Jaha, så när man ÄNTLIGEN bestämt sig för villka köksluckor man vill ha, och det börjar bli dags för att riva hela köket; skåp, kakel, VVS - hela rasket! Ja då uppenbarar sig frågan. Hur klarar man det dagliga livet med 2 små barn och matlagning och diskning under de fruktansvärda veckor arbetet pågår.
Skall man diska i handfatet och laga mat i mikron i hallen? Bör man bygga ett provisoriskt kök med plattor i sovrummet. Steka lite fisk???
Tänkte utföra det själv?? Har någon smarta idér och tips på hur man fixar omställningsperioden? Leva utan kök??! ???

//Nussen
 
Hej!
Ja hur gör man ? Planerar noga...
Vi är nu inne på en månad med inget annat i köket än diskbänk som vilar på avloppsrören, en spis, ett kylskåp som står mitt på golvet och en micro som står på en lådhurts. Renoveringsarbetet pågår runt om detta men snart närmar sig ögonblicket då även dessa grejer måste bort. Eftersom vi har gjort både nytt tak, väggar och golv så är det mycket arbete innan själva köket ska på plats. I själva verket är köket inte ens inköpt än, men det börjar närma sig...
Eftersom vi ska flytta diskbänken till annan plats så tänkte vi eventuellt sätta dit den nya och koppla in den och sen ta bort den gamla. Men jag vet inte om det kommer att funka. Så då kanske det får bli papperstallrikar/diska i handfatet ett tag. Spisen får vi antagligen flytta ut på altanen om det går eftersom den ligger vägg i vägg med köket. Ja, knepigt är det... :-/
 
När vårt kök renoverades gick gasolgrillen i trädgården varm ...  ;D
 
Det går inte att ställa dit en husvagn tillfälligt. ???

Då kan du stänga in dig där och få lite lugn o ro samtidigt som du pysslar i "köket"

Själv så skickade jag fru och ungar till svärmor de 6 veckor som vi renoverade vårat kök. (fuktskada).
 
När beräknas det nya köket komma då? När vi bytte vårt så rev vi allt annat och lät spis och fläkt stå kvar in i det sista och och åt på papptallrikar osv o på altanen så ställde vi den gamla diskbänken. När sen spisen åkte ut så grillade vi väldigt mkt samt blev det en del pizza o McD m.m :D. Det var därför vi valde att byta köket på sommaren ;)allt är så mkt lättare ;) man sitter ute o äter och slänger allt direkt. Väldigt smidigt faktiskt.

Lycka till! :)
 
Allt går om man vill! Julen för ett och ett halvt år sedan rev vi köket och satte in det nya. Men det var väl kanske en light renovering för diskbänken bytte inte plats men alla skåp, diskbänk och andra bänkar + golv blev nya samt nya vitvaror förstås. DEN renoveringen fixade vi genom resturangbesök plus micro, kyl och frys i hallen och då har vi ändå tre barn. Hantverkaren var snabb som attan så efter tre dagar var köket beboligt igen. Sedan bröt dock h-vetet lös när muraren kom och skulle mura upp en spiskåpa. Murbruk, puts, tegelstenar och skit i köket i tre veckor! Fast vi fortsatte använda köket som vanligt använde dock skor i köket som vi tog av när vi lämnade köket och undvek på så sätt att skiten spreds genom hela huset. Sommaren efter detta började vi bygga om/till vårt hus och levde med hantverkare som smutsade ner, använde sig av vårt porslin (utan att diska det efter sig), rev mer än de byggde upp, lämnade dörrar på vid gavel mitt i vintern så att huset oftast var 12 grader varmt när vi kom hem med tre barn, använde sig flödigt av vår toalett (minst tjugo min per gubbe och dag exkl städning). Det höll på att knäcka oss men det gjode det ju inte - allt går att leva mer men vissa saker är lättare att överleva med planering!
 
Diska i duschkabinen är en klassiker som skapar karaktär. ;)

mvh
David
 
Vi har just rivit ut köket och då vi gör allt själva och bara kan jobba helger så räknar vi med minst två månader utan matlagnings- och diskningsmöjligheter. Vi måste dra om all el, vatten, avlopp och gas så det är lite pyssel för oss två att hålla på med.

