Hej,

Varmvattenregulatorn på min fjärrvärmecentral, fungerar den som en blandare. När jag öppnar tappvatten i huset så bildas ett flöde som värmer varmvattenväxlarn, det varma vattnet blandas sedan upp med kallt likt en blandare i regulatorn?

Om det är som jag skrev, kan varmvattnet från växlarn in i regulatorn variera med olika framledningstemp från fjärrvärmeverket, att växlarn får en högre temp när framledningen är högre och blandarn ger då lite högre varmvatten i huset?
 
Bambi skrev:
Varmvattenregulatorn på min fjärrvärmecentral, fungerar den som en blandare. När jag öppnar tappvatten i huset så bildas ett flöde som värmer varmvattenväxlarn, det varma vattnet blandas sedan upp med kallt likt en blandare i regulatorn?
Nej, den släpper på lagom stort primärflöde för att värma tappvarmvattnet till den temperatur man vill ha direkt. (Eller rättare sagt så är det en vanlig metod, skulle förstås gå att göra på andra sätt och då finns det kanske någon som gjort på ett annat sätt också.)

Bambi skrev:
Om det är som jag skrev, kan varmvattnet från växlarn in i regulatorn variera med olika framledningstemp från fjärrvärmeverket, att växlarn får en högre temp när framledningen är högre och blandarn ger då lite högre varmvatten i huset?
Ja, det har en viss påverkan. Framför allt går det inte att få varmare varmvatten än den temperatur man har som framledningstemperatur på primärledningen.
 
Hej Mulpac :)

Jag har saknat dina svar;)

Då förstår jag hur regulatorn funkar och jag förstår också att växlarn blir lite varmare vid inställt flöde om framledningen från verket blir högre.

Men vad händer när man öppnar tappvatten, blir det undertryck i växlarn då så den släpper på lagom med primärvatten? Hur går kallvattnet igenom växlarn? Säg att man håller växlarn på 52 grader genom varmhållning, hur påverkas växlarn när man öppnar en kran, normalt blir det ju kallt vatten först innan växlarn blir varm men nu är den ju redan varm?

Jag har listat ut hur varmhållningen fungerar nu, och den har inget med flödet genom regulatorn att göra som jag trodde :)

Termoventilen i huset är förkastlig så den öppnar jag helt så den kopplas bort. Sen sen får VVC snurra på i sin slutna slinga så returvattnet hindrar växlarn från att kylas av, man återvinner varmvattnet på returen, den lilla förlusten som blir i VVC tillförs genom varmhållnigen likt en radiatirtermostat på insatt värde. Säg att du ställer termostaten på 52 grader då värmer den upp vattnet till 52, sen snurrar det runt i slutna slingan, när växlarn likt ett element behöver lite tillskott för att hålla vattnet på 52 grader då VVC kyls sakta ner, fås varmen genom varmhållningsventilen. Så varmhållning går seperat genom växlarn för att se till att den håller inställt värde, i detta fall 52 grader.

Mycket text och funderande har det blivit. Men jag satte mig och kollade flödesförbrukningen på värmemätaren vid olika tester i morse och det blev mer å mer logiskt att använda returvattnet för att värma växxlarn och flödes förbrukningen ökade då jag stängde termoventilen i huset då varmhållningen fick jobba hårdare då den inte fick hjälp av VVC-returen att hålla varmhållningsinställningen, 52 grader.

VV-cirkulationen kostar inget enligt flödesmätaren förutom elförbrukningen för VVC-pumpen, det är bara tillskottet från varmhållningen som gav litet flöde då och då enligt flödesmätaren.

Låter detta logiskt?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Säg att man håller växlarn på 52 grader genom varmhållning, hur påverkas växlarn när man öppnar en kran, normalt blir det ju kallt vatten först innan växlarn blir varm men nu är den ju redan varm?
De har återkopplat varmvattentemperaturen så att om varmvattentemperaturen sjunker höjs flödet på primärsidan (och vice versa). Sedan har de framkopplat flödet på sekundärsidan, så när man ökar flödet av varmvatten ur någon kran ökar också flödet på primärsidan.
 
