Jag undrar om raster ingår i arbetstiden, m.a.o. om de är här 8-16 med 1 timme lunch, betalar jag för 7 eller 8 timmar?
Eller ska det också avtalas om innan?
Och restid: om de har andra jobb samtidigt o t.ex. bara kan jobba 2 tim/dag här, får jag då betala restid x 2 varje 2-timmarsdag (blir ju restid x 8 att jämföra med restid x 2 en 8-timmarsdag)?
Och om de "glömt" en koppling t.ex.som de visste skulle behövas, ska jag betala deras extraresa för att hämta den?
Vi "vanliga" arbetare har ju självklart ej betalt för raster och restid, hur är det med hantverkare?
Jag bara undrar om dessa saker, inget illa ment...:blushing:
 
Skulle tro att de allra flesta jobbar 7 - 16 och har en timme obetald rast.

Själv fördelar jag min timme 15 minuter fika, 30 minuter lunch, 15 minuter fika
 
Nej, 7 timmar men normalt inom bygg är 7-16 såsom påpekats
Nja, beror på vad som skall göras och hur akut det är
och nej, klantar man sig får man stå för det men svårt att bevisa

Men det är som jag debiterat.
/Kent
 
Det är ju skillnad på vad firmans anställda får betalt för och vad du som kund betalar till firman.
 
Om man som anställd åker och hämtar något är det självklart arbetstid, men är det mycket som glöms så skulle jag som kund ta det med firman.
 
Fotografen skrev:
Om man som anställd åker och hämtar något är det självklart arbetstid, men är det mycket som glöms så skulle jag som kund ta det med firman.
Jo, men om det är de som klantat sig och glömt något som de visste skulle behövas, är det ändå jag som ska betala? :O
 
Tompa21 skrev:
Jo, men om det är de som klantat sig och glömt något som de visste skulle behövas, är det ändå jag som ska betala? :O
Ja, du får nog en väldigt skamsen hantverkare för tiden får du betala för.

//Patrik
 
Men det är väl ingen hantverkare som tar betalt för löpande timme som låter kunden betala även för sån tid?

Det finns väl i princip två sätt att ta betalt för tiden:

1. Man tar betalt för tiden hos kunden, separat betalt för resa till/från kunden varje dag

2. Man ger kunden ett fast pris för jobbet och hoppas att det täcker upp resa och arbetstid

Och om hantverkaren måste åka en massa fram och tillbaka lär man då som kund varken behöva betala för de extra resorna eller den extra restiden, däremot kommer såklart leveranstiden att påverkas.
 
Tompa21 skrev:
Jo, men om det är de som klantat sig och glömt något som de visste skulle behövas, är det ändå jag som ska betala? :O
Nej, det skulle då inte jag köpa.
Men det finns ju grader i helvetet, tar jobbet en vecka får man nog acceptera någon enstaka hämtarresa, men knappast om jobbet tar en förmiddag.
 
Mycket beror väl på kunden oxå.
Beror extraresan på att kunden kommer på något, eller glömt att berätta något så man måste åka iväg och hämta så är det han som får betala. Beror det på hantverkaren själv så hoppas jag att den tar det.

Ibland när det är många yrkeskategorier inblandade snickare, målare, elektriker, rörmockare osv så räcker det ju ibland att en av dem strular för att det skall skita sig för de andra.
 
Absolut så ska kunden betala om det beror på honom/henne. När det skiter sig pga andra anlendningar än kunden så tar förhoppningsvis entreprenören kostnaden. En stor del bygger på att entreprenören är ärlig och förutseende och ser till att minimera tiden för hämtning av material etc. och på samma sätt bör kunden ha förståelse för att ändringar eller tillägg på arbetet kan innebära extra tid för att hämta material.

Det är egentligen ganska enkelt i de flesta fall och också ganska uppenbart vem syndaren är när det väl strular.
 
EyEr0n skrev:
Mycket beror väl på kunden oxå.
Beror extraresan på att kunden kommer på något, eller glömt att berätta något så man måste åka iväg och hämta så är det han som får betala. Beror det på hantverkaren själv så hoppas jag att den tar det.

Ibland när det är många yrkeskategorier inblandade snickare, målare, elektriker, rörmockare osv så räcker det ju ibland att en av dem strular för att det skall skita sig för de andra.
Den största anledningen till att iaf jag själv men säkert även de flesta andra hantverkare vill samarbeta med hantverkare som de är vana att arbeta med och inte blir så glada om kunderna har egna hantverkare av något slag.

Nu gäller det kanske mest när man som jag är den som håller i entreprenaderna och tar in just elektriker, rörmockare, målare m.m till dessa arbeten.

De gånger det strulat för min del är just när kunderna haft t.ex egen elektriker eftersom det i princip är omöjligt för mig att få honom att komma när han ska och göra vad han ska eftersom man inte alltid pratar samma språk och har samma kommunikation som de man är van att arbeta med.

De man är van att samarbeta med, de får man även en entreprenad att fungera med... :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Den största anledningen till att iaf jag själv men säkert även de flesta andra hantverkare vill samarbeta med hantverkare som de är vana att arbeta med och inte blir så glada om kunderna har egna hantverkare av något slag.

Nu gäller det kanske mest när man som jag är den som håller i entreprenaderna och tar in just elektriker, rörmockare, målare m.m till dessa arbeten.

De gånger det strulat för min del är just när kunderna haft t.ex egen elektriker eftersom det i princip är omöjligt för mig att få honom att komma när han ska och göra vad han ska eftersom man inte alltid pratar samma språk och har samma kommunikation som de man är van att arbeta med.

De man är van att samarbeta med, de får man även en entreprenad att fungera med... :)
Precis, så mycket förenklas och timmar sparas om kunden anlitar en byggare tex som sen tar ut andra hantverkare som har vana att sammarbeta med varandra. d^_^b Åter igen, blir den billigaste offerten alltid billigast i slutändan? Är den billigaste hantverkaren billigast när garantitiden är slut?
 
Glufsglufs skrev:
Precis, så mycket förenklas och timmar sparas om kunden anlitar en byggare tex som sen tar ut andra hantverkare som har vana att sammarbeta med varandra. d^_^b Åter igen, blir den billigaste offerten alltid billigast i slutändan? Är den billigaste hantverkaren billigast när garantitiden är slut?
Oftast är det inte så nä... :S

Det är inte en gång det hänt att jag hört folk som valt den billigaste offerten men i slutänden ojat sig för att det ju blev dyrare än den dyraste offerten de tagit in och sen att det dragit ut på tiden och ingenting har flutit under arbetets gång...

Dock stirrar många sig blinda på priset på en offert utan att läsa genom allting och kolla.

Ungefär som när folk bytar försäkringsbolag för det var ju si och så mycket billigare på annat ställe, men de missade att självriskerna blev högre och körsträckan kortare m.m

Alltså jämför man inte äpplen med äpplen och då tro fan att det inte går ihop i slutänden. :rolleyes:

MEN...för att hålla sig till topic...

Inte fan fakturerar man för raster och liknande...
Börjar man 7 och slutar 16 så faktureras det 8tim om man jobbat 8tim !
Har man inte hållt raster så fakturerar man 9tim !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.