Låter som en utmärkt idé, ta hantverkaren på löpande och serva så mycket som möjligt. Billigare blir det inte. Samma som jag kommer att göra.
 
ska du köpt allt själv?

inredning
kakel
våtrumsväggar och dylikt

du har inte en lista på vad man behöver, kan ju vara olika men sånt som alla badrum behöver förrutom inredning och kakel haha

ni som vet också...är det lättare att sätta mosaikplattor( såna som dinglar med en massa små mosaikplattor på) ...dom behövs ju inte skäras som kakel men det kanske är mer pilligt.

vi har även bestämt att skippa enskilda spots och kör belysning där vi redan har den och sätter upp en spot armatur istället, kändes onödigt att dra om elen bara för några få spots då man har spots i spegelskåpet och då räcker det.

roligt att prata med er här...svårt att bara planera när man inte vet så mycket själv haha
 
Bambi skrev:
Så priset är så högt som 25k/ m2, det låter högt... men priserna kanske har blivit så höga. Jag har kombinerad dusch tvättstuga, två små rum med öppning på ca 70cm mellan rummen, totalt ca 10m2.

Det skulle allltså kosta 250k med bara grovarbnetet utan ytskikt och möblering.
Nej, det är inte ett linjärt samband. 4 kvm kostar betydligt mer per kvm än 15 kvm.
 
Vi har precis påbörjat en liknande renovering, fast vi ska ha plastmatta på golvet. Vårt badrum är knappt 4 kvm och vi kör på ett fast pris som är är ca 70.000 kr med rotavdrag. Då tillkommer kakel, matta och porslin. Dyrt ja, men det verkar som att det kostar ungefär så.
 
Hej!

Mitt i renoveringen av vårt eget badrum som är ca 7 kvm. Vi fick offerter där enbart arbetskostnaden varierade från 40 kkr till 120 kkr (före ROT) Företaget som offererade 40 kkr kändes inte seriösa och efter en kreditkontroll strök vi dem snabbt....

Vi har dock en vän som är plattsättare som vi kunde rådfråga gällande materialkostnader och tidsåtgång. Vår slutsats blev snart att de flesta bolag lägger på minst 100% på arbetstiden om de behöver lämna fasta priser. Dessutom minst 100% påslag när de tar in någon för vvs och el....

Så du kan spara mycket på att ta in hantverkare på löpande räkning och serva dem med allt från städning till fika och lunch för att hålla dem på bra humör d^_^b Orkar du dessutom med att själv köpa in och samordna vvs och el kan du spara ännu mer. Men då gäller det verkligen att du kan lita på alla som du anlitar så att du inte hamnar i läget att alla skyller på varandra. Du får också räkna med att renoveringen kanske står stilla under perioder mellan de olika momenten. Bättre att ha lite marginal i planeringen än att hantverkare kommer och momentet innan inte är klart.... En onödig kostnad som inte heller gör dig populär.

Vi sköter också själva all rivning samt att bila upp golv för nytt avlopp. När jag bilade själv förstod jag rätt snart varför detta moment var så dyrt - men jag ser det som extra träning som min "kontorskropp" verkligen behöver:)

Modellen med löpande räkning är inte att rekommendera för alla men vi gör så då vi litar på plattsättare samt de som sköter vvs och el. (VVS:en känns dock fortfarande lite osäker men vi håller tummarna...)

Vi räknar med att landa på ca 40 kkr i arbetskostnad (varav plattsättare 25 kkr, VVS 10 kkr och El 5 kkr) före rot-avdrag.

Sist men inte minst; behandla hantverkarna med den respekt de förtjänar. Finns inget värre för en hantverkare än en kund som utgår från att hantverkaren försöker lura honom.

Lycka till!

/Krister
 
Har fått ett badrum i ungefär samma storlek renoverat. Offerterna låg på mellan 75' och 100' före ROT utan inredning (den återanvändes eller köptes in av mig). Jag valde den billigare offerten men då blev det en del strul också och hade jag inte haft kunskapen själv så skulle det inte blivit bra. Välj inte den billigaste om du inte vet vad du gör!
 
Jag tror att det ordnar sig för oss, min sambo kom på att han faktiskt känner folk som vet och kan det mesta så det blir vita kompispriser...bättre än så kan det inte bli för vår del.

Jag ska uppdatera sen med hur det blir, jobbet och ekonomiskt!
 
Vi fick offert på totalentreprenad på 130' efter ROT för två badrum (2,6 resp 3,1 m2).

Då ingick:
- Rivning å pluggning av hela badrummet (plastmattor) inkl bortforsling
- Nytt innertak med fuktstyrda fläktar och downlights
- Byte av element mot handdukstorkar samt elinkoppling på ett av dom
- Spackling av väggar och fall
- Nya mattor
- Byte av golvbrunnar (de tog de med trots att det inte behövs! Vi har den nya typen från 92 så det skall va okej!)
- Ny rördragning då vi har målade rör och vill ha kromade
- All inredning (Svedbergs, Ifö, Tapwell)
- Nya snickerier: dörrfoder, taklister och ett fönsterfoder

Så det var all inclusive... Men vi tyckte ändå att det var alldeles för dyrt... Så vi kommer istället riva själva, och ta in tjänster separat samt eventuellt köpa in porslin, skåp, handdukstorkar och blandare själva. Vi fick också offert från mattläggaren; 10' för mattorna (materialet) samt 10' i arbetskostnad för båda badrummen, det är alltså 15' efter ROT. Gör vi då delmomenten separat med underlag från summorna för el och vvs i offerterna så får vi direkt ner priset till 105' efter ROT. Kan vi köpa in lite porslin och sånt på K-rauta eller via VVS-killen med lite rabatt så blir det ännu billigare. Elen kommer vi fixa själva med stöd å vägledning å lite hjälp av vår vän som är elektriker sen 10 år. Elmaterialet ligger på cirka 5'. Då kan vi dra bort ytterligare 10'. Så blir det säkert billigare att ta in en egen VVS-kille än det som Comfortbutiken kalkylerat så inte helt orimligt kanske det slutar på 85-90'. I alla fall hoppas jag på det =)
 
rivning, byte brunn, nya skivor, slinga, flytspackling,sänkning av tak, målning tak, tätskikt, kakling(mosaik 19 kvm) klinker (standard mått), fogning, silikon, byte av foder ev tröskel ca 75000 inkl allt material ( innan rot) sen ska elisen ha några lappar och även rörisen. Landar nog runt hundringen ändå..
 
Ursäkta att det har dröjt med svar men nu är badrummet färdigt :)

Vi rev ut allt själva..(rekommenderas starkt då det var väldigt befriande haha..)...det som gick att återanvändes skänkte vi bort till sambons syster.

Under mattan låg det sågspånsplattor som vi rev ut och under var ett fint betonggolv.

Vi köpte mycket material billigt av en vän som hade fått mycket över då dem renoverade sitt badrum som var trötta på att bara förvara det i sitt garage och blev glada när vi kom och hämtade som tex rör i rör och gipsfiberplattor.(100 kr styck) vi råkade ha sönder några så vi fick köpa lite extra haha...

elen fixade sambons styvpappa gratis som är elektriker :)

Badrummet:


Materia, flytspackling av golvl, kakelläggning, tätskickt : 20860 (ROt avdrag ej inräknat)

Rör o små material: 3532

Golvvärme 2000

Snygga till dörren med tapet o nytt handtag: 1000
Brunn 500
Kakel 3200
6000
Möbler
dusch 750
badkar enkel med bubblor 8996
tvättställ möbler lådor o spegelskåp * 60cm 3596
kranar o tillbehör som krokar (smedal home) 5000

Toalettstol 2500

Gipsskivorplattor 14 stbegagnade bra märke 1400


Totalt: 59334

vet inte hur man lägger in bild till er som vill se resultatet :)
 
Fungerar det nu tro...
 
  • DSC00178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefint!
Funderar på om vi ska göra vårt badrum också. Och riva själva och så. Verkar som att ni sparat mycket på det?
 
Vi rev ut allt själv.
Vi satte dit rören själv och en bekant som jobbar inom bygg förklarade allt för oss och sen åkte han hem och tittade på det efter så att allt såg bra ut.
Vi satt ditt gipsfiberplattor, målade taket själv o.s.v.
Sen var som sagt sambons styvpappa och fixade elen till oss samt hjälpte oss mycket då vi även har en liten.

Så allt som vi kunde fixa själv gjorde vi så hantverkaren behövde flytspackla golvet, lägga ut mattor som tätskickt som började gälla detta året samt att kakla.

Detta tog oss ca 2 månader då vi båda har heltidsjobb samt en liten på ett år som inte skulle glömmas bort och vi hade även en jävla röra.
Samt var vi utan dusch i 2 månader och utan toalett i 2 hela veckor så vi var inte hemma så mycket då och när vi var hemma fick vi låna mina föräldrars toalett som bor ca 2 minuter ifrån oss.

Sen duschade vi lite överallt haha

Vi har ju bara ett badrum *doh*

Men jag tyckte vi klarade av det galant....uppskattar verkligen badrummet nu hehe
 
Betalde runt 100 000:- för ett duschrum ex rivning innan ROT och skall göra ett likadant nu hade hoppats det skulle bli billigare men det verkar det inte när man läser här.....Verkar som man höjt priset lika mkt som avdraget är. Suck!
 
Milea Andersson skrev:
Fungerar det nu tro...

Fräscht! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.