Jag ser att du ställer många snarlika frågor kring ditt VV, VVC, FJV osv i många olika trådar.
Skulle du kunna beskriva hur ditt system ser ut i klara avgränsade logiska steg skulle du kunna få bättre svar.

1. Det du kallar varmhållning hur är den inkopplad, normalt ska den inte belasta kundsidan så du borde inte avläsa flödesändringar pga detta.

2. Hur är VVC inkopplad, dvs i fjärrvärmeväxlaränden, den termiska ventilen i andra änden syns på dina bilder, finns backventiler på rätt ställen hur är pumpdata osv?

3. Varmvattenregulatorn som du varit inne på, vilken typ är det, att den är flödeskompenserad verkar klart, men finns det ytterligare termisk ventil med fler inställningar?

Normalt skulle du inte ha några bekymmer med detta, och ventilen inne för VVC skulle bara ge mervärden.
Vad är det egentligen du söker svar på?
 
Hej GK100,

1. När man har VVC har fjärrvärmeverket flyttat varmhållningen till kunden sida.

2. Jag bifogar bild på centralen + att du kan se hur VVC vänder med termoventil inne i huset i min tråd:inställning av VVC vid fjärrvärme

3. jag bifogar bild

Jag har förstått att det inte funkar som det ska då jag inte kan nå 50 grader på min VVC som boverket kräver, även om jag har ventilen inne på 65 och varmhållningen på högsta når jag bara 40 grader.

Jag undrar helt enkelt varför jag inte kan nå 50 grader, kan du hjälpa mig med det är jag dig väldigt tacksam :)
 
  • VVC 060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fjärrvärme 098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Det du kallar varmhållning är det den vita omställaren nere till höger? Var är ledningen till denna ansluten?

2. Varmvattenregulatorn med röd-blå prick, hur har du gjort när du ställt in den?

3. Nästa termiska ventil, under den i pkt 2 med inställningsvred horisontalt mitt i bilden, hur gör du med den?

4. Det går inte att se på bilden hur VVC och pump är kopplade till övriga systemet. Ventilen i andra änden kan du ju öppna helt när du labbar så att den inte stör.

Kan ju vara så att det blir motstridiga krav med tanke på de olika samverkande delarna. Har du fått en rimlig förklaring till att varmhållningen för FV-kulverten ska sitta på din flödesmätares sida?
 
1. Jepp, när jag öppnar den mer så får jag högre temp på VVC-tempmätaren i huset, den värmer växlarn så den kan leverera varmare vatten, stänger jag ventilen i bild så inte returvattnet kommer tillbaka lika hett får den omställaren nere till höger flöda på mer för att värma växlarn än om det varma returvattnet hjälpt till, koppartråden som går från omställaren in i växlarn blir varmare(tror det är fjärrvärmevatten) med termoventilen i huset avstängd.

2. Det har inte så stor betydelse då den bara aktiveras när man öppnar kranen, men den ska stå mellan klockan 8-9, då får jag 55-60 gradigt tappvatten, ratten under är en 1-6-gradig finjustering, kompletering till den övre regulatorn.

3. se ovan

4.ska jag ta mer bilder?

De sa att man behöver varmhållning av varmvattenväxlarn för att få fungerande VVC, uppnå en viss temp. Då man ändå ska värme där och man behöver den till fungerande VVC så tycker de att man lika gärna kan ta kostnaden också. Men skulle jag välja att stänga VVC:n och köra som ett vanligt system utan vvc med 20m ledningar går juh inte detta när varmhållningen sitter där utan att slippa varmhållningskostnaden, men på vinterhalvåret kan jag juh stänga varmhållningen om jag inte vill använda vvc:n. :)
 
Redigerat:
Här kommer bilder på hur det är kopplat från varmhållningsventilen in i växlarn.

