Hej,

jag har en viss oro över fukt på vinden precis som många andra har/har haft på byggahus.
Man kan hitta trådar om problematiken i typ 15 år gamla trådar där frågeställare har fått tips och råd (oftast olika råd med varierande underbyggnad av källhänvisning eller erfarenhet).

Nu efterlyser jag från er som har gjort ändringar på era vindar med lyckat eller misslyckat resultat.

Vänligen skriv lite i denna tråden om vad ni gjort och varför, samt om resultatet blev det tänkta.

p.s Tänk på att vi älskar siffror och mätningar så om ni kan underbygga era upplevda resultat med siffror så är det mer än välkommet :)

EDIT: Jag kan även berätta att vi har för tillfället 82% RH på vår vind (12-13 grader), men mer info om min vind i en senare tråd.
Mvh
B
 
Redigerat:
Då var det iallafall beställt lite komponenter för att bygga fuktstyrning och ventilationsflåkt som skall köra när ytterklimatet är mer gynsamt än vindsklimatet. Kommer att bygga en prototypstyrning på hemmagjort kretskort.

Får se om jag kommer bli den enda som presenterar resultat (om jag orkar bry mig) i tråden.

Är det verkligen ingen som vet om deras förändringar har gjort avsedd nytta?
 
Hårdvaran ihopmonterad, montering på vinden imorgon.
 
Alla dessa åtgärder verkar vara "man vs. nature". Varför inte acceptera att kallvind är skit och göra om och göra rätt från början? Invänta nästa takbyte.
 
Det finns en hel del vindar som trots att dom är felbyggda har många år kvar innan dom verkligen behöver bytas, och kan man då förbättra klimatet så kanske huset klarar sig lika länge till.

Det kan också vara rent estetiskt som >10cm isolering under takpannorna går bort.

I mitt fall så handlar det mest om nyfikenhet och att jag vill testa hur mycket bättre det kan bli med endast enkla årgärder (dock tror jag inte på ökad naturlig ventilation iom att fuktig luft dras in).
 
Du begär nog för mycket?
Inte alla som har mätare till allt ;)
Samt att oftast glömmer man "före" ;)

Själv har jag kallvind byggd 56 och den har fungerat sen dess.
Tilläggsisolerat invändigt med 45mm upp mot tak sen dess men bara i halva utrymmet.
Plastat och så i enbart hälften men det har fungerat såvitt jag kan se.
Resten ska göras likadant men skalmanklockan går inte som jag vill :(

I alla fall så är tanken och byggsättet sett från rummen:
Gips
Golvgips, då jag har smal trappa och alternativet att såga nere och bygga uppe inte finns.
Byggmax billiga fogmassa ungefär överallt, även i skarvarna (vilket har hållt bra).
45mm isolering, tror det är stenull.Byggmax det med, gillar inte den inte.
Golvgips.

Ovanpå det är det som sagt kallvind.
Kutterspån men har inte mätt hur tjockt.Men mellan reglarna och där är golv mellan vissa reglar och andra inte.
Takfotsventilation som var sisådär enligt besiktningsmannen samt en ventil i varje ände(kallas nockventilation?).
Det blåser i alla fall friskt däruppe, vilket jag märkte när jag drog lite el där förra vintern.
Givetvis var jag bara med när elektrikern gjorde jobbet ;)
Så ventilationen fungerar som det är tänkt.

Tror inte du blir gladare av svaret men jag har i alla fall svarat ;)
 
Åtgärd nr1: Ingen eldning i skorstenen, övergång till elpanna
Resultat: Inget negativt.
Åtgärd nr2: Tilläggsisolering, 50cm lösull
Resultat: Mögel på hela vinden, från ingenting till mycket på 3 månader.
Åtgärd nr3: Trygghetsvaktenvind+tätad vind+Japes Mögelfri
Resultat: Mögelfritt och det verkar bestå.

Hade jag fattat bättre när jag la om taket hade jag isolerat på utsidan istället, men det var inte speciellt vanligt eller känt då.
 
Inte för att spela klok eller så men jag tänkte tanken att varför isolerar folk inte utvändigt råsponten med cellplast istället för?
Sen läste jag mig till att folk faktiskt gör det :)
 
Jo, jag hade kanske lite för stora förhoppningar om resultatsredovisning med före/efter information och jag ser nu att jag kasnke tryckte onödigt hårt på det...

Blindnit: Givetvis är jag nöjd med svaret/glad för svaret, alla inryck och gjorda lösningar/förbättringar/försämringar är av intresse.

