jag vet inte riktigt om jag är i rätt forum för denna fråga men i allafall så i den kommun jag bor i så planeras det byggas om till lägenheter för gruppboende för utvecklingstörda som jag då själv har 2 grabbar som skall flytta till, vi har fått se ritningen nu och jag reagerar starkt på att man utgången från badrum/toalett direkt in i köksdelen, finns det verkligen inga regeler på hur detta får se ut, jag har nu påpekat detta och skall träffa kommunfolket nästa vecka men vill gärna ha lite mer kött på benen så är det någon som några rekommendationer så är jag tacksam.
 
Om ett privat företag bygger ett gruppboende eller startar i befintliga lokaler är det tillståndsmyndigheten (från årsskiftet Socialstyrelsen) som avgör om bostaden är godkänd eller inte. Ett kommunalt boende behöver inget tillstånd då kommunen av lagstiftaren jämställs med myndigheten och därför godkänner sig själv.
Jag har inte full koll på regelverket men har sett den lösningen Du beskriver tidigare så jag tror inte den bryter mot några regler även om kommunen som sagt inte självklart behöver tolka reglerna lika som Socialstyrelsen utan bestämmer själv.
Vad ser Du som nackdelen med en sån lösning?
 
nackdelen ! det finns flera, dörren som då är en bred dörr anpassad för rullstolar viker ut mitt i matplatsen = svårmöblerat, härliga dofter då vissa av dom som skall bo här har svårt att hålla tätt, och jag tror inte du själv skulle vilja ha det så,skickar med ritningen så kan du se hu de tänkt sig.
 
  • skanna0001.jpg
Är väl ett krav i BBR redan när du bygger en vanlig villa att dassdörren inte får sitta mot köket, och det har varit så länge.
Läs BBR.
 
Vad menar du med dassdörr sittande mot köket?
man skall inte gå genom kök för att komma till toan och det är inte fallet i den planlösningen.
Om man vill så kan man avgränsa kök från resten av boytan med en liten skärmvägg ? Ventilera toan bättre?
gaia
 
Var skulle du vilja ha badrummet/badrumsdörren?

Det är väl ganska svårt (för att inte säga omöjligt) att i en etta kunna få badrummet helt avskilt från köket. Håller dock med om att det ser svårmöblerat ut.
 
jag skulle vilja byta plats på kök och badrum så man får ingången till badrummet från hallen i stället.
 
Sören skrev:
jag skulle vilja byta plats på kök och badrum så man får ingången till badrummet från hallen i stället.
Det är nog en bättre lösning, gästtoaletter brukar vara i hallen så det hade varit den naturliga placeringen.

Undrar hur man tänkte? det är inte nåt handikappkrav på dörrstorlek och/eller avstånd från dörren till närmaste vägg som ställer till det? Eller att 2 personal ska kunna hantera en rullstol? eller nåt liknande?

Jag har aldrig jobbat från ritningsstadiet med frågan, vi har alltid haft ett gammalt hus som vi sökt tillstånd för så jag har "bara" åtgärdat det som inte godkänts och den här typen av fråga har aldrig varit aktuell. Men man tycker ju att ett nybygge ska vara genomtänkt och följa de aktuella regelverken.
 
Sören skrev:
jag skulle vilja byta plats på kök och badrum så man får ingången till badrummet från hallen i stället.
Fast då blir det väl ännu mer svårmöblerat i och med att sovalkoven försvinner? Möjligen att byta plats på hallen och köket hade gjort det bätte. Men det var väl inte nybyggnation, kanske finns något som omöjliggör andra lösningar?
 
nej tyvärr så blir det inte det men jag vill få bort dörren från köksdelen för det skall ju också stå ett köksbord där och då kommer dörren inkräkta,detta är en ombyggnation av befintliga lokaler där det idag består av 3 övernattningsrum för kortids som då skall göras om till 2 lägenheter istället så dom 2 badrummen som är med på ritningen ligger där idag så det är väl kostnadsbesparingar som gör det så enkelt som möjligt, sen är det ju värderingen av folk som jag retar mig på, hade detta varit en lägenhet för allmännyttan så tror jag inte det sett ut så här !!
 
Placera köket i "burspråket" i vardagsrummet, är det en dum idé?
 
Man vill gärna ha kök opch badrum nära varandra på grund av vattenledningar. Enda vettiga förändringen jag kan se är att byta plats på hall och kök, då skulle det bli mycket bättre för köksdelen.

Men jag förstår inte vad du menar med att man får dörren mitt i matplatsen? Matplatsen sätter man väl mot köksväggen om det får palts, annars mitt på golvet eller vid den långa väggen? Inte framför sovalkoven?
Sedan är det somj ag förstår det ett boende för en person. Vem är det då som är på toa samtidigt som nån äter?

Macki: att sätta köket i "burspråket" skulle vara dumt ja, för man vill inte ha vardagsrummet där köket är inritat, där finns inga fönster. Dessutom finns inget vatten och avlopp där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.