Vi har funderingar på att bygga nytt i lösvirke.Vi har själva designat huset, inget spektakulärt, men som motsvarar våra behov och förväntningar. Storleken ligger på 137 kvm med 4 sovrum, 2 badrum, kök, tvättstuga m.m. Inredningen blir IKEA samt att vi har bra rabatt på golv, tapeter och färg m.m. Gjutning av golvplatta och stomresning lejer vi bort, samt takläggning. I övrigt tänkte vi fixa innerväggar och inredning på egen hand (vi har inte bråttom att flytta in).
Uppvärmningen blir direktverkande el, samt att vi kommer att ha braskamin och värmeväxlare.
Plåttak.

Vad kan man tänka sig att det kommer att kosta? Vi har tidigare kollat med prefab hus, men för att få den planlösning m.m. som vi vill ha så är vi uppe i ett par miljoner trots att vi inte kräver helkaklat och Ballingslövkök...

Det vore så kul att få ens drömmar uppfyllda, då jag är übernöjd med ritningen på vårt hus som vi gjort. Och då har vi faktiskt tänkt på saker som raka linjer, 60 cc, vvs-anslutningar m.m.

Vad tror ni???
 
Pris har jag ingen aning om, beror väl mer på hur mycket Ni gör själva och vad Ni kan få för pris på material samt var Ni bygger och hur tomten är beskaffad än på vem som gjort ritningen förmodar jag.

Men vi har gjort nåt liknande för rätt länge sen och vi tog hjälp av en arkitekt som såg till att anpassa våra egna ritningar till såväl byggnormer som vettiga ekonomiska konsekvenser.
Det skulle jag rekommendera att göra om Ni inte är experter själva.
Av den erfarenheten skulle jag säga att det är på gott och ont att rita själv, man får ett hus som är som man vill ha det och som ingen annan har d^_^b men även med arkitekthjälp så blir en del lösningar rent praktiskt kanske inte lika bra som i vanliga hus :blushing:
Vi byggde i egen regi också med hjälp av den äldre generationen så vi hade tvärkoll på alla lösningar och alla moment :p
 
A
Jämför grundpriset med hus från fiskarhedenvillan så har ni en grov uppskattning till vad material kan tänkas kosta, plussa dock på en del då deras byggsatser har hyfsat låga priser. Lägg sedan till arbetskostnad och annat så hamnar ni lätt på ca 2 miljoner, om inte mer...
 
Man kan säkert bygga för ca 20.000kr/m² allt beror ju på vad man ska ha för material i fasader osv. panel är ju billigare än tegel eller puts. Dra bort för det som ni vill göra själva sedan då, men det är ju den billiga biten. Det är ganska dyrt att bygga just nu, alla har mycket att göra och att bygga ett halvt hus kan många nog också vara tveksamma till.
Måste bara fråga hur ni klarar energikravet på en nybyggnad med direktverkade el?? det känns som om det måste vara svårt att räkna hem, någon form av panna eller pump, med en återvinning på luften är ju nästan ett måste.
Håller också med föregående om att ta hjälp med ritningarna, det är mycket fel att göra, har du en färdig tanke och plan som det låter som att du har så kan ju en konstruktionsfirma hjälpa dig med resten, det behöver ju inte vara en arkitekt. samma firma kan du ju ha som kvalitetsansvarig osv också.
 
Instämmer i tveksamheten till direktverkande el. Tveksamt om det ens kommer att godkännas av byggnadsnämnden. Har ni inte funderat på någon annan uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.