Hejsan på er alla!

Hoppas ni kan hjälpa mig med en sak, Jag och min sambo ska bygg nytt hus och vi har bestämt att vi ska ha en basut i den:).

Huset byggs i siporex och bastun kommer ha en vägg som är ytterväg dvs siporex den andra en vägg mellan bastun och vardagsrum oxå siporex.

Dom andra två skall muras upp, troligtvis av siporex oxå, väggarna skall kläs med klinker och taket blir i trä men hur e det med tätskikt där inne, skall man ha tätskikt på alla väggar eller?

Man måste väl även ha ventilation gissar jag?

Någon här inne som har satt in ett fönster i sin bastu? Vi funderar på att ha ett fönster i ytterväggen, någon som kan berätta vad dom har för erfarenheter av det?

Det blev en hel del, hoppas man kan få några bra svar :)

Tack så länge/Tim
 
Tyresö
När du bygger din bastu, så ska du göra efter den Finska byggtekniken: luftspalt (minst 5 cm) mellan bastuns yttervägg och rummets innervägg! Det är så du ska tänka när du bygger. Ska du följa den Finska byggtekniken fullt ut, så har du även en luftspalt (1 cm) mellan bastuns isolering och innerpanel med öppning mellan golv och innertak. Jag är själv Svensk, men vem kan mest om att bygga en igloo?...Jo, en Eskimo! Vem kan mest om att bygga en bastu....fundera på det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.