Hej,

Relativt nybliven husägare och medlem i detta forum. Nu börjar "fixa till tarmen" värka och jag tänkte bolla lite tvättstugefrågor med detta kompetenta forum.  ;)

I vårt hus finns ingen inredd tvättstuga utan tvättmskinen står i pannrummet i källaren (75% under jord) där också en golvbrunn finns.
Då detta inte är vidare praktiskt med en vedeldad panna funderar vi på att bygga tvättstuga i rummet direkt bredvid som står oanvänt (förutom två ack.tankar). I rummet finns dock ingen golvbrunn och nu börjar mina funderingar.

Krävs det golvbrunn i en tvättstuga, eller räcker det att med rör leda vattnet från tvättmaskinen ut till andra rummet med avlopp/golvbrunn? Att dra in tappvatten till rummet är inga problem. Kompliceras frågan om man vill ha en vask i tvättstugan?

Om en golvbrunn krävs blir rummet ett våtutrymme och då krävs tätskikt antar jag. Krävs tätskikt i tvättstuga även utan golvbrunn? Hur rimmar detta med att betonggolv och väggar ska "andas" i källaren (för att inte tala om hur komplicerat det blir att göra tätskikt bakom och under ack.tankarna... ::) )?

Frågan mynnar igentligen ut i om en tvättstuga per definition är ett våtutrymme eller om det är rummets beskaffenhet som definierar detta (kök tex är ju inget våtutrymme med det slabbas lika mycket med vatten som i tvättstugan). Har inte hittat någon entydig info om detta. I BFS 2006:12 står att tvättstuga "normalt" ska ha tätskikt på golv och vattenavvisande på väggar, hittar dock inget om golvbrunnskrav. Finns det undantag? Tvätt i slutna kärl dvs tvättmaskin, har det någon betydelse?

Definitioner och krav sätter ju riktlinjerna på hur omfattande arbetet blir och det är bra att kunna kalkylera lite på detta innan.

Mycket tacksam för tankar om detta och kanske referenser om så finnes.

/Stefan
 
Kolla med tidd försäkringsbolag.. Finns bolag som kräver golvbrunn i tvättstuga.. Och då följdaktligen tätmembran på golv o en bit upp på vägg.. Men så har du ju källare o då bör man ju inte fuktspärra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.