Jag har räknat ut att jag får en ren förlust på min 10m kulvert på ungefär 500 kroner/år`om jag höjer min varmhållningsventil till 50 grader och kör sm jag skrev sist, det låter väl rimligt? Sen tillkommer kostnad för VVC-pumpen.
 
  • ventiler 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventiler 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, då får du helt enkelt öppna den termiska ventilen i andra änden av kulverten helt. Och sen ställer du in den temp du vill ha på VVC med det du kallar varmhållning.
Är du nöjd med hur det funkar vid tappning behöver du inte justera de två andra inställningarna som bara är till för VV-regleringen.
Det är korrekt av leverantören att sätta varmhållningen så att du debiteras direkt när du har detta system och vill ha VVC, annars hade du snott dem på förlusten för detta.

Däremot borde du ha isolering på VVX för VV om du kör VVC, det är säkert lika stor förlust här vid centralen som i din kulvert. Tanken med det hela är att VVX ska få kallna när man inte tappar VV och regleringen öppnar proportionellt mot flödet i första hand (röd-blå inställning) och sen maxbegränsar via temp (1-6 finjustering).

Timer för VVC-pump är ju inte heller fel, tex nattstopp och dagtid när ingen är hemma.
 
Tack GK, vi verkar överens nu.Jag har egentligen inte valt, är relativt nybygge och det var så vid leveransen. Jag hade föredragit at ha centralen i huset som ligger närmare gatan än förråde och sluppit VVC:n in, nu går det till fårrådet 10m från gatan och sen från förrådet 10m in i huset.

Timer funkar inte, då får varmhållningen bara jobba hårdare för att nå önskad/inställd temp på växlarn/varmhållningen när den inte får hjälp från det varma VVC-returvattnet, med ökad fjärrvärmeförbrukning som följd. Men isolerhjälp till VVX låter smart, var hittar man de?

OM jag ska snåla nu på vintern när värmeförbrukningen och framledningen är hög kan jag stänga av varmhållningen och stänga ventilen i huset och köra som vanligt system med 20m ledningar. Men tycker nog det är värt en tusenlapp att ha varmvatten 10m närmare året runt, de sista 10m inne i huset kommer jag inte undan.
 
Redigerat:
En kompletterande fråga:

Är detta en bra typ av VVC för fjärrvärme? Värmetillskottet som behövs när tempen sjunker i VVC-slingan går ju inte komma undan och då utnyttja returvärmen och växlarn med ett litet tillskott måste vara smart? Dessutom är växlarn varm när man begär varmvatten så krävs nog mindre flöde varje gång man ska ha varmvatten. Annars är väl den här typ av VVC mer lämpad för varmvattenberedare eller tankar som släpper fram mer vatten efterhand som termoventilen i huset öppnar, men den principen kan jag väl inte köra med fjärrvärmen? Varför har man tunnare rör på returen? Borde inte jag ha samma storlek för att minska motståndet för VVC-pumpen?

Mina tankar går så här, jag sätter ventilen i huset på 50 grader, efterhand som VVCtempen sjunker innan ventilen så får varmhållningsventilen kompensera utan hjälp av växlarn, låter inte logiskt.

Men jag är inte säker på att uppvärmningen av VVC som det är nu går genom växlarn, den kanske roterar utanför med enbart tillskott av varmhållningsvetilens fjärrvärmetillskott?
 
Redigerat:
Själv skulle jag gjort följande åtgärder:

1. Som sagt isolera VVX för VV. Det finns skal av cellplast eller så limmar man med fördel ihop ett av Armaflex i skivform. Du förlorar mycket här när du vill köra VVX och i förrådet misstänker jag att det inte är positivt någonsin i stort sett. Passa även på att köra på isolering på VV och VVC rören det är de små effekterna över många timmar vi vill åt här.

