Bör man lägga material som packar väl under plintarna, eller är det bättre att ha kapilärbrytande material såsom kross?

Plannerade att ha kross under plintarna och sedan gjuta ett "lock" runt plinten innan jag återfyller runt dem, men en bekant hävdar att det blir svårt när omöjligt att packa krossen utan att man istället skall ha typ 0-6 blandat material som packar väl?
 
Vad är plintarna till?

Protte
 
En mindre stuga/förråd.
12 plintar. 3 rader med 4 plintar i varje som skall hålla bärlinor som sedan huset skall stå på
 
0-18 eller 0-32 är lättare att packa men fungerar samtidigt som läskpapper, det suger upp fukt.

Lägg en betongplatta och sedan plinten på så minskar man marktrycket och ökar chansen att det inte sjunker.

Kapilärbrytande ska du ha mellan plinten och dina bärlinor. Betongen tål fukt och vatten.

Protte
 
Tyresö
Jag har svårt att förstå ditt problem! Betong är betong, oavsett hur dräneringen är. Betong suger i sej vätska som en sockerbit. Betong är helt enkelt ett bärande konstruktionsmaterial med kapiläreffekt!

Betong är superbra om den används i rätt syfte.
 
Jag antar att du fyller tillbaka kring plinten, då lär den suga där istället.
Och du monterar väl inget trä dikt an mot plinten i vilket fall. Dvs inget problem.
Eller tänker jag galet?
 
Jag ska bygga med plintbotten när jag bygger den nya vedboden/förrådet till våren. Tror jag förstår vad TS är ute efter, säkra fundament som inte påverkas av tjälen utan att koppla till någon dränering.

Här kommer två parametrar;
En tryckavlastande platta som eventuellt även får ta hand om brytkrafter.
Tjälfritt djup.

Vad rekommenderas i övrigt?
 
Tyresö skrev:
Jag har svårt att förstå ditt problem! Betong är betong, oavsett hur dräneringen är. Betong suger i sej vätska som en sockerbit. Betong är helt enkelt ett bärande konstruktionsmaterial med kapiläreffekt!
Plintarna är typ 70cm höga och kommer behöva sticka upp någon decimeter. Tjälfritt djup i skåne är typ 80cm har jag för mig.

Problemet är tjälskott. Om jag använder material som suger mycket fukt under plinten så ökar ju risken för detta.
Men för att packa materialet under plinten, så den står stadigt, måste ju materialet vara packbart.
 
Redigerat:
Är det problem med tjäle så kan man isolera med markskivor och då behöver man inte något speciellt under plintarna.

Protte
 
Jag har inte haft några problem med tjälen hitentills i andra byggnationer, utan vill bara undvika otrevliga överaskningar.

jag lutar nu åt att återfylla under plinten med singel tills jag når rätt nivå, packa, sätta plinten, gjuta kring dess fot och sedan återfylla med det material som jag grävt upp.
 
När jag varit med och byggt hus på plintar har vi gjort så här:

Grävt en grop
Fyllt med singel och packat den väl
Byggt en träställning
Haft i lite betong
Satt i rör + armering i betongen i botten
Fyllt upp runt röret med singel+grus
Fyllt röret med betong

Vi har använt rör som är 1,2 m långa och 80cm ner i marken = 40cm ovan (Gävle)

Hoppas det hjälper lite iaf.

Btw, någon som vet om det går att bygga ett hus på 2 plan med plintgrund?
 
Ja, jag önskar lite att jag hade kört på rör istället för färdiga plintar. men men :)
Det lutar nog åt att fylla botten med singel då.
 
Eftersom du bara bygger en "bod" så tror jag de plintarna klarar sig... vad annars ska de vara bra för?

Sen beror det lite på hur marken är.. är det sand lr träsk?
 
Tyresö
Mangan skrev:
Ja, jag önskar lite att jag hade kört på rör istället för färdiga plintar. men men :)
Det lutar nog åt att fylla botten med singel då.
Om du ska göra det enkelt för dej och verkligen vill "köra på säkerhet" enligt läroboken, så gräver du 80 cm djupa hål - lägger en markfiberduk i botten - häller i 10 cm kross (behöver ej packas) - petar ner ett 15 cm (diam.) gjutrör - återfyller hålet - blandar betongen och gjuter upp till rätt höjd. Vad kan den färdiga stugan väga med snö på taket...3 ton? 3/12 = 250 kg/plint. "Man behöver inte ha skärp om man har hängslen"

När stugan är färdigbyggd kommer du (definitivt din fru) vilja ha en terrass i anslutning till stugan, det är till den du ska använda dina inköpta prefabplintar. En terrass kan man alltid rikta upp, med en domkraft, om det skulle bli en sättning. Du skulle följa med mej i jobbet en vecka under sommarmånaderna till privatkunderna, så skulle du inse att du oroar dej i onödan.

Det är inget jag rekomenderar, men dom flesta av mina privatkunder gräver inte ens frostfritt (120 cm här i Stockholm). Dom gräver max 40 cm och gjuter utan singelbotten och jag har fortfarande inte hört något om att dom har fått sättningar.
 
Danneå skrev:
Eftersom du bara bygger en "bod" så tror jag de plintarna klarar sig... vad annars ska de vara bra för?

Sen beror det lite på hur marken är.. är det sand lr träsk?
Marken är golvet i en gammal lada, ovanpå golvet i en gammal lada, ovanpå någon sorts kullerstensgolv. Tyvärr var det för sprucket för att bygga direkt ovanpå det gamla golvet, så jag har bilat mig ner igenom alla lagren till vad som verkar vara sandjord ner till packad lera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.