Förutsättningar;


  • Grävd brunn (gott om vatten, samma nivå i den som för några dagar sedan)
  • Splitt ny djupvattenpump med GOTT om överkapacitet
  • Splitt ny hydrofor
  • Splitt nya rörledningar (nytt hus)
  • 3st splitt nya blandare (2 veckor gamla)
  • Splitt ny PEM slang från brunn
Installerade ny dränkbar pump då den andra vi hade i ett par veckor inte pallade. Alla var glada och nöjda i ett par dagar. Noterade att luftkudden i hydrofortanken försvann dag för dag (dåligt med luft i i vattnet eller måhända en liten läcka i toppen på hydroforen).

Idag, taskigt tryck. Tappade då av vatten och fyllde på med luft, c:a halva hydroforen. 4 bar i systemet, fortfarande MYCKET dåligt tryck i kranarna? :x Jag menar, 4 bar är väll 4 bar, eller? Det borde ju spruta på som bara den!

Vad göra?

Ps: Varmvatten ger just nu bra tryck fortfarande, men det beror kan man väll tro på gammalt tryck som är kvar i varmvattenberedaren...

Blir galen på detta men har gett mig tusan på att jag ska lösa det, men snart får jag väll kasta in handduken och ringa röris :rolleyes:
 
m71 skrev:
Ps: Varmvatten ger just nu bra tryck fortfarande, men det beror kan man väll tro på gammalt tryck som är kvar i varmvattenberedaren...
Njae, du har väl inget gigantiskt expansionskärl till varmvattenberedaren eller liknande? Normalt sett tappar de trycket i princip direkt när man släpper ut lite vatten, så det är trycket från matande kallvattenledning som ger trycket i varmvattenkranarna. Tänkte föreslå rostiga järnrör till kallvattnet, men eftersom du säger att allt är nytt borde det vara någon ventil som är strypt eller något skräp som satt sig någonstans i kallvattenröret (efter anslutningen till varmvattenberedaren).
 
mulpac skrev:
Njae, du har väl inget gigantiskt expansionskärl till varmvattenberedaren eller liknande? Normalt sett tappar de trycket i princip direkt när man släpper ut lite vatten, så det är trycket från matande kallvattenledning som ger trycket i varmvattenkranarna. Tänkte föreslå rostiga järnrör till kallvattnet, men eftersom du säger att allt är nytt borde det vara någon ventil som är strypt eller något skräp som satt sig någonstans i kallvattenröret (efter anslutningen till varmvattenberedaren).
Jag lutar åt det senare... jag har sett att det kommer partiklar/grus från duschen... hur gör man ren rören nu då? :x Tryckluft?
 
Inget grus eller annat i silarna?
Gänga av alla stålsamlare och titta i silen, duschblandare brukar ha silar in inloppen så de måste bort från väggen. Jag har sett någon blandare där det funnits gängade lock för silar också.
 
Fotografen skrev:
Inget grus eller annat i silarna?
Gänga av alla stålsamlare och titta i silen, duschblandare brukar ha silar in inloppen så de måste bort från väggen. Jag har sett någon blandare där det funnits gängade lock för silar också.
Jag har ingen sil/filter från brunnen, något jag nu inser att jag behöver. Silar på duschblandare har jag inte sett någon när jag monterade dit den, men jag kan så klart skruva isär och kolla.

Duschblandaren sitter först på min kallvattenslinga, sedan handfat, sedan köksblandare/diskmaskin. Det är 1 meter mellan dessa, och det är dåligt tryck i alla. 1 meter från duschblandaren sitter varmvattenberedaren, och varmvatten är det bra tryck på (ja, vi bor i en byggbod så det är "compact living" just nu! :D).

Det kan förstås vara så att alla har satt igen sig, men borde det inte sitta något i kallvattenröret? Precis innan blandaren är det en 90-graders vinkel, och denna skulle kunna påverka alla blandare, men det kanske är osannolikt att det sätter sig i rören?

Jag har noterat milimeter stora gruskorn i duschen i badkaret när man duschar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.