MatihiasS: Intressant då det är ungefär så jag tänkt efter att ha läst en del, dock tänkte jag först testa med endast styrd ventilation (som jag bygger själv då jag tycker det är kul och trygghetsvakten är dyr).

Angående isolering på utsidan av råsponten så har jag försökt att läsa mig till hur tjock isolering som behövs men alla har olika ideér, Allt ifrån 10cm till 30cm har jag sett som minimum för att undvika fukt/mögel på både vind och i isoleringen.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Glöm min sista fråga, givetvis var den redan behandlad på byggahus (hade inte sett rätt tråd innan bara).
 
Skönt med en "nutida" tråd i detta ständigt återkommande ämne.

Mycket bra initiativ att efterfråga resultat från olika metoder, har även jag noterat att det finns många luddiga tips men får klara svar i tidigare trådar.

Nu till min vind:

- Hus med kallvind, kutterspån i botten. Vissa skador tidigare på spånten, men efter takbyte (till falsad plåt) 2007 byttes en del och allt verkade bra. Torrt och fint.
- För 5 år sedan byggdes huset till. Tillbyggnaden öppen till nock, byggd med ångspärr och modern isolering, även mot kallvinden. Gav att nockventialation nu bara finns i ena änden av kallvinden.
- Vid besiktning när vi köpte (2008) fanns en ångspärr ytterst på den tillbyggda väggen mot kallvinden. Besiktningsmannen tyckte att den skulle bort för att minska kondensrisken, han fick som han ville.
- I fjol (2009) installerades luft/luft-VP i tillbyggnaden samt att kallvinden tilläggsisolerades med ca 20-30 cm ekofiber ovanpå kutterspån (tot ca 50 cm). Samtidigt bättrades takfotsventilationen, bra drag där nu.
- I somras noterade vi misstänkt fukt på sponten vid takfoten. Detta precis i skiftet mellan tillbyggnad och gamla delen. Har misstänkt köksventilationen-kallt plåttak-kondens runnit ner på undersidan av plåten.

Efter första frosten nu hade vi rejält med kondensdroppar på platsen där vi såg fukt (mörkt trä) i somras. Därför tog vi en rejäl titt på vinden. Tog bort lite vindpapp och isolering på vinden i väggen mot tillbyggnaden. En del kondensvatten här och där, samt rejält fuktigt i sponten och viss mögelväxt främst högst uppe i nocken. H-V-TE! Ångspärren mot innerutrymmet verkar gedigen.

Är orsaken till detta alltså att värmen från tillbyggnaden möter kylan på kallvinden? Spontant känns som om våra energisparåtgärder dels gett oss övertryck i tillbyggnaden, kallare kallvind och ökad luftomsättning på kallvinden. Och att alla dessa tre är av ondo och har orsakat en snabb och kraftig fuktproblematik på en tidigare OK vind?

Av svaren ovan verkar det som om jag skulle kunna genomföra följande enkla åtgärder:
- täta takfotsventilationen.
- montera Trygghetsvakten Vind för 16000 kr (vilket jag inte är intresserad av, dyrt och energikrävande=mina energibesparingar bortblåsta)

Fler KONKRETA tips på åtgärder?
 
gb98rh skrev:
Är orsaken till detta alltså att värmen från tillbyggnaden möter kylan på kallvinden? Spontant känns som om våra energisparåtgärder dels gett oss övertryck i tillbyggnaden, kallare kallvind och ökad luftomsättning på kallvinden. Och att alla dessa tre är av ondo och har orsakat en snabb och kraftig fuktproblematik på en tidigare OK vind?
Svar ja!
 
Nu har jag en ny vind (ja, hela huset är nytt egentligen) med 100 mm cellplast som utvändig isolering.
I mellanbjälklaget ligger 290 mm gullfiber, och vinden skall vara oinredd, bara som förråd.

Det skall bli intressant att se hur temp/fuktighet utvecklar sig under kommande vinter.

Någon som har bra förslag på en temp/RH mätare att övervaka vindklimatet med?

Huset finns i södra Halland.

//KoW
 
Det enklaste och billigaste verkar var clasohlsons trådlösa temp/rh system Artikelnummer 36-1794. Men om du skall använda den så var medveten om att sensorn driver vid långvarigt hög fuktighet (förhoppningsvis inget problem för dig med ny och korrekt isolerad vind) och att dom inte är jätteexakta. Jag tar ner min sensor från vinden ibland så att den får vara i <60%RH under ett dygn.
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.