa som jag inte förväntar mig att någon orkar läsa... men klart är i vart fall att jordabalken - och endast jordabalken - styr vilka saker som tillhör fastigheten och därmed inte får tas med av avflyttande bostadsrättshavare oavsett vad som kommit överens med köparen.

Köplagen styr sen mycket riktigt det köprättsliga tillsammans med bostadsrättslagen. Men jordabalken trumfar dessa eftersom man inte får ta med föreningens egendom.

Att torktumlaren är ett tveksamt fall är helt klart... men vi bör åtminstone ha klart för oss vilken lagstiftning som styr frågan :).
 
Enligt mäklaren så måste det ha blivit ett missförstånd. För det är vitvarorna som står i beskrivningen som gäller. Jag orkar inte bråka om detta heller.
Det är ju lite som någon skrev tidigare att man skulle låta säljaren sälja den och titta på när dom ska hyra släp och forsla bort tumlaren. Men då måste ju jag göra samma sak, fast ställa dit en sen istället. Det kan vara värt den, i samanhanget, lilla slanten för att slippa köpa en annan. Med allt vad det innebär.

Tusen tack för alla svar! Även om det inte hjälpte min situation just nu så verkar det vara en välläst tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.