2. Efter pkt 1 skall det fungera med timer e.dyl för att stänga av VVC-pump när den säkert inte behövs. Låt dig inte luras av flödet du läser av, finns det inte visning av momentan effekt på mätaren. Du betalar ju för energin och om man ska dra nytta av ev mätfel vid små effekter skulle jag tro att det inte är gynnsamt med stor difftemp och större rel. fel i flödesmätningen. Det är lättare att mäta temp noga med den enkla utrustningen så liten diff och lite större flöde blir nog mer rättvisande.

3. Lyckas man så långt kanske det även går att minska förlusten i VVC-röret och pumpens elförbrukning genom att låta termiska ventilen inne göra sitt jobb. Dvs ställ varmhållningen lite högre kanske 55℃ och termiska ventilen 50℃ då stryps flödet in mot minimum och VVC hålls svalare och pumpen drar mindre effekt.

Du får labba lite och se vad som blir bäst, i grunden är din central inte avsedd för VVC utan ska snabbt och distinkt ge varmvatten precis när det behövs. Därefter direkt strypa flödet på leverantörens sida utan någon eftervärmning. Därför räknar man med att flödet på FV ska vara noll vid icke tappning och de få liter i VVX får svalna till nästa gång. I såna fall skulle varmhållningen sitta på omätta sidan och bara se till att framröret håller temp så att man direkt kan ta ut effekt på kundsidan.
 
Stort tack GK100.

1. Jag ska isolera, bra tips, är det samma som syns på bilden på den andra växlarn?

2. Jag jämförde flödet och effektförbrukningen i värmemätaren när jag labbade i morse och båda följdes åt linjärt. Vid en konstant varmhållning så testade jag att både ha termoventilen i huset öppen och stängd, till min förvåning så ökade flödet i varmhållningsventilen och effektförbrukningen med stängd termoventil, jag uppfattade det som att växlarn får uppvärmning från returen med öppen ventil. Frågan är då vilket som är dyrast, elen för VVCpumpen eller förlusten av att inte får hjälp av returvattnet. Isoleringen av VVX lär hjälpa en hel del.

3. Så du beskriver här matar man ju från en varmvattenberedare. Om flödet ställs in mot minimum så kyls returvattnet av mer innan det kommer till växlarn och mer tillskott behövs, kan det inte blir så att varmhållning värmer returvattnet baklänges då det kommer vara kallast och temperatur strävar väl efter jämvikt? Annars var det så jag ville det skulle fungera och om varmhållningsventilen hade stängt/öppnat parallellt med termoventilen så hade detta funkat kanon. men så fort det nerkylda returvattnet kyler växlarn med kallare retur vid mindre flöde så måste tillskott ske, enligt mitt test blev det dyrare, men det kanske beror på att växlarn inte är isolerad och kyls ner fort.

Jag ska testa hur det funkar att stänga varmhållningen helt då den normalt inte behövs på någon sida nu när väremförbrukningen kommit igång, och stänga termoventilen och köra som ett system utan VVC, 20m slinga kanske inte är så farligt.

Termoventilen kanske bara förbryllar och den som installerade trodde att det skulle vara samma som för tankar mm, är väl inte vanligt med VVC på småhus med fjärrvärme. Det jag sett från hyreshus och liknande så har de en huvudslinga med avstickare, då funkar det juh bra precis som en tank då vattnet roterar i huvudslingan och får säkert tillskott likt min varmhållningsventil och bara släpper upp nytt vatten till varje lägenhet när ventilen öppnat och släppt på returen.

Tack igen för din tid GK100
 
Redigerat:
Rejäl isolering är nog nyckeln till lösningen för flera av dina "problem", det är en ganska naturlig följd av hur det är byggt och vad du beskriver. Du verkar ju annars skaffat dig bra grepp över din anläggning och hur den beter sig, det är bra.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.