Dessutom bor vi i en liten lägenhet inne i stan så det finns inte så mycket reservyta att ha ett provisoriskt kök på. Många restauranger i närheten iofs ;)

Men har vi överlevt 6 veckor utan toa och dusch mitt uppe i kräksjuketiderna i vintras :-X så klarar vi nog detta också!
 
Kan du inte koppla in de gamla vitvarorna på ett annat ställe i huset under tiden?? Så gjorde vi. Diskmaskin i tvättstugan och spisen i hobbyrummet. Sen hade vi matbordet och kylen i gillestugan. Ställde upp de gamla skåpen med alla köksgrejer i på lite bänkar så det fungerade i princip nästan som vanligt. ;) Allt går om man vill!!!
 
Disk i dusch, kok på en platta och micro, kyl och frys i >1 år, eftersom renoveringen av den befintliga lägenheten tok lite tid... :p Aldri mer såååå lång tid, iaf ;)
 
Beror ju på hur lång tid det gäller. Är det en kortare tid (<1 vecka) rekommenderar jag papperstallrikar, plastbestick oh micromat. Är det längre tid rekommenderar jag husvagn eller en provisorisk flytt av köket. Rummet vägg i vägg, går det att använda? Kröka om rören och dra in vatten och avlopp dit är ingen jättepryl, och sen ställa in lite provisorika köksskåp (de gamla) och köksbord och pryttlar där.
 
Just när det gäller disken så går det ju utmärkt att diska ute under i alla fall en stor del av året (den del som man lämpligen väljer för köksrenovering om man har möjlighet att välja ;)). Det är ju mysigt, om än med lite "semesterkänsla"! En vattenkokare kommer då väl till pass. Det är för övrigt en mycket fiffig liten manick, bra till mycket :D).

Både fiskpinnar och blodpudding kan man, enligt uppgift, göra i brödrost. Toast kan varieras på många sätt. Pasta och ris går utmärkt att koka på stormkök (värm för all del inte vattnet på stormköket utan använd vattenkokaren ;)). Och grillat är ju alltid gott!
 

Tack för alla tips och goda råd. Hm... det verkar som att man får utstå en hel del när hemmets hjärta ska vändas ut och in - samtidigt som man bor där. Många tips går ut på att använda altan, husvagn, garage & gäststuga. Dessa faller bort för mig dessvärre eftersom vi bor i lägenhet. Men att det finns utrymme för improvisation är helt klart.
Om man kan göra en hyffsat säker uppskattning av hur LÅNG tid man är utan köket, så går det lättare att bedömma hur mycket energi man ska lägga på det provisoriska köket - för ett sådant måste man ha med barn. Gå ut på restaurang med en 1-åring och 3-åring flera gånger i veckan går fetbort också.
Men det där med frysmat och ladda upp med, verkar vara något för oss att satsa på...

Hur lång tid tar det att smälla upp ett mindre L-format kök i en lägenhet?? (bortsett från kakling och mindre småfix), Om man är lite händig och jobbar på. Någon som vågar sig på en uppskattning? Allt ska bort utnom den nya spisen.

//Nussen
 
För att kunna svara på hur lång tid det tar att sätta upp ett kök behöver man veta en del.
Skall elen dras om? Vatten och avlopp flyttas? Väggarna tapetseras om? Taket målas (det skall man göra)? Golvet bytas?
Rivning och montering av köket tar 1 dag. Tapetsera och måla taket tar 2 dagar. Golvet, om man byter plastmatta tar 2 dagar. Om allt flyter på bör det gå på 4-6 dagar med kvällar och nätter.
Lycka till.
 
Jag har nu varit utan kök i fem!!!! månader. Hoppas att det inte är långt kvar nu. Allt är omgjort i köket, från att skotta lera ur torpargrunden till att mura egen spiskåpa.

Minns inte hur det känns att ha ett kök. :-[
/Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.