I vår bostad har vi fullt med dörrar. För många enligt oss. Vi skulle vilja ta bort två innerdörrar som går från kök till v-rum/hall.

Det är två vanliga släta standarddörrar från 1991.

Det jag undrar är: Hur gör jag för att det kvarvarande utrymmet (dvs dörröppningen) blir så snyggt som möjligt? Är det möjligt att få det att se ut som om det aldrig suttit några dörra där tidigare?
 
Man sätter in eller bygger en så kallad "blindkarm".

Bygga en blindkarm:

Köp finhyvlat, torrt virke, brukar stå bland lister hos bygghandlarn´. Köp samma bredd som väggen är bred, eller så nära du kan komma.

Hyvla eller slipa med sandpapper: runda av kanterna som kommer att synas.

Bygg en "karm", d v s montera en bräda på varje sida, från golv till tak. Montera dessa i lod. Om för foders skull, lämna luft bakom, pallra med tex masonit eller skräpbitar.

Lika dant med "karmöverstycket".

Montera foder båda sidor.

Spackla (snickerispackel över skruvskallar), slipa, måla, klart!
 
  • Gilla
Marjalisa3
  • Laddar…
Milkshaken
Niclas förslag är helt ok, ... Vill komplettera med att: Kanske det går att bryta upp väggen helt ! jag menar, kolla så den inte är bärande, och sen ta bort väggen, efgter det kompletterar du/ni med lister och smyg på det sättet som Niclas gav ovan...
Då får ni isf mera öppen planlösning, vilket brukar uppskattas....
 
Vad är väggen byggd av?
Jag har tagit bort en dörr och dörrkarm i källaren där väggen är betonghålsten, jag putsade kanten där karmen satt så väggen blev slät.
Ett par andra dörrar har jag bara skruvat bort gångjärnen och spacklat igen hålen innan jag målat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.