Har en sommarstuga under renovering som snart får sina två nya fönster. det är alltså dags att bestämma hur fönstrena kommer se ut framöver. färgkartan är klar och huset är och kommer vara falurött. sen kommer det få fönsterfoder, vindskivor och knutar i varmgrå samt fönster och dörr i guldockra. frågan är nu hur man ska färgsätta fönstrena?

alternativ 1: fönsterkarm och mittstycke i varmgrå, fönsterbåge och spröjs i guldockra
alternativ 2: alltsammans i guldockra
 
  • Juni-10 033_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100915 045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det är snyggare att ha karmen och mittstycket i en färg och bågarna i en annan.
Den andra varianten tycker jag blir lite för massiv, men givetvis mer lättmålad...
 
Jag måste nog säga tvärsemot - gillar den andra varianten bättre.
Det blir liksom mer helhet av att ha allt i en färg, inramat bara runt om med grått foder.
Bild 1 tycker jag ser ut som om man glömt eller inte orkat måla klart...
 
snygga bägge två, däremot kan jag hålla med om att ha allt i samma kulör ser "massivt" ut (men är de inte det då!?" medans den andra lösningen ser ut som att fönsterbågarna är "udda" - att de inte hör ihop med den karmen..

får man fråga vad kulörerna heter? vi ska nämligen också ha kombinationen rött-grått-gult (baggetorp gul dock - en egen lokal kulör av guldockra! ) på våra nya fönster från Allmoge Fönster i nya timmerhuset..
 
hej!
vi har inte lyckats bestämma oss för exakt rätt kulör ännu. tycker de på bilden ser bra ut men sen ska man hitta en färgkod som överensstämmer med det oxå... inte helt lätt!
har ett färgprov för varmgrå på S 2002-Y och ett på guldockra som är butikens egen brytning men den ligger nånstanns mitt emellan S 2050-Y30R och S 3050-Y30R
röda ska vara falurödfärgs nyans men vi kan tyvärr inte måla med riktig slamfärg så det får bli the nest best thing, alcro allmoge, en färg som är gjort för att se ut som slamfärg.
du vet inte va den där lokala guldockran kan ha för färgkod eller ligga nära för färg?
 
Redigerat:
Traditionellt målade man bågarna i en färg och mittpost och karm i en annan (samma som fodret). Det ser i allafall mer gammeldags ut.

Varför inte köpa linoljefärg till fönstren? Håller bättre än de flesta moderna.
 
  • Gilla
Perolsgården
  • Laddar…
Emman skrev:
hej!
vi har inte lyckats bestämma oss för exakt rätt kulör ännu. tycker de på bilden ser bra ut men sen ska man hitta en färgkod som överensstämmer med det oxå... inte helt lätt!
har ett färgprov för varmgrå på S 2002-Y och ett på guldockra som är butikens egen brytning men den ligger nånstanns mitt emellan S 2050-Y30R och S 3050-Y30R
röda ska vara falurödfärgs nyans men vi kan tyvärr inte måla med riktig slamfärg så det får bli the nest best thing, alcro allmoge, en färg som är gjort för att se ut som slamfärg.
du vet inte va den där lokala guldockran kan ha för färgkod eller ligga nära för färg?
hmm väldigt intressant!
måste fråga frun om färgkoden till 'Baggetorps gul'.. den existerar nämligen inte än d^_^b men snart så!
 
TorpSara skrev:
Traditionellt målade man bågarna i en färg och mittpost och karm i en annan (samma som fodret). Det ser i allafall mer gammeldags ut.

Varför inte köpa linoljefärg till fönstren? Håller bättre än de flesta moderna.
för att jag har fått uppfattningen om att det är precis tvärt om? men jag kanske har helt fel?

jag var föresten på skansen i helgen för att studera detta med gamla hus och färger (och för att njuta av fina höstvädret)
där är merparten av alla fönster målade enligt alternativ 2. bara endel är målade som alternativ 1 men båda förekommer. vilket som är snyggast kan jag fortfarande inte komma fram